چکیده فارسی:
این مقاله در پی تبیین راهکارهای فرهنگی لازم برای رسیدن به «تمدن اسلامی زمینه ساز، در دوران معاصر» است. این راهکارها عبارتند از: ایجاد و ارتقای خودآگاهی تمدنی؛ تقویت و ترویج معارف به صورت جامع؛ فراگیر کردن امید و اعتماد به نفس نسبت به احیای تمدن اسلامی؛ گسترش و ارتقای «سعه صدر اسلامی».سعه صدر یکی از اخلاق پسندیده فردی و اجتماعی است که در روایات و آیات قرآن به آثار متعدد آن اشاره شده است. خداوند، یکی از مهم ترین ویژگی های اخلاقی پیامبر اسلام (ص) را که سبب توسعه و تبلیغ اسلام شد، سعه صدر فوق العاده آن حضرت نام برده است. در آیات متعددی به پیامبر و مسلمانان دستور داده شده است تا با غیر مسلمانان با سعه صدر و ملاطفت برخورد شود تا آنان را به شنیدن سخن حق، تشویق کند. امیرالمومنین علی(ع) سعه صدر را سبب ریاست و آقایی یا ابزار جدایی ناپذیر ریاست می شمارند. این فرموده امام نه فقط مخصوص شخص رئیس، بلکه لازمه ریاست و حکومت است. سعه صدر اسلامی که در کتاب های تاریخ تمدن، گاهی از آن به «تساهل و تسامح» تمدنی یاد می شود، از جهات مختلفی سبب تحقق، حفظ و گسترش دامنه «تمدن نوین اسلامی» خواهد بود. وقتی در یک جامعه، نسبت به مخالفان عقیدتی یا سیاسی، با سعه صدر و شکیبایی برخورد شود، از یک سو، زمینه مساعد برای طرح و نقد آرای گوناگون را فراهم می سازد و از سویی، صاحبان اندیشه و نظر را برای حضور و اقامت در چنین جامعه ای تشویق و امیدوار می کند. تجربه تمدن شکوه مند اسلامی در قرون نخستین، شاهد صحت این ادعاست که مسلمانان با حُسن سیره و سعه صدری که بر خلاف منش عربی پیش از اسلام و تنها به برکت تعالیم قرآنی و مجاهدت های پیامبر یافته بودند، زمینه حضور دانشمندان بزرگی از ملل و ادیان دیگر را در دنیای اسلام فراهم کردند و این حضور فرهنگی، در کنار خودباوری دینی و فرهنگی و فعال مسلمانان، قرون دوم و سوم و چهارم اسلامی را شکوفا کرد.
چکیده عربی:
یبین الباحث فی هذا المقال الحلول الثقافیة اللازمة و المطلوبة للوصول إلی «الحضارة و التمدن الإسلامی الممهّد للظهور فی العصر الراهن». و تلک الحلول عبارة عن: توسیع و ترقیة «سعة و رحابة الصدر أو التسامح الإسلامی».تعد هذه الصفة أی «سعة و رحابة الصدر» واحدة من الخصال الحمیدة فی العلاقات الفردیة والاجتماعیة،و قد أشیر إلی آثارها المتعددة فی الآیات القرآنیة و الأحادیث الشریفة. فمن أهم الصفات و الخصال الحمیدة التی تمیز بها رسول الله و کانت سبباً فی اتساع الرقعة و الدائرة الإسلامیة و نطاق الدعوة هی: سعة و رحابة الصدر فی أعلی الأطر و المستویات. لقد أمر الله فی آیات عدیدة النبی و المؤمنین بسعة و رحابة الصدر و التعامل باللین و اللطف مع غیر المسلمین لیصغوا إلی کلام الله الحق و تشجیعهم علی ذلک. و قد وصف أمیر المؤمنین علی سعة و رحابة الصدر: بأنها آلة الرئاسة، و لا یخص کلام الإمام هذا الرئیس تحدیداً،بل إن هذا من لوازم الرئاسة و الحکومة.و لسعة و رحابة الصدر و الإنشراح الإسلامی الوارد فی کتب تاریخ الحضارة مسمیات عدیدة و مختلفة، و قد عبروا عنها ب «التساهل و التسامح»الحضاری، فهو من جهات عدیدة یکون سبباً لتحقق و حفظ و توسیع نطاق «التمدن والحضارة الإسلامیة الجدید». فعندما یکون التعامل بسعة و رحابة الصدر و التسامح الإسلامی مع المعارضین فی الاعتقاد أو السیاسة، فإنه یوفر من جهة أرضاً خصبة لطرح و نقد الآراء المختلفة،و یشجع و یرغب من جهة أخری أصحاب الفکر و النظر علی الحضور و البقاء فی مثل هذه المجتمعات.لقد أثبتت تجربة الحضارة الإسلامیة فی القرون الأولی صحة هذا الإدعاء، و هو أن المسلمین بحُسن السیرة و سعة و رحابة الصدر اللتان تمیزوا بها علی عکس الطابع العربی الذی کان سائداً قبل الإسلام و بفضل تعالیم القرآن وحدها و کفاح و نضال النبی، استطاعوا أن یمهّدوا الطریق لحضور و تواجد کبار العلماء من شعوب و أدیان أخری فی العالم الإسلامی، و قد أدی هذا الحضور و التواجد الثقافی، إلی جانب الاعتقاد الدینی و الثقافی النشط للمسلمین إلی الازدهار الإسلامی فی القرن الثانی و الثالث والرابع.