Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    609
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 609

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2291
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در مورد باورها و اعتقادات هخامنشیان و بویژه شاهان آنها از جمله کوروش کبیر نظریات گوناگون و گاه ضد و نقیضی بیان شده است. اکثر محققان در این زمینه به گفته هرودوت استناد می کنند. هردوت درباره کیش و آیین هخامنشیان گفته است: "ساختن قربانگاه و معبد نزد ایشان رسم نیست و اعتقاد به این قبیل چیزها را ناشی از نادانی و حماقت می شمارند. بر خلاف یونانیها، معتقد نیستند که خدایان از جنس و ذات بشرند. در آیین ایشان زئوس (اهورا مزدا) نماد گنبد نیلگون آسمان و سرور داناست. رسم آنان این است که بر بالاترین قله های کوهستان رفته و به درگاه خدا نیایش کرده و قربانی کنند. خورشید، ماه، زمین، آتش، آب، بادها و سایر هستیهای یزدانی و اینها تنها خدایانی هستند که بدون هیکل از همان آغاز، ایرانیان آنها از پرستش کرده و برایشان قربانی می کنند."به هر حال به نظر هرودوت ایرانیان دوره هخامنشی بت و پرستشگاه و محراب نداشتند. برای تحقیق در مورد باورهای آنها و همچنین نیایشگاههای هخامنشیان در این مقاله از بیشترین منابعی که در دسترس بوده استفاده شده و به تمام نظریات محققان اشاره شده است. در مورد آثار مذهبی هخامنشیان، کتیبه ها، محرابهای آتش، معابد چهار گوشه و آتشکده ها، محوطه های مقدس یا برزمدان (Barzamdan) و آرامگاههای هخامنشیان که عموما در محوطه های مقدس قرار داشتند، اشاره شده است.پس از بررسی نیایشگاههای این دوره، نتیجه می شود که از نظر فرم و نقشه بر معابد دوره های پارتی و ساسانی تاثیر گذار بوده و فضای مربع شکل چهار ستونی و ایوان ورودی آن در دوره اسلامی و در بناهای قرون اولیه ایران و کشورهای همجوار مشاهده می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2291

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

احسانی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    15-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2873
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف این تحقیق مطالعه عوامل بازدارنده فعالیتهای ورزشی می باشد. برای این منظور مدل سه بعدی عوامل بازدارنده (درونی، بین فردی و ساختاری) - که به وسیله کرافورد و همکاران (1991) پیشنهاد شد - و رابطه آن با سطح واقعی مشارکت در فعالیتهای ورزشی بانوان در ایران مورد استفاده قرار گرفت.اگر چه بیشتر مطالعات در زمینه های ورزش و عوامل بازدارنده آن با توجه به جنسیت و فرصتهای فراغتی در امریکا، کانادا و بریتانیا صورت گرفته است اما در ایران تحقیقات بسیار کمی در این زمینه انجام شده است. این تحقیق درباره عوامل بازدارنده فعالیتهای ورزشی در مورد دانشجویان دختر دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان انجام شده است که نتایج آن تاثیر این عوامل را در فعالیتهای ورزشی نشان می دهد.برای جمع آوری اطلاعات محقق با تهیه پرسشنامه آن را در بین 300 دانشجوی دختر تقسیم کرده که 102 نفر آنها در فعالیتهای یک بار در هفته، 129 نفر در فعالیتهای یک بار در ماه و 69 نفر در فعالیتهای یک بار در سال مشارکت کرده بودند. عوامل بازدارنده ای که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت عبارت بودند از: کمبود وقت، پول و امکانات، مشکلات حمل و نقل، مسایل اجتماعی، کمبود علاقه، ناآگاهی، عدم مهارت و توانایی و مشکلات سلامتی و آمادگی جسمانی.نتایج نشان داد که اختلاف معناداری در مورد عوامل بازدارنده فعالیتهای ورزشی مثل کمبود وقت، کمبود پول، حمل و نقل، علاقه، ناآگاهی، مهارت و توانایی و سلامتی و آمادگی جسمانی وجود دارد. این نتایج از جنبه های نظری و عملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2873

