در این مقاله سعی شده تا با مطالعه انواع دیدگاه ها نسبت به بحران های حوادث غیرمترقبه طبیعی، نقش رسانه ملی در کمک به مدیریت آن ها در مرحله پس از وقوع بررسی شود و سپس راهکارهای عملیاتی و شیوه های مقابله و مواجهه با بحران حوادث طبیعی از ناحیه رسانه ملی به عنوان کمک و همکاری با سازمان مدیریت بحران ارائه شود. فقدان راهکارهای مدون و برنامه ریزی شده رسانه ملی در همراهی و مشارکت در مدیریت بحران های حوادث غیرمترقبه، مساله اصلی این تحقیق را تشکیل می دهد. لذا، هدف از این تحقیق ارائه راهکارهایی برای ایفای نقش رسانه ملی در رویکردهای مدیریت بحران های حوادث غیرمترقبه طبیعی در مرحله پس از وقوع می باشد. بر این اساس، چیستی راهکارهای ایفای بهینه این نقش ها در کمک به مدیریت بحران، سوال اصلی تحقیق را تشکیل می دهد. جامعه آماری در این تحقیق تعداد 220 نفر از خبرگان است که پس از بررسی نظری اهداف و نقش های رسانه ملی و نیز طرح مباحث نظری مربوط به بحران های حوادث غیرمترقبه و نحوه مدیریت آن ها، با رویکرد ایجابی صرفا بر نقاط قوت رسانه ملی تاکید نمودند. این بررسی منجر به تدوین بیست راهکار برای ایفای نقش رسانه ملی در کمک به مدیریت بحران حوادث غیرمترقبه طبیعی در دوره زمانی پس از وقوع بحران گردید.