چکیده فارسی:مبنای تشکیل جمهوری اسلامی، حاکمیت شرع بر تمامی شوون کشور از جمله تقنین بود. به این منظور، قانون اساسی، سازوکارهایی را اندیشیده است که مهمترین آنها تشکیل شورای نگهبان است. در این میان، برخی امور، همچون مبنای نظارت بر قوانین و چگونگی آن، مرجع این امر و مسائلی چند در این خصوص وجود دارد که برخی از آنها صریحا در قانون اساسی پی شبینی شده (مانند مرجع تشخیص و نح وه نظارت بر مصوبات مجلس)، ولی جای بعضی از این مسائل در قوانین اساسی و عادی، خالی است (مانند نحوه نظارت بر مصوبات سایر مراجع، به جز مجلس). این مقاله به بررسی و تحلیل حقوقی مسائل مختلفی که حول نظارت شرعی بر قوانین و مقررات، قابل طرح بوده، می پردازد.
چکیده عربی:إن الأصل فی تأسیس الجمهوریة الإسلامیة هو السعی لحکومة الشرع علی جمیع شؤون البلاد، بما فیها التقنین، لذا نلاحظ أن الدستور قد وضع أصولا بهذا الصدد أهمها تأسیس مجلس صیانة الدستور. وفی هذا المضمار هناک بعض القضایا، مثل مبدأ الإشراف علی القوانین وطبیعته ومرجع هذا الأمر وبعض المسائل الأخری، حیث صرح الدستور ببعضها کمرجع للتشخیص وأساس للإشراف علی مقررات البرلمان. ولکن بعض هذه القضایا لم یتم التطرق إلیها فی الدستور أو القوانین العامة، مثل طبیعة الإشراف علی مقررات سائر المراجع التشریعیة باستثناء البرلمان. ویقوم الکاتب فی هذه المقالة بدراسة حقوقیة لمختلف المسائل ذات الصلة بالإشراف الشرعی علی القوانین والمقررات التی یمکن طرحها فی هذا المضمار.