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

باقری خسرو

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    29-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    903
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پرسش درباره جایگاه دین در جامعه دمکراتیک به طور مستقیم به نوع کثرت گرایی مورد نظر ما مربوط می شود. با فرض اینکه تنشهای درون اجتماعی، مشخصه جامعه دمکراتیک است، به نظر می رسد تردیدی وجود ندارد که باید جایگاهی برای دین و افراد دیندار در آن فراهم باشد. اتخاذ دیدگاهی مناسب در باب کثرت گرایی برای جامعه دمکراتیک حیاتی است. دست کم دو روایت در خصوص کثرت گرایی مطرح است: قیاس ناپذیر یا رادیکال و قیاس پذیر یا ملایم. در این مقاله استدلال شده است که تبیین قیاس ناپذیر در باب کثرت گرایی هم از حیث نظری (مانند ناممکن بودن نقد بیروتی) و هم از حیث عملی (مانند جایگزینی متقاعد کنندگی با زور) با مشکلات جدی مواجه است. رورتی از کثرت گرایی قیاس پذیر جانبداری می کند البته بر اساس قراردادهای عملی یا مهارتهایی از نوع "دانش مهارتی" بدون فرض هر گونه فراروایت یا راهنمای ترجمان میان آموزه ها یا دیدگاههای رقیب. اما در مقاله حاضر، هماهنگ با نظر دیویدسون اظهار شده است که نوعی ترجمان میان دیدگاههای رقیب، اجتناب ناپذیر است. به علاوه، بر این نکته نیز استدلال شده است که کثرت گرایی قیاس پذیر را نمی توان تنها به مهارتهایی از نوع دانش مهارتی محدود کرد بلکه به نوعی از بصیرتهای نظری نیز نیاز است. این دیدگاه از کثرت گرایی نه تنها باب گفتگو را باز می کند، بلکه مبنایی برای رفع تفاوتها یا تعارضهای تصنعی میان دیدگاههای رقیب را نیز فراهم می آورد. البته تفاوتهای واقعی می تواند باقی بماند و باید در مورد آنها تساهل ورزید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 903

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    41-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1018
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تحقیق حاضر به منظور بررسی ارتباط بین پارامترهای بارندگی و عامل فرسایندگی معرفی شده توسط ویشمایر و اسمیت انجام شده است. در این روش ابتدا انرﮊی جنبشی هر رگبار محاسبه و سپس میزان فرسایندگی آن با دخالت عامل حداکثر شدت 30 دقیقه ای باران به دست می آید. بنابراین 3 ایستگاه هواشناسی در استان خوزستان و یک ایستگاه در هر یک از استانهای بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد انتخاب گردیده و گرافهای باران نگار آنها در یک دوره مشترک آماری 13 ساله تحلیل گردید. برای هر هایتوگراف، مقادیر فرسایندگی بارش در مقاطع زمانی ماهیانه، فصلی و سالیانه محاسبه شده و همزمان پارامترهای بارندگی استخراج گردید. در ادامه ضمن بررسی تغییرات زمانی و مکانی فرسایندگی، رابطه بین خصوصیات مختلف بارندگی و فرسایندگی باران در مقاطع زمانی یاد شده به کمک آنالیز رگرسیونی بررسی شد. نتایج به دست آمده نشان دادند که ماههای فوریه تا مارس و فصل زمستان در اولویت اول از نظر خطر فرسایندگی قرار دارند. بررسی تغییرات مکانی فرسایندگی در عرصه مورد مطالعه نشان داد که ایستگاههای دزفول و رامهرمز دارای حداکثر میزان خطر فرسایندگی می باشند. فرسایندگی متوسط سالیانه برای استان خوزستان 28.07 تن متر بر هکتار ساعت محاسبه شد. نتایج آنالیز رگرسیونی موید ارتباط بالای فرسایندگی با مقدار و حداکثر شدت 30 دقیقه ای باران بود. در نهایت مدل فرسایندگی بارش بر اساس میانگین مقادیر باران برای منطقه محاسبه گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1018

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    51-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    618
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

