در سال های اخیر، پژوهشگران عرصه مسوولیت اجتماعی توجه خود را به شناسایی عوامل موثر بر افشای مسوولیت اجتماعی شرکت ها متمرکز نموده اند. هدف این مقاله شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر افشای مسوولیت اجتماعی شرکت ها است. در راستای هدف پژوهش، داده های 104 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1385 تا 1394 گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش بر مبنای آزمون فرضیه ها با استفاده از مدل رگرسیون چندگانه نشان می دهد عوامل اقتصادی، ویژگی های شرکت و عوامل راهبری شرکتی تاثیر معنی داری بر سطح افشای مسوولیت اجتماعی شرکت ها دارند. هم چنین یافته های پژوهش درخصوص رتبه بندی متغیرهای بااهمیت با استفاده از رویکرد داده کاوی شامل مدل های درخت تصمیم C5، شبکه های عصبی، شبکه های بیزین و رگرسیون لجستیک و مقایسه این مدل ها با هم نشان می دهد مدل درخت تصمیم C5 نسبت به سایر مدل ها از کارایی بیشتری برخوردار است. بر این اساس، به ترتیب؛ متغیرهای اندازه، اهرم مالی، مالکیت مدیریت، تمرکز مالکیت، دوگانگی مسوولیت مدیرعامل، تورم، سابقه، سودآوری و استقلال هیات مدیره بیشترین اهمیت را در تبیین افشای مسوولیت اجتماعی شرکت ها داشته اند.