Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

PSYCHOLOGICAL RESEARCH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1-2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1330
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1330

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

بشارت محمدعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    7-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    3472
  • دانلود: 

    399
چکیده: 

مکانیسم‏های دفاعی که مسولیت محافظت از «من» را در مواجهه با شکل‏های مختلف اضطراب بر عهده دارند، تحت تأثیر سازه‏های مختلف شخصیتی ممکن است کنش‏وری بهنجار یا نابهنجار داشته باشند. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه کمال‏گرایی مثبت و منفی و مکانیسم‏های دفاعی بود. دویست و چهل دانشجوی دانشگاه تهران (120 دختر، 120 پسر) با تکمیل مقیاس کمال‏گرایی مثبت و منفی و پرسشنامه سبک‏های دفاعی در این پژوهش شرکت کردند. نتایج نشان داد که کمال‏گرایی مثبت با مکانیسم‏های دفاعی رشد یافته همبستگی مثبت و با مکانیسم‏های دفاعی نوروتیک و رشد نایافته همبستگی منفی دارد. برعکس، کمال‏گرایی منفی با مکانیسم‏های دفاعی رشد یافته همبستگی منفی و با مکانیسم‏های دفاعی نوروتیک و رشد نایافته همبستگی مثبت دارد. کمال‏گرایی مثبت از طریق تقویت توانمندی فرد برای واقع‏بینی، پذیرش محدودیت‏های شخصی، کاهش شکست و ناکامی، مثبت‏نگری و شاخص‏های سلامت روانی، استفاده از مکانیسم‏های دفاعی رشد یافته را افزایش می‏دهد. کمال‏گرایی منفی از طریق تشدید معیارهای آرمانی انعطاف ناپذیر و تقویت انتظارات غیر واقع‏بینانه، توانمندی فرد برای واقع‏بینی، پذیرش محدودیت‏های شخصی و مثبت‏نگری را کاهش می‏دهد و با افزایش شکست‏ها و ناکامی‏ها ،  منفی‏نگری  و شاخص های بیماری روانی، استفاده از مکانیسم های دفاعی نوروتیک و رشد نایافته را تقویت می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3472

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 399 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    23-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1352
  • دانلود: 

    394
چکیده: 

هدف از مطالعه حاضر ، بررسی  روایـی و پایایی مقیاس خودسنجی افسردگی( DSRS ) در ایران بود . به این منظور، در یک بررسی 923 نفر دانش آموز از 6 شهر بزرگ کشور یعنی شهرهای تهران، شیراز، مشهد ، اصفهان، تبریز و اهواز در مطالعه روایی مشارکت نمودند. نتیجه این مطالعه نشان داد که ضریب روایی مقیاس افسردگی DSRS که بر اساس ضریب همبستگی بین نـمرات حاصـل از اجرای دو مقـیاس خودسنـجی افـسردگی (DSRS) و فرم کوتاه مقیاس افسردگی کودکان(CDS-A، نجاریان، 1373) بدست آمد برای مجموع آزمودنیها ، آزمودنیهای دختر و آزمودنیهای پسر در6 شهر مذکور به ترتیب 72 /0 ،  79 /0 و 61 /0 بود. در مطالعه ای دیگر ، 918 نفر  دانش آموز از 6 شهر مذکور به منظور بررسی  پایایی مقیاس افسردگیDSRS  مشارکت نمودند. پایایی مقیاس افسردگی DSRS به روش بـازآزمایی و در  فاصله 4 هفته  از آزمایـش اول برای کل نـمونه،آزمودنی­های دختر، و آزمودنی های پسر به ترتیب 75 /0 ،  0/74، و 72 /0 بود. بر اساس همین مطالعه، ثبات درونی مقیاس افسردگی DSRS از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و برای کل نـمونه، آزمـودنـیهای دخـتر، و آزمـودنـیهای پسر به ترتیب ضرایب 81 /0 ، 82 /0، و 77 /0 به دست آمد. در مجموع  پژوهش حاضر  نشان  می­دهد که  مقـیاس  افـسردگی  DSRS واجـد شرایـط لازم بـرای استفـاده در ارزیـابـی­هـای بالینـی و   پژوهش­های  روان شناختی در ایران می باشد .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1352

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 394 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    40-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    1696
  • دانلود: 

    401
چکیده: 

