Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

مهندسی مکانیک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    79
  • صفحات: 

    13-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1003
  • دانلود: 

    346
چکیده: 

اخیرا موضوع استفاده از فناوری مورفینگ در سازه های هوایی به منظور افزایش کارایی، بازدهی و مزایای عملیاتی، توجه بسیاری از سازمان های تحقیقاتی را به خود جلب کرده است. خواص آیرودینامیکی و مزایای کارکردی و در نتیجه صرفه جویی در مصرف سوخت به وسیله این فناوری قابل دست یابی است. به طور کلی برای ایجاد خاصیت مورفینگ در سازه ها از مواد هوشمند و یا سیستم های کنترل هوشمند استفاده می شود. مواردی از جمله استفاده از آلیاژهای حافظه دار، پیزوفیلم ها، پلیمرهای هوشمند، لوله های کامپوزیتی با ماتریس منعطف، همچنین اعمال تغییرات دما از جمله راهکارهای ایجاد خاصیت مورفینگ در سازه هاست. یکی از مهم ترین روش ها در بحث ساختاری سازه های مورفینگ، به کارگیری ورق های موج دار کامپیوزیتی با ناهمسانگردی بالا می باشد. تحقیقات بسیاری در زمینه استفاده از راهکارهای مورفینگ در هواپیما ها، سفینه های فضایی و کاربردهای رباتیک انجام شده است که به نتایج خوبی نیز انجامیده اند. در این مقاله به معرفی فناوری مورفینگ، مزایا و بررسی راهکارهای گوناگون جهت ایجاد خاصیت مورفینگ و کاربردهای آن در صنایع پرداخته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1003

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 346 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مهندسی مکانیک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    79
  • صفحات: 

    24-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1751
  • دانلود: 

    4607
چکیده: 

امروزه، با توجه به نیاز سازندگان خودرو به کاهش حجم و جرم قسمت های گوناگون یک خودرو، از روش های متنوعی برای بهینه سازی این قسمت ها استفاده می شود. این کار ممکن است بر مبنای روش های تجربی و یا بر اساس روش های منطقی و هدفمند ریاضی انجام گیرد. اما به هر شکل، هدف اصلی کاهش جرم و حجم قطعه است. در این مقاله ابتدا درباره شاتون و روش های گوناگون بهینه سازی توضیحاتی داده، سپس فرایند بهینه سازی روی مدل خام شاتون با روش اجزای محدود انجام خواهد شد. پس از انجام مراحل با روش های بهینه سازی، مدلی حاصل می شود که نسبت به شاتون های فعلی حدود 5 درصد سبکتر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1751

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4607 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عصاری محمدحسین

نشریه: 

مهندسی مکانیک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    79
  • صفحات: 

    31-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1993
  • دانلود: 

    581
چکیده: 

پیش بینی دیفرانسیل بین چرخ های محرک در طرفین یک خودروی چرخ دار امری بسیار ضروری است. اما اگر تماس بین لاستیک و زمین در یک طرف خودرو از بین برود، هیچ گشتاوری در خروجی آن طرف انتقال نخواهد یافت. بنابراین هیچ گشتاوری نیز به طرف دیگر خودرو منتقل نمی شود. حتی اگر در یک طرف خودرو تماسی با زمین وجود داشته باشد، ممکن است هیچ گونه اصطکاکی در این تماس برقرار نشده باشد. کاربرد برخی خودروها، عبور از مناطق خارج از جاده و زمین های پست و بلند و عبور از مناطق باتلاقی و گل و لای است که در این صورت برای کنترل خودرو به وجود تصحیحات پیوسته فرمان نیاز است. در این گونه موارد، از قفل های دیفرانسیل استفاده می شود. این قفل ها می توانند مستقیما تحت کنترل راننده باشند و یا به طور خودکار تحت شرایط گشتاوری بالا عمل کنند. این امر ممکن است با چرخش چرخ توام باشد. عمل قفل، معمولا با قفل کردن یکی از خروجی ها به حامل انجام می شود. در صورتی که خروجی فوق مجبور به چرخش با سرعتی برابر با سرعت حامل باشد، خروجی دیگر نیز با همین سرعت خواهد چرخید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1993

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 581 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مهندسی مکانیک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    79
  • صفحات: 

    39-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    17800
  • دانلود: 

    1989
چکیده: 

به دلیل اهمیت مسائل زیست - محیطی در نیروگاه های برق آبی، یکی از برنامه های جدید طراحان توسعه توربین های آبی جهت بهینه سازی شرایط عبور ماهیان از توربین به همراه افزایش راندمان کلی آنهاست. بررسی این شرایط یکی از مسائل مهم جهت جایگزینی رانرهای قدیمی در نیروگاه هایی با هد پایین است. با توجه به اهمیت بسیار زیاد موضوع و عدم در دسترس بودن منابع داخلی، جهت این بررسی منابع خارجی مورد مطالعه قرار گرفت. بر این اساس، از سال 1994 م، در بخش انرژی دفتر فناوری های برق آبی و باد آمریکا جهت ایمن سازی مسیر عبور ماهیان و افزایش بقای آنها تحقیقاتی درخصوص بهینه سازی توربین های موجود به لحاظ عملکرد و طراحی انجام شده است. این تحقیقات در دو بخش موسسات تحقیقاتی و شرکت های سازنده انجام و دلایل صدمات وارده و اثرات مستقیم و غیرمستقیم آنها بر مرگ و میر ماهیان بررسی شده است. در این مقاله به اجمال نتایج تحقیقات انجام شده درخصوص ملاحظات زیستی و معیارهای طراحی به دست آمده، سازوکارهای صدمه، توربین جدید و تحلیل های انجام شده به کمک دینامیک سیالات محاسباتی و بهینه سازی توربین های موجود ارائه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 17800

