Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    12
  • صفحات: 

    5-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    6448
  • دانلود: 

    2232
چکیده: 

مطالعات تطبیقی هنر به عنوان یک گونه مطالعاتی، مورد اقبال بسیاری از دانشجویان و محققان رشته های مختلف هنری قرار گرفته و سهم زیادی از مطالعات پژوهش هنر را در قالب مقاله، پایان نامه و کتاب به خود اختصاص داده است. همین مهم نیز تحقیق و پژوهش در باب چیستی و چگونگی شناخت شناسی، ضرورت و پیشینه دانش های تطبیقی و به خصوص دانش تطبیقی در حوزه هنر را ایجاب می کند. این در حالی است که کیفیت و سابقه کاربست این شیوه تحقیقاتی در میدان هنرها، نیاز به پژوهش های دامنه دار و گسترده دارد. این مقاله بر آن است تا ضمن کمک به پر نمودن خلا مطالعاتی موجود، این گونه مطالعاتی را در مقام یکی از اشکال متنوع خوانش و بررسی آثار هنری و به طور نظام مند معرفی نماید و دلایل لزوم پژوهش های تطبیقی در عرصه هنرها را تشریح کند. در این مقاله ابتدا «شناخت شناسی تطبیقی» به عنوان مفهومی در مقابل «شناخت شناسی کلاسیک» علوم انسانی توضیح داده می شود، سپس زمینه های اجتماعی و تمدنی ظهور دانش های تطبیقی با توجه ویژه به تحولات «جهانی شدن» مورد بررسی قرار می گیرد، و در پایان، با اشاره به آسیب ها و مشکلاتی که پدیده جهانی شدن برای زندگی اجتماعی و همین طور فردی به بار آورده است، مطالعه تطبیقی به عنوان راهکاری در به دست آوردن شناخت هرچه بیشتر و کامل تر از هویت های فرهنگی و هنری جوامع مطرح می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6448

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2232 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    12
  • صفحات: 

    29-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3154
  • دانلود: 

    1090
چکیده: 

نورواستتیک زمینه علمی جدیدی در حوزه تحقیقات بر روی ادراک زیبایی و همچنین خلق هنر است. این علم به ارتباط بین نواحی ای از مغز انسان و سیستم های عصبی با ادراک زیبایی می پردازد. محققان و نظریه پردازان نورواستتیک ادراک زیبایی را دارای بنیانی بیولوژیکی می دانند. آنها در آزمایش ها و مطالعات خود با استفاده از روش های تجربی و علمی و نظر سنجی از شرکت کنندگان در مورد ادراک بصری و تصویربرداری مغزی و به کارگیری روش هایی چون FMRI, MEG, EEG, MRI در تلاش هستند تا واکنش فیزیولوژیکی را به ادراک زیبایی در انسان کشف کنند. این دسته از محققان غالبا مدعی هستند که علم نورواستتیک توانایی کشف منشا لذت زیبایی در مغز و همچنین پاسخگویی به مساله ادراک هنری، خلق هنر و تعیین معیارهای آن را دارد. دستاوردها و نتایج این آزمایش ها تاکنون دارای تناقضات و نقصان هایی بوده است که نشان می دهد دانشمندان هنوز به نظریه ای منسجم دست نیافته اند. این تحقیق در تلاش است که محدوده این علم را مشخص کرده و چالش هایی که بر این ادعا وارد است را بیان کند. نتیجه این تحقیق که با استفاده از بررسی نتایج آزمایش های نورواستتیک و نقدها و آرای نظریه پردازان صورت گرفت بیانگر این است که ادراک هنری، یک ادراک بصری صرف نبوده بلکه متغیرهایی چون عوامل تاریخی، فرهنگی و درک مفهومی از اثر در فهم هنری تاثیرگذار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3154

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1090 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    12
  • صفحات: 

    47-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1488
  • دانلود: 

    491
چکیده: 

