با آزمایشات گسترده روی کاتامارانهای مجهز به هیدرفویل عوامل اصلی هیدرودینامیک تاثیرگذار بر عملکرد اینگونه شناورها را مشخص نموده است. اصول طراحی شناورهای موجود بر اساس این دستاوردها مورد بحث قرار گرفته و بستر لازم برای توسعه روش شبکه گردابه های غیرخطی در این تحقیق فراهم آمده است. صحت روش فوق با مقایسه انجام گرفته با نتایج آزمایشگاهی در خصوص بهینه سازی یک کاتاماران مجهز به هیدرفویل 40 متری انجام شده است. بررسی فوق نشان می دهد که این روش می تواند با دقت خوبی در مسایل مرتبط با بهینه سازی هیدروفویل و بدنه و اثرات متقابل آنها بکار گرفته شود. همچنین نتایج بهینه سازی بیانگر این موضوع است که فاصله هیدروفویل ها می تواند بصورت قابل توجهی در بهبود نسبت نیروی برآ به پسای شناور موثر باشد.