همانگونه که پدیدآورندگان و خوانندگان عصر اطلاعات و ارتباطات دستخوش تغییر شده اند، ناشران نیز ناگزیرند فعالیتها، هدفها، سیاستها، برنامه ها، و کاربردهایشان را تغییر بدهند. این تغییرات به دانش، آگاهی، آموزش، تامل، تجربه، نوآوری، و راهیابی نیاز دارد. با ذهنیت ایستا و با پیروی از قاعده های کهن نمی توان هیچ تحولی در وضع کنونی نشر کتاب پدید آورد. زمانی نشر پدیده ای به اصطلاح تک رسانه ای (mono-media) بود، اما در حال حاضر، به مدد پیشرفت فناوری، به پدیده ای چندرسانه ای (multi-media) تبدیل شده است. فناوری عصر اطلاعات و ارتباطات با امکاناتی که برای انتقال صوت و تصویر فراهم ساخته، خواننده قدیم را، که مخاطب اصلی نشر کتاب بود، به خواننده-شنونده-بیننده تبدیل کرده است. محصول آن نشر، ضبط متن چاپی بود و محصول این نشر، پدیده های چند رسانه ای است که بنا به طبیعت موضوع و مقتضیات متن، تغییر شکل می یابد.