Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

غفوریان شادی

نشریه: 

آستان هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    5-5
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    333
  • دانلود: 

    166
کلیدواژه: 
چکیده: 

کدام هنرمند مدعی است که آنچه نگاشته و آراسته، شایسته آستانه حریمی مقدس است؟ چه کسی می داند که کدام کتیبه، کدام خط و نقش، به حق، شف مکان و مکین را عیان می کند؟ کیست که بداند کدام شعر و روایت، خوشایند صاحب مکان است؟شاید شیخ بداند. او که عالم بزرگ دین است، او که مرجع تقلید زمان خود است، دانستن را به غایت رسانده و هر فن و علم را به حریفی خوانده، به قطع می داند چه بر کتیبه بنویسد و چگونه بنویسد تا جز پاکان و مقربان درگاه، کسی از دروازه اصلی حرم داخل نشود.نقل است شیخ بهایی تمام امور معماری حرم را نظارت می کند و تا قبل از آن که ساخت حرم به اتمام برسد، عازم سفر می شود. به معماران، سفارش بسیار می کند که کار را متوقف نکنند و ساخت حرم را جز سردر دروازه اصلی به اتمام برسانند، چرا که می خواهد روی آن کتیبه ای از اشعار خود نصب کند. لیک سفر شیخ به درازا می کشد. پس از بازگشت می بیند که ساخت حرم به پایان رسیده، بنای سردر اصلی تمام شده، کار از کار گذشته و هرکس، چه پاک و چه ناپاک، به این حریم پاک قدم می گذارد....

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 333

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 166 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

توسلی وحید

نشریه: 

آستان هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    6-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    132
  • دانلود: 

    97
چکیده: 

حرم مطهر رضوی مجموعه ای زیارتی، عبادی، آموزشی و اداری است که در آن بناهای متعددی شامل مساجد، مضجع شریف امام رضا (ع)، مدارس، موزه ها، صحن های بزرگ، مهمان خانه ها و ساختمان های اداری وجود دارد. حریم حرم مطهر چندین بار دچار تغییر گردید و بخشی از بازار و محله های مسکونی و برخی مدارس و کاروانسراهای اطراف آن تخریب شد تا ابنیه منسجم کنونی حرم شکل گرفت. در گذشته زندگی و کسب مردم مشهد در میان ابنیه حرم همچون زیارت و عبادت شان در جریان بود. شناخت این مساله نیازمند مراجعه به منابعی است که بتواند آن بخش از تاریخ حرم را که از یادها رفته است، نشان دهد. در این پژوهش یکی از نقشه های کهن حرم مطهر رضوی که به سفارش عبدالرزاق بغایری طراحی شده، بررسی و در آن شاکله مجموعه بناهای حرم در اواخر دوره قاجار توصیف گردیده تا از این طریق پژوهشگران بتوانند بافت حرم مطهر رضوی را از لحاظ تاریخی، جغرافیایی، اقتصادی، مردم نگاری و سنت های فرهنگی و اجتماعی مورد پژوهش قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 132

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 97 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

لباف خانیکی رجبعلی

نشریه: 

آستان هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    18-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2037
  • دانلود: 

    1301
چکیده: 

روضه یا مدفن امام رضا (ع)، هسته اولیه حرم مطهر رضوی، همواره مورد توجه و توسل خاص شیفتگان و به تبع متولیان و معماران و هنرمندان بوده است. قداست و کارکرد آن مکان معنوی ایجاب کرده که ضمن مراقبت از آن، سعی شود بهترین و والاترین جایگاه و شرایط را به لحاظ موقعیت، ایستایی و تزیینات داشته باشد. بنابراین در طول زمان بناهای جانبی مرتبط با آن گسترش یافته، استحکام آن تامین شده و در زینت بخشی آن متناسب با شرایط زمان اقدام کافی و وافی صورت گرفته است، اما به نظر می رسد که ملاحظه جایگاه آن در مجموعه از اولویت خاص برخوردار بوده و با ارتفاع گنبد فراز مرقد امام (ع) آن مقصود حاصل و روضه مطهر در میان بناهای پیرامونی برجسته شده است.امتیاز و اشراف گنبد زمانی ضرورت یافته که ساخت بناهای دیگر در مجاورت حرم مطهر آغاز شده و ارتفاع برخی از آن ها مثل گنبد و ایوان های مسجد گوهرشاد و گنبد دارالسیاده بر بلندای حرم پیشی گرفته و از شان و منزلت حرم مطهر کاسته است. از زمانی که گنبد مرتفع دوپوشه ای بر فراز روضه مطهر ساخته شده، گنبد نماد مجموعه معماری آستان قدس رضوی و نقطه عطف و توجه شیفتگان و مومنان گردیده و روز به روز بر شکوه و جلال آن افزوده شده است. چگونگی تغییر شکل قطعی گنبد حرم مطهر با اینکه بسیار اهمیت داشته، به دلایل نامشخص در تاریخ آستان قدس رضوی ناگفته و نانوشته مانده است. در این مقاله کوشش خواهد شد ضمن مروری بر سیر تحول گنبد و حرم مطهر، زمان و چرایی شکل گیری گنبد مطهر به فرم کنونی آن بیان شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2037

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1301 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رضایی نبرد امیر

نشریه: 

آستان هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    26-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    674
  • دانلود: 

