Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    45
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    13-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    640
  • دانلود: 

    143
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه یک الگوی مناسب در خصوص گروه ها،‏ رشته ها،‏ گرایش ها و مقاطع تحصیلی دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی است.روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از تکنیک دلفی انجام شده است.یافته ها: یافته ها نشان داد دانشکده می تواند با عنوان «علوم و فناوری اطلاعات»،‏ و 14 رشته شامل «مدیریت رکوردها و آرشیو»،‏ «مدیریت و سازماندهی نسخ خطی و آثار کمیاب»،‏ «کتابداری و اطلاع رسانی»،‏ «سیستم های اطلاعاتی»،‏ «مدیریت دانش»،‏ «تاریخ و فلسفه اطلاعات»،‏ «مدیریت اطلاعات»،‏ «مدیریت اطلاعات و کتابخانه»،‏ «علم سنجی»،‏ «اقتصاد اطلاعات و دانش»،‏ «چاپ و نشر»،‏ «سیستم های اطلاعات مدیریت»،‏ «مرجع شناسی و خدمات اطلاعات» و «فناوری اطلاعات» فعالیت نماید. رشته کتابداری و اطلاع رسانی می تواند دارای 4 گرایش کتابخانه های دیجیتال،‏ دانشگاهی،‏ عمومی و تخصصی باشد. برنامه کارشناسی ارشد دوگانه برای کتابداری و اطلاع رسانی با رشته های ادبیات کودک،‏ علم رایانه و مدیریت و کارشناسی ارشد دوگانه آرشیو با رشته های تاریخ،‏ ادبیات،‏ علم رایانه و مدیریت پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 640

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 143 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    45
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    27-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    969
  • دانلود: 

    283
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر به شناسایی محیط های اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز و رابطه این محیط ها با مهارت های سواد اطلاعاتی آنان می پردازد.روش: پیمایشی از نوع توصیفی - همبستگی و ابزار آن پرسشنامه ای بود که بین 278 نفر دانشجوی کارشناسی ارشد که با نمونه گیری مطبق انتخاب شده بودند،‏ توزیع شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که محیط های اطلاعاتی اصلی این دانشجویان عبارتند از: محیط سایت کامپیوتر دانشگاه،‏ کتابخانه و خوابگاه. همچنین پراهمیت ترین دلایل دانشجویان جهت استفاده از محیط های اطلاعاتی عبارتند از: حضور افراد خبره و متخصص در آن محیط،‏ آسان بودن برقراری ارتباط با افراد حاضر در آن محیط،‏ افزایش دانش و تجربیات شخصی در نتیجه تبادل اطلاعات در آن محیط و امکان بر طرف نمودن مسائل مربوط به تحقیق،‏ پروژه و پایان نامه از طریق اطلاعات کسب شده از آن محیط. در خصوص وضعیت سواد اطلاعاتی،‏ دانشجویان،‏ در سطح 5 مهارت تعریف شده،‏ از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند و مهارت سواد اطلاعاتی دانشجویان کم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 969

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 283 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    45
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    49-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1471
  • دانلود: 

    464
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ابعاد فرهنگ سازمانی دنیسون و تعهد سازمانی کارکنان کتابخانه های دانشگاه تهران در سال 1389 انجام شد.روش: پژوهش حاضر از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی به شمار می آید و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان کتابخانه های دانشگاه تهران است.یافته ها: نتایج آزمون فرضیات به روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان دهنده آن است که بین فرهنگ سازمانی و ابعاد آن (درگیر شدن در کار،‏ سازگاری،‏ انطباق پذیری و ماموریت) با تعهد سازمانی کارکنان کتابخانه های دانشگاه تهران رابطه معنی دار وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1471

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 464 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نویسندگان: 

سهیلی فرامرز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    45
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    73-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3787
  • دانلود: 

    891
چکیده: 

هدف: هدف این پژوهش تعیین فرصت ها،‏ تهدیدها،‏ نقاط قوت و ضعف در کتابخانه های دانشگاه رازی و تدوین استراتژی های مناسب بر اساس تحلیل SWOT و ارائه راهکارهای اجرایی به منظور بهبود برنامه ها می باشد.روش: پژوهش حاضر توصیفی و به روش پیمایشی صورت گرفته است. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش خودساخته است که روایی آن به صورت محتوایی و و پایایی آن در برنامه SPSS به روش آلفای کرونباخ اندازه گیری شده و برابر با 0.95 می باشد. جامعه پژوهش حاضر مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاه رازی می باشد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد: نیروی انسانی،‏ مشارکت و همکاری،‏ مجموعه،‏ زیرساخت های فنآوری اطلاعاتی و ارتباطی،‏ وضعیت مالی،‏ تسهیلات و فضا،‏ رویکردها و نگرش ها از نقاط قوت و ضعف جامعه پژوهش می باشد و تهدیدها شامل مشکلات پشتیبانی از زیرساخت های موجود،‏ عدم استفاده از سخت افزارهای با کیفیت مطلوب و نرم افزارهای جدید،‏ امکان واگذاری برخی خدمات به بخش خصوصی،‏ کمبود بودجه،‏ امکان استفاده از روش خرید کنسرسیومی وجود ندارد. فرصت ها: نیروی انسانی جوان و با تخصص های مورد نیاز وجود دارد،‏ پایین بودن قیمت نیروی کار. حمایت از نوآوری ها،‏ تمایل از منابع چاپی به سمت منابع الکترونیکی،‏ نگرش مثبت دانشجویان در رابطه با نقش کتابخانه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3787