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1989 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آشفته رویا السادات

نشریه: 

مهندسی مکانیک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    79
  • صفحات: 

    50-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2554
  • دانلود: 

    1688
چکیده: 

در تهیه و تامین چرخ های منوبلوک در اغلب مشخصات فنی به مقررات UIC از جمله فیش UIC 812-3 اشاره شده است. اتحادیه بین المللی راه آهن ها، این فیش را منسوخ و استاندارد EN 13262 را جایگزین آن کرده است. بیشتر بندهای مشخصات فنی چرخ ها در فیش UIC 812-3 با استاندارد EN 13262 تفاوت هایی دارد که در این مقاله به آنها پرداخته می شود. چون این الزامات در طراحی و تولید چرخ ها باید مدنظر قرار گیرد، در فرایند جایگزینی چرخ ها در واگن های مسافری که با کمبود چرخ مواجه هستند نیز روش مناسب و مطمئنی را ارائه می دهد. این دو استاندارد ریلی کلیه چرخ های منوبلوک در واگن های مسافری و باری با گریدهای گوناگون را پوشش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2554

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1688 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مهندسی مکانیک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    79
  • صفحات: 

    59-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1570
  • دانلود: 

    439
چکیده: 

هدف این مقاله تعیین شیب بهینه کلکتورهای صفحه تخت رو به جنوب، در دوره های زمانی گوناگون، برای شهر تهران است. برای نیل به این هدف، ابتدا با استفاده از میزان تابش کلی میانگین ماهیانه روی صفحه افقی، که در ایستگاه های سینوپتیک تهران و در دوره زمانی 20 ساله ثبت شده، میزان تابش پراکنده روی صفحه افقی با استفاده از یک مدل تجربی تعیین می شود. سپس میزان تابش روی صفحه شیب دار توسط یک مدل ریاضی در شیب های مختلف محاسبه شده و با مقایسه تابش در شیب های گوناگون مقدار شیب بهینه ماهیانه بر اساس بیشینه تابش، تعیین می شود. این شیوه برای تعیین شیب بهینه در دوره های زمانی مختلف به صورت شیب بهینه فصلی، شش ماهه و سالانه نیز استفاده می شود. برای محاسبه مقدار تابش از نرم افزاری که بر اساس کد Matlab نوشته شده، استفاده می شود. بنابر محاسبات انجام شده، شیب بهینه سالیانه تهران 41 درجه است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که اگر شیب به صورت ماهیانه تنظیم شود، میزان تابش دریافتی در مقایسه با تابش دریافتی روی صفحه افقی 32 درصد افزایش می یابد و این مقدار برای دوره های زمانی فصلی، شش ماهه و سالیانه به ترتیب 30، 30 و 23 درصد است. برای افزایش میزان تابش دریافتی، حداقل تغییر شیب دوبار در سال توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1570

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 439 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مهندسی مکانیک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    79
  • صفحات: 

    67-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2210
  • دانلود: 

    1066
چکیده: 

نیروگاه سیکل ترکیبی موثرترین نوع نیروگاه در بین تمامی نیروگاه هاست زیرا علاوه بر بازده و توان بالا از مزایای دیگری همچون انعطاف پذیری و راه اندازی سریع نیز برخوردار است. در این مقاله نیروگاه سیکل ترکیبی فارس، شامل بخش های گاز و بخار، با نرم افزار ایز مورد تحلیل و بهینه سازی فنی و اقتصادی قرار گرفته است. معیار ارزیابی در عملیات بهینه سازی تابع هدف هزینه کل است که شامل قسمت های مربوط به هزینه های جاری (بخش ترمودینامکی) و هزینه های سرمایه گذاری (بخش اقتصادی) می باشد. در این روش ابتدا با استفاده از معادلات بالانس اگزرژی در اجزای مختلف، مقدار جریان اگزرژی در خطوط سیستم و میزان انهدام اگزرژی در هر یک از اجزای سیکل تعیین شده است. در مرحله بعد، با اعمال بالانس هزینه اگزرژی در هر یک از اجزای سیستم، دستگاه معادلات هزینه اگزرژی تعیین می شود که از حل آن قیمت واحد اگزرژی در خطوط جریان، هزینه انهدام اگزرژی در اجزای مختلف سیستم و سایر متغیرهای مورد نیاز در تحلیل اگزرژی-اقتصادی به دست آمده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2210

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1066 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button