    2665
کلیدواژه: 
چکیده: 

آستان قدس رضوی از سده سوم هجری، یعنی از تاریخ شهادت حضرت امام رضا (ع) تا امروز، همواره مورد توسل و حمایت و بازسازی حاکمان و پادشاهان و رهبران دوره های گوناگون تاریخی بوده است و هر یک در غنای این مجموعه عظیم کوشیده اند. علاوه بر اینکه حرم مطهر رضوی یکی از بزرگترین آرامگاه ها و مساجد ایران، جهان تشیع و جهان اسلام است، یکی از گنجینه های غنی هنرهای ایرانی اسلامی نیز محسوب می شود.محمود فرشچیان، نگارگر نام دار معاصر، علاوه بر احیا و صیانت از هنرهای سنتی به ویژه نقاشی ایرانی، سهم قابل توجهی در ارتقا و تعالی هنرهای ایرانی اسلامی داشته است. یکی از بسترهای عمده و کاربردی هنرهای ایرانی اسلامی، مجموعه عظیم آستان قدس رضوی است که آثار تکنیکی و کاربردی استاد فرشچیان در آن تجلی یافته است. علی رغم غنای این آثار و اهمیت بنیادین آنها، تاکنون تلاشی برای معرفی آثار ایشان صورت نگرفته است. هدف این نوشتار، نخست، معرفی مجموعه آثار کاربردی و تکنیکی این هنرمند، اعم از آثار منتشرشده در کتاب ها و آثار منتشرنشده موزه ها، مجموعه ها و اماکن نامعلوم، از سال 1324 تا 1395، و سپس معرفی دستاوردها و آثار تکنیکی و کاربردی هنرمند در مجموعه آستان قدس رضوی، به جهت شناخت آثار و هر گونه آموزش و پژوهش درباره آنها بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 674

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2665 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صحراگرد مهدی

نشریه: 

آستان هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    46-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    437
  • دانلود: 

    336
کلیدواژه: 
چکیده: 

در کتابخانه آستان قدس رضوی شماری قرآن و جزوات پراکنده نگهداری می شود که در سال 1348 ش از فضای بین دو پوشش سقف کتابخانه سابق در ضلع جنوبی بقعه مطهر پیدا شد. این قرآن ها که شمارشان حدود هزاروهفتصد جلد است نسخه های قدیمی و عمدتا نفیسی از سده های نخست هجری است. ده جلد از این مجموعه به قرآنی اختصاص دارد که از سوی شخصی به نام علی بن حیدربن اسحاق جلالی به سال 504 ق بر حرم امام رضا (ع) وقف شده است. این نسخه به قلم کوفی اولیه کتابت شده و الواح مذهب نفیسی در آغاز هر جزو دارد. این مقاله به معرفی این نسخه می پردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 437

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 336 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

آستان هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    56-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    511
  • دانلود: 

    2657
چکیده: 

هدف این مقاله بررسی روش های تصویرسازی و انواع آن در اشعار برگزیده هشت دوره کنگره ملی رضوی از سال های 1385 تا 1392 است. بنا به اهمیت تصویر در شعر و اهمیت شعر آیینی در میان رسولان شعری، بررسی این مساله به صورت نقادانه در جهت قدرت بخشی بیشتر تصویر در شعر آیینی است. روش هایی که شاعران برای تصویرسازی استفاده کرده اند و در حوزه علم بیان گنجیده می شود شامل تشبیه، استعاره، کنایه و مجاز است. همچنین روش دیگری به نام تصویر چشمی، خارج از علم بیان مطرح شده است. اشعار رضوی به خصوص در مسابقات به کلیشه و تکراری بودن متهم هستند. نتیجه این بررسی نشان می دهد گاه واژگان و تصویر تکراری است، گاه واژگان تکراری اما تصویر بکر است و گاه واژگان جدید، تصاویر کلیشه ای آفریده اند. تقریبا دو درصد از تصاویر شعری در هر دوره نو و خلاقانه بوده است که بارقه های امیدی برای نسل بعدی شعر آیینی محسوب می شود. انتظار می رود مطالعه و دسته بندی این اشعار از تکرار تصویر در اشعار بعدی پیشگیری و حوزه خلاقیت را مشخص کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 511

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2657 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سیدقطبی سیدمهدی

نشریه: 

آستان هنر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    22
  • صفحات: 

    70-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    481
  • دانلود: 

    460
کلیدواژه: 
چکیده: 

از قرن ششم تاکنون بسیاری از شاعران ایرانی عشق و ارادت خود به امام رضا (ع) و آرزوی زیارت مرقد مطهر آن حضرت را در قالب شعر بیان نموده اند. علاوه بر شاعران، قالی بافان از اولین هنرمندان صنایع دستی بودند که با بافتن قالی های نفیس و تقدیم آن به حرم امام رضا (ع) علاقه و عشق خویش را به آن امام همام نشان دادند.قالی شعر یا شعرقالی کالای نفیسی است حاصل ترکیب احساس شاعران و هنر قالی بافان. این کالا علاوه بر زیبایی حیرت انگیز هنر قالی بافی، احساس، شور و اشتیاق شاعرانه را نشان می دهد.این مقاله ضمن معرفی مختصر موزه فرش آستان قدس رضوی، فرش هایی از این موزه را بررسی می کند که اشعاری در مدح امام رضا (ع) دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 481

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 460 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button