در زمینه­  نقش  عوامل  روانی  و  اجتماعی  در  ظهور بیماری کرونری قلب،  تعدادی از مطالعات از وجود ارتباط  مثبت بین شخصیت، استرس و بیماری کرونری قلب حمایت کرده­اند. در پژوهش حاضر ارتباط الگوی رفتاری تیپ 2، ویژگی شخصیتی سخت­رویی و استرس با بیماری کرونری قلب مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور 60 نفر از بیماران کرونری قلب (30 نفر زن و 30 نفر مرد) و 60 نفر از افراد سالم (30 نفر زن و 30 نفر مرد) به پرسشنامه واکنشهای بین فردی، مقیاس زمینه­یابی دیدگاههای شخصی، و نیز مقیاس­ رویدادهای زندگی پاسخ دادند. بررسی نتایج نشان داد که بیماران کرونری قلب از نظر الگوی رفتاری تفاوت معناداری با گروه سالم دارند. گروه بیمار در مقایسه با گروه سالم نمرات بالاتری را در الگوی تیپ 2 نشان دادند . از نظر میزان سخت رویی و استرس نیز تفاوت  معناداری بین گروه بیمار و سالم مشاهده شد . بیماران کرونری قلب در هر دو  نمونه  زنان  و  مردان  سطح  استرس  بالاتر  و  سخت­رویی پائین­تری را نسبت به افراد سالم نشان دادند.  مقایسه  مردان  و زنان  مورد  مطالعه  نیز  نشان  داد  که مردان از استرس کمتر و سخت رویی بالاتری نسبت به زنان برخوردار هستند . بررسی ارتباط بین استرس ، الگوی رفتاری تیپ 2 ، و سخت رویی نیز نشان داد که بین استرس و تیپ 2 همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد، در حالیکه بالعکس ارتباط استرس و سخت رویـی منـفـی و معنـی­دار است. همچنین  ارتباط  منـفی  معنـی داری نیز بین سخت رویی و الـگـوی رفتـاری تـیپ 2 مشـاهـده شـد.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1696

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 401 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    59-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1975
  • دانلود: 

    359
چکیده: 

به منظور بررسی اثر سبک های شناختی و درماندگی آموخته شده (الگوی خستگی شناختی) بر  حل مسائل شناختی،آزمایشی طراحی و اجرا شد. ابتدا ، بر اساس آزمون تحلیل سبک های شناختی (CSA) ، 90 آزمودنی که دارای سبک شناختی تحلیلی، بینابینی، و کلی گرا بودند انتخاب شدند. سپس، آزمودنی ها به­طور تصادفی در 6 گروه 15 نفره جایگزین شدند. آزمایش دارای دو مرحله بود. در مرحله اول بسته به موقعیت، آزمودنیها در گروه کنترل و آزمایش با مسائل تشخیصی قابل کنترل و غیر قابل کنترل روبه­رو شدند و به دنبال آن در مرحله دوم به منظور مقایسه، گروه­ها در موقعیت آزمون قرار گرفتند.   در نهایت، داده ها به وسیله تجزیه و تحلیل واریانس (ANOVA) و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که عملکرد افراد با سبک های شناختی مختلف در موقعیت درماندگی متفاوت بود .به عبارت دیگر در حالی­که درآزمودنی­های  دارای سبک شناختی تحلیلی نسبت به سبک­های بینابینی و کلی­گرا اثر درماندگی کاهش یافت، در آزمودنی­های دارای سبک شناختی گلی­گرا اثر درماندگی نسبت به دو گروه دیگر افزایش نشان داد. لذا توجه به سبک شناختی کلـی­گرا در مـوقعیت درمـاندگـی بسیار حیاتـی و مـهم به­  نـظر می­رسد. نتایج حاصله، تلویحات آموزشی بسیار مهمی درباره پیشگیری از درماندگی و مدیریت رفتاری با توجه به متغیر سبک­شناختی، نه تنها در موقعیت­های اجتماعی، بلکه در شرایط حل مساله و برخورد با مسائل آکادمیک به همراه دارد.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1975

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 359 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2-1 (پیاپی 15)
  • صفحات: 

    84-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1196
  • دانلود: 

    396
چکیده: 

پژوهش حاضر به بررسی مقایسه‎ای نگرش دانش‎آموزان دبیرستانی ایرانی(78 مرد و 78 زن ) و سوئدی  ( 98 زن و 69 مرد ) نسبت به خودکشی اختصاص دارد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که دانش‎آموزان ایرانی معتقد بودند افرادی که اقدام به خودکشی می‎کنند باید تنبیه شوند، این افراد در زندگی پس از مرگ تنبیه خواهند شد و انسان مجاز به کشتن خود نیست. نوجوانان سوئدی در مقایسه با نوجوانان ایرانی نگرش آزادیخواهانه‎تری نسبت به خودکشی اختیار کردند. در این گروه  نسبت مردانی که معتقد بودند انسان حق دارد خودکشی کند و خودکشی را راه حلی برای مشکلات می‎دانستند بیش از نسبت زنانی بود که چنین نگرش‎هایی داشتند.  در مقایسه با نوجوانان ایرانی، نوجوانان سوئدی برای دوستی که خودکشی ناموفق داشته پذیرش بیشتری داشتند. نسبت نوجوانان ایرانی که معتقد به زندگی پس از مرگ و نیز معتقد به تنبیه پس از مرگ بودند از نسبت نوجوانان سوئدی که چنین نگرشهایی داشتند بیشتر بود. در هر دو گروه نسبت زنانی‎که معتقد به زندگی پس از مرگ بودند از نسبت مردانی که چنین نگرشی داشتند بیشتر بود. به طور کلی دانش‎آموزان دو گروه  معتقد  نبودند  افرادی  که  اقدام  به  خودکشی  می­کنند  از نظر  ذهنی  بیمار  هستند و خودکشی راه حل مناسبی  برای حل مشکلات  است.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1196

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 396 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0