مقدمه: تغییرات فیزیولوژیک دوران باردای، مادران را تا حد بسیار زیای مستعد ابتلا به انواع بیماری های پریودنتال می نماید؛ مادران باردار با رعایت بهداشت دهان و دندان می توانند تا حد زیادی از این عوارض پیشگیری نمایند. این پژوهش با هدف بررسی میزان تاثیر برنامه آموزشی بهداشت دهان بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد کوتاه مدت خانم های باردار انجام شد.مواد و روش ها: در این کارآزمائی میدانی، 142 خانم باردار که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی دو مرحله ای از بین مراکز بهداشتی مرکز منطقه ای سلامت خواجه ربیع مشهد انتخاب شده بودند، به طور تصادفی به گروه شاهد و آزمون تخصیص یافتند. در ابتدای مطالعه، پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و سه فرم سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد توسط آزمودنی ها تکمیل شد. در گروه آزمون، دو جلسه آموزشی یک ساعته در هفته، به مدت سه هفته در زمینه کلیات بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری برگزار شد. گروه شاهد برنامه آموزشی خاصی دریافت نکردند. بلافاصله و دو ماه پس از مداخله مجددا آگاهی، نگرش و عملکرد آزمودنی ها مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری Paired t-test و t-student انجام شد.یافته ها: دو گروه از نظر نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد قبل از مداخله، اختلاف آماری معنی داری نداشتند. نمرات آگاهی (13.8±2.53 در مقابل 8.26±3.20) (P<0.0001)، نگرش (40.27±5.31 در مقابل 36.30±4.59) (P<0.0001) و عملکرد کوتاه مدت (22.72±2.54 در مقابل 18.60±2.60) (P<0.0001) بلافاصله پس از مداخله در گروه آزمون بالاتر بود و دو گروه از این نظر اختلاف آماری معنی داری داشتند. همچنین نمرات آگاهی (11.48±2.59 در مقابل 7.92±2.61) (P<0.0001)، نگرش (37.90±5.51 در مقابل 35.89±4.72) (0.017=P) و عملکرد کوتاه مدت (20.96±2.31 در مقابل 19.52±3.59) (0.005=P) در گروه آزمون بالاتر از گروه شاهد بود و دو گروه از این نظر اختلاف آماری معنی داری داشتند.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشانگر تاثیر مثبت برنامه آموزشی بر آگاهی، نگرش و بهبود عملکرد کوتاه مدت مادران باردار در زمینه بهداشت دهان و دندان بود.