مقدمه: افزایش سزارین های غیر ضروری نشانه عملکرد نامناسب نظام سلامت کشورها می باشد. آموزش بهداشت باعث ارتقاء آگاهی مادر طی دوران بارداری می شود تا روش مناسبی را برای زایمان خود انتخاب کرده و بدون دلیل بالینی سزارین را انتخاب نکند، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل رفتار برنامه ریزی شده بر انتخاب روش زایمان انجام شد.روش کار: این مطالعه تجربی در سال 1394 بر روی 90 زن باردار نخست زا مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر یزد انجام شد. افراد با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شده و به سه گروه تقسیم شدند. در گروه اول، بسته آموزشی طراحی شده در قالب مدل طی 3 جلسه آموزشی 60 دقیقه ای اجرا شد. به گروه دوم آموزش به روش پمفلت داده شد و گروه کنترل آموزش های معمول را دریافت کردند. نگرش، هنجارهای ذهنی، درک کنترل رفتار و قصد زنان باردار قبل و بعد از انجام مداخله توسط ابزار محقق ساخته مورد سنجش قرار گرفت. همچنین در هفته 38 بارداری از تصمیم مادران، مجددا سوال شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 21) و آزمون های آماری کای دو، تی زوجی، کروسکال والیس انجام شد. میزان p کمتر از 0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.یافته ها: قبل از مداخله آموزشی، تفاوت معنی داری بین سه گروه در هیچ یک از حیطه های مدل (نگرش، هنجار فردی، درک کنترل رفتار، قصد) وجود نداشت (p>0.001). پس از مداخله آموزشی در تمامی حیطه ها در گروه آموزش قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی دار بوده و همچنین مقایسه بین گروه ها نیز نشان داد که بین گروه مداخله آموزشی مبتنی بر مدل و گروه آموزش با پمفلت با گروه کنترل، تفاوت معنی داری وجود داشت (p<0.001).نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر مدل روش موثری در افزایش انگیزش، قدرت تصمیم گیری و مهارت زنان باردار در خصوص انتخاب زایمان طبیعی است، لذا انجام اقدامات پیشگیرانه و افزایش آگاهی زنان باردار امری ضروری است.