از آن رو که نیروی تخیل و تجسم در شکل گیری هنرهای گوناگون (هفت اقلیم هنر) نقشی اساسی دارند و چه بسا بدون قوای مذکور اثری به وجود نمی آید، تحقیق در زمینه قوای مطروحه ضروری به نظر می رسد. لذا برای روشن نمودن «ساختار» نیروی تخیل و تجسم از منظر ویلهم فریدریش هگل و ژیلبر دوران و بازتاب آن در نگارگری ایران - که هدف اصلی این پژوهش است- به بررسی آرای اندیشمندان فوق الذکر و برخی دیگر چون هانری کربن، سهروردی، ابن سینا، و غزالی پرداخته می شود که نیروی تخیل و تجسم را در وادی «صورت» و «تصور» و یا در حیطه «تداعی معانی» و «استعاره» و یا در چارچوب «تشبیه» و «تعبیر» و یا در حوزه «وحی» و «الهام»- با توجه به امور «مادی» و «معنوی» - می بینند. در واقع به آرا و عقایدی نظر انداخته شده است که گروهی از فلاسفه و عرفای مطروحه با توجه به دیدگاه های فوق الذکر و جهت شناخت ماهیت و نظام تخیل و تجسم ارائه نموده و متعاقبا ادبا و هنرمندان نیز آن نظریات را در آثار خویش به کار گرفته اند. بدین ترتیب، برای آگاهی از آرای آنان و پاسخ به این پرسش که حیات هنری از طریق نیروی تخیل و تجسم شکل می گیرد یا ریشه در قوای دیگری دارد؟ ابتدا به اقوال آنان و سپس به بازتاب نظریاتشان که در آثار گروهی از هنرمندان ایرانی نمود می یابد، توجهی خاص شده و سرانجام به عنوان یافته ها و نتایج این تحقیق به تاثیرات «ماورائی» نیروی تخیل و تجسم در بستر هنر نگارگری ایران اشاره می شود. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است و گردآوری منابع کتابخانه ای است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1488

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 491 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    12
  • صفحات: 

    65-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    797
  • دانلود: 

    361
چکیده: 

حمزه نامه یکی از بزرگ ترین شاهکارهای نگارگری اسلامی و مهمترین اثر دربار گورکانی هند است، لیکن به نظر می رسد که سبک نگارگری به کار رفته در آن تا رسیدن به این درجه از کمال در نسخه های دیگری همچون طوطی نامه موزه کلیولند مراحل تحول و پختگی خود را آزموده است. طوطی نامه اثری دیگر از کتابخانه سلطنتی گورکانی است که در خلق نگاره های آن از پنج سبک کاراپنکاشیکا، کاندایانا، هندوایرانی، راجپوت و مغولی استفاده شده است و بیشترین تصاویر دوره گذار به سبک مغولی را در خود محفوظ دارد. با بررسی نگاره های این دو اثر می توان به تشابه های بسیاری دست یافت، هرچند که نگاره های حمزه نامه از نظر سبک شناختی صورت تکامل یافته تری دارد، لیکن با بررسی ویژگی های سبک شناختی طوطی نامه می توان چنین نتیجه گرفت که جلوه فاخر سبک مغولی نگارگری هند تا پیش از ظهور در نسخه سترگ حمزه نامه در نگاره های طوطی نامه مراحل تکوین خود را طی نموده است. لذا هدف از این مقاله ریشه یابی سبک مغولی نگاره های حمزه نامه در نسخه طوطی نامه است که با توصیف و تحلیل ده نگاره از میان نگاره های هر یک از دو نسخه صورت می گیرد و نتیجه حاصل از مقایسه این دو نسخه نشان می دهد طوطی نامه موزه کلیولند را می توان بستری برای شکل گیری سبک منسجم مغولی حمزه نامه برشمرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 797

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 361 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    12
  • صفحات: 

    77-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3335
  • دانلود: 

    1078
چکیده: 

تاکید بر مفاهیم حاصلخیزی سبب شده تا الهه گان نباتات، گیاهان و آب همواره مورد توجه باشند. این پژوهش با استفاده از روش اسنادی در جمع آوری اطلاعات، نگاه تحلیلی به نقوش مرتبط با الهه آب، انسان-ماهی و انسان-گیاه در آثار و اشیا عیلام دارد. برای تحلیل تصاویر از شیوه آیکونوگرافی و با تکیه بر روش پانوفسکی استفاده شده است. شمایل شناسی یکی از روش های متداول در مطالعه است که به مطالعه مجموعه بازنمایی های اتفاق افتاده درباره یک موضوع یا مضمون می پردازد. روش پانوفسکی به تحلیل هر شمایل در سه سطح سنخ شناسی، الگو شناسی و سبک نمایش می پردازد. قدیمی ترین تصاویر به دست آمده از ایزد بانوی گیاهان همواره در کنار ایزد بانوی دیگری به تصویر درآمده است که بنابر مطالعه حاضر تصور می رود نوعی بازنمایی از دو امشاسپندان ایرانی یعنی امرداد (امرتات) و خرداد (هئوروتات) باشد. همان مفهومی که زمانی در قالب ایزدبانو شالا و همسرش ادد مورد تقدس و احترام بوده است. علاوه بر این ظهور ایزد بانوی مونث آب ها در کنار انسان-ماهی مونث نشانگر ارتباط نمادین و مفهومی این دو ایزد بانو با یکدیگر است. می توان هر دو ایزد بانو را با توجه به نقوش به دست آمده بر روی استل اونتاش گال، تجلی هایی از یک الهه مونث برتر دانست که به طور حتم در قرون بعدی در قالب ایزد بانو آناهیتا تجلی می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3335

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1078 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button