در دوره بلوغ، نوجوانان با اختلالات طیف اوتیسم با چالش های مختلفی روبه رو می شوند و بنابراین نیازمند مداخلات و آموزش های ضروری در زمینه های مختلف هستند. لذا مطالعه مروری حاضر، تحقیقات مداخله ی در ارتباط با مشکلات رفتاری، ارتباطی، اجتماعی، جسمی و جنسی نوجوانان با اختلالات طیف اوتیسم سنین 16-12 سال را بررسی می کند. در این پژوهش مروری، 39 مقاله بین سال های 2018-2000 بررسی گردید. جستجوی الکترونیک با کلیدواژه های فارسی؛ اختلال طیف اوتیسم، نوجوانی، بلوغ، مداخلات و درمان، مشکلات رفتاری، ارتباطی، اجتماعی، جسمی و جنسی و کلیدواژه های لاتین شامل؛ Autism Spectrum Disorder, Adolescence, Puberty, Intervention, Treatment Therapy Communication, Sexual Behavioural, Social, and physical Problems در پایگاه های اطلاعاتی داخل؛ SID, Magiran, Iranmedex و خارج کشور Google Scholar, PubMed Science Direct, Elsevier انجام شد. نتایج نشان داد که در هرکدام از حوزه های رفتاری، اجتماعی، ارتباطی، جسمانی و جنسی، مداخلات مؤثری وجود دارد و در پژوهش های مختلف در فرایند مداخله از والدین، همسالان، معلمان، نوجوان و تکنولوژی در جهت رسیدن به اهداف مداخله استفاده شده است. به نظر می رسد در ارتباط با مشکلات نوجوانان با اختلالات طیف اوتیسم نیاز به انجام تحقیقات بیشتر ضروری است. به ویژه در ایران، اکثر تحقیقات در ارتباط با کودکان با اختلالات طیف اوتیسم است و با فقدان تحقیقات کاربردی در ارتباط با مشکلات دختران و پسران با اختلالات طیف اوتیسم و خانواده های آن ها در دوره بلوغ و نوجوانی روبه رو هستیم.