زمینه و هدف: شکایات پزشکی معضلی است که گربیانگیر بسیاری از پزشکان در طول دوران طبابت آنان می گردد. هدف از مطالعه حاضر آشنا نمودن هر چه بیشتر پزشکان خصوصا تیم جراحی مشتمل بر جراحان و متخصصین بیهوشی (به عنوان گروه های در معرض خطر) با این مقوله بوده است. مواد و روش ها: ابتدا آمار شکایات ثبت شده در سازمان نظام پزشکی مشهد طی یک دوره پنج ساله (1379-1383) بر حسب نوع رشته شغلی فرد مورد شکایت از دفاتر سازمان استخراج گردید، سپس 100 پرونده شکایت علیه تیم جراحی که رسیدگی آنها به اتمام رسیده و مختومه شده بودند از آخرین پرونده به قبل انتخاب شدند و در مورد هر یک فرمی مشتمل بر اطلاعات مرتبط با بیمار، پزشک، بیماری، درمان، شکایت، و مرجع رسیدگی تکمیل گردید و با نرم افزار SPSS و با کمک جداول توزیع فراوانی و آزمون های Chi-Square, Student’s t, ANOVA و Logistic Regression، آنالیز آماری صورت گرفت.یافته ها: طی دوره پنج ساله فوق 1057 شکایت به سازمان نظام پزشکی مشهد واصل گردیده بود که 598 مورد (56%) علیه تیم جراحی بوده در حالیکه 138 مورد (13%) علیه سایر پزشکان بوده است (بقیه موارد شکایات علیه دندانپزشکان و کادر پیراپزشکی می باشد). در 100 پرونده مورد مطالعه میانگین سن بیماران 18.2±35.4 سال بود و 45 نفر مذکر بوده اند. 40 مورد به صورت اورژانس تحت درمان قرار گرفته بودند. در 61 پرونده ضایعه مورد شکایت از جمله عوارض شناخته شده بیماری یا درمان بوده و تنها در 11 پرونده ضایعه وارده ناشی از سهل انگاری بوده است. در 100 پرونده بررسی شده 56 مورد آسیب عضوی و 31 مورد مرگ و میر وجود داشت. فقط 30% اجساد جهت اتوپسی ارجاع شده بودند. میانگین زمان بین اقدام درمانی و طرح شکایت 6 ماه بوده است. نیمی از شکایات علیه بیمارستان های خصوصی می باشد. در 77% شکایات کیفیت خدمات پزشکی ارایه شده صحیح و مناسب بوده است. متوسط زمان رسیدگی هر پرونده در نظام پزشکی مشهد 7±9.3 ماه بوده است. نهایتا 9 پرونده به نفع شاکی خاتمه یافته است. متغیر های غیر وابسته تعیین کننده محکومیت پزشک عبارت بودند از بروز ضایعه ناشی از سهل انگاری، و ارایه مراقبت های پزشکی زیر حد استاندارد.نتیجه گیری: شکایت علیه جراحان و متخصصین بیهوشی 4.3 برابر سایر پزشکان می باشد. از آنجا که اغلب شکایات، در رابطه با عوارض شناخت شده بیماری یا درمان بوده و در اغلب موارد اقدام درمانی صورت گرفته صحیح بوده است، بنظر می رسد عدم توجیه کافی بیمار از سوی پزشک و عدم ارایه توضیحات کافی در خصوص عوارض احتمالی اقدامات پزشکی نقش مهمی در طرح شکایت داشته، تلاش به منظور بهبود هر چه بیشتر کیفیت رابطه پزشک و بیمار به عنوان عاملی در جهت پیشگیری از بروز شکایات پیشنهاد می گردد.