امروزه مباحثی در خصوص به رسمیت شناختن گوناگونی فرهنگی پرسش بنیادینی را در نظریه سیاسی مطرح کرده است. فرایندهای تصمیم گیری سیاسی باید بر چه بنیانی استوار شوند تا بتوانند با تفاوتهای فرهنگی، به عنوان خصلت ماندگار اجتماعات معاصر، سازگار باشند؟هدف این مقاله ارزشیابی کاربرد گفتگو در این فرایندهاست. بخش نخست این مقاله به بحث درباره ماهیت و منشا گوناگونی فرهنگی اختصاص دارد. اینکه گوناگونی فرهنگی چگونه به پیدایش مسایلی در خصوص نظریه سیاسی منجر می شود، حایز اهمیت است که در بخش دوم مقاله مورد بررسی قرار می گیرد. بخش سوم معطوف به ارزیابی راههایی است که در آن گفتگو می تواند به عنوان وسیله ای برای این هدف به خدمت گرفته شود. در این بخش، بویژه بحث جالب توجه برندا دروین و دیوید جی. شافر مطرح خواهد شد که هدف آن انتقال مفهوم گفتگو، به عنوان یک رشته از مشارکت کنندگان به فرایندهاست. در بخش نتیجه گیری بعضی از نتایج حاصله مورد بررسی قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 618

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کولایی الهه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    65-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1804
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در پی تجزیه اتحاد شوروی و تبدیل پانزده جمهوری آن به کشورهای مستقل، منطقه آسیای مرکزی شاهد تحولات و دگرگونی گسترده و عمیق بوده است. از میان رفتن نظام دو قطبی در پی فروپاشی اتحاد شوروی نیز سبب تحول بسیاری از مفاهیم استراتژیک شد. منطقه آسیای مرکزی به عنوان بخشی از قلمرو سابق امپراطوری شوروی پس از این دگرگونیها به عرصه رقابتهای منطقه ای و جهانی تبدیل شده است. این منطقه که با مشکلات گسترده و متنوع سیاسی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی مواجه بوده، به زودی به عرصه فعالیت بنیادگرایان اسلامی تبدیل شد که بر شدت بحرانهای منطقه افزود. دشواریهای گوناگون سیاسی - اجتماعی زمینه را برای این فعالیتها مهیا ساخته است. همجواری منطقه با افغانستان و پیوندهای گسترده قومی با این کشور سبب انتقال پیامدهای جنگ افغانستان با آسیای مرکزی گردیده است.هر چند نقش ناتو، پیمان امنیتی شانگهای، و پیمان تاشکند که به سازمان ارتقا یافته، نباید در تامین امنیت آسیای مرکزی کم ارزیابی شود، ولی تحولات پس از 11 سپتامبر سبب شد تا آمریکا نقش رهبری جنگ تروریسم را در افزایش نیروهای نظامی خود در قرقیزستان و ازبکستان محقق سازد. سیاستی که به شدت از سوی روسیه مورد مخالفت قرار گرفته و دولت ولادیمبر پوتین را به شدت تحت فشارهای داخلی قرار داده است. آمریکا که در پی تامین اهداف خود، حاکمیت طالبان را در افغانستان با کمک پاکستان صورت بخشیده بود، در شرایط پس از 11 سپتامبر از اقدامات تروریستی القاعده که از حمایت طالبان برخوردار بود، همچنان به عنوان فرصتی جدید برای تامین اهداف خود بهره گرفته است. رهبران اقتدارگرای آسیای مرکزی هم در پی تقویت اقتدار متمرکز خود، وضعیت مبارزه با تروریسم را مناسب یافته، سرکوب مخالفان خود را به شدت بیشتری دنبال کرده اند.بر اساس مباحث کنونی امنیت در آسیای مرکزی، رهبران آسیای مرکزی موظف شده اند بحرانهای اقتصادی - اجتماعی - سیاسی موجود را برای جلوگیری از رشد اقدامات تروریستی و کاهش نارضایتی عمومی حل و فصل کنند. تحولات سیاسی پس از فروپاشی بخوبی نشان داده ریشه های تهدید و ناامنی در آسیای