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 891 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    45
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    95-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    907
  • دانلود: 

    219
چکیده: 

هدف: این تحقیق با هدف بررسی عناصر فراداده ای به کار رفته در وب سایت کتابخانه های مرکزی دانشگاه های آزاد اسلامی با عناصر فراداده ای هسته دوبلین انجام شده است و همچنین به رویکرد طراحان صفحات وب،‏ در استفاده از روش های نوین در طراحی و سازمان دهی این وب سایت ها پرداخته است.روش: در این پژوهش که از نوع پیمایشی تطبیقی است،‏ در مجموع 10 صفحه اصلی وب سایت کتابخانه های مرکزی دانشگاه های آزاد اسلامی با استفاده از دو مرورگر اینترنت اکسپلورر و نت اسکیپ مورد بررسی قرار گرفت و با مشاهده Source از طریق منوی View عناصر فراداده ای موجود در صفحه اچ. تی. ام. ال هر یک از این وب سایت ها (روش مشاهده) استخراج شد و در چک لیست تهبه شده منظور گردید.یافته ها: در مجموع،‏ یافته های پژوهش نشان داد که هیچ یک از وب سایت های کتابخانه ای از عناصر هسته دابلین استفاده نکرده اند و تمامی وب سایت ها از عناصر فراداده ای عام (ابربرچسب)،‏ هر چند اندک بهره برده اند،‏ بدین ترتیب که: وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه ایلام با %50.5 در رتبه اول و دانشگاه خمین نیز با %33.5 در رتبه دوم و کتابخانه های مرکزی دانشگاه زنجان و قزوین نیز با %28.5 در رتبه سوم قرار دارند. همچنین رویکرد طراحان صفحات وب نیز در این پژوهش مشخص گردیده است که عبارتست از: توجه به محتوای منبع در رتبه اول و توجه به مالکیت حقوقی در رتبه دوم و توجه به ساختار فیزیکی وب سایت نیز در رتبه سوم قرار دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 907

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 219 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    45
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    117-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    550
  • دانلود: 

    200
چکیده: 

هدف: هدف از این تحقیق، بررسی وضعیت کنونی و اهمیت و ضرورت همکاری بین کتابخانه ای – در نوع اشتراک منابع و امانت بین کتابخانه - در دانشگاه الزهراء از دیدگاه کتابداران و کاربران است.روش: روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری شامل: 130 نفر از دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند و 17 نفر از کتابداران و مسوولان کتابخانه های دانشکده ای که به روش نمونه گیری غیرتصادفی و هدفمند انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه، ابزار تحقیق آزمون لیکرت و روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS است.یافته ها: نتایج نشان داد کتابداران انجام همکاری بین کتابخانه ای را ضروری می دانند. دانشجویان به کتابخانه های دیگر اعلام نیاز کرده اند. کتابخانه دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بیشترین متقاضی را برای استفاده از منابع داراست. همچنین بین طرز تفکر کتابداران نسبت به همکاری بین کتابخانه ای و تحصیلات کتابداری آنان رابطه معناداری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 550

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 200 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

اصیلی سوسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    45
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    135-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    651
  • دانلود: 

    231
چکیده: 

هدف: این مقاله به بررسی جایگاه و منزلت کتابدار در ایران عصر صفوی پرداخته و سپس برای روشن تر شدن این جایگاه،‏ زندگی و آثار یکی از کتابداران دوره شاه عباس دوم،‏ میرزا مقیم کتابدار،‏ مورد بررسی قرار می گیرد.روش: این مقاله با رویکرد توصیفی - تحلیلی بر مبنای روش کتابخانه ای تهیه شده است.یافته ها: جستجو در متون تاریخی و نسخه های خطی کمتر شناخته شده می تواند بسیاری از ناشناخته های تاریخ فرهنگی ما را روشن سازد. از جمله این ناشناخته ها طبقه کتابدار و جایگاه متصدیان این شغل در طول تاریخ است. کتابداران در گذشته به دلیل توانایی بالای علمی از حیثیت و جایگاه برجسته ای برخوردار بودند. تا جایی که یکی از کتابداران دوره صفویه،‏ میرزا مقیم توانست به منصب سفارت سیاسی دست یابد. این مقاله از میان آثار این کتابدار نفوذ او در امور فرهنگی و سیاسی را به تصویر می کشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 651

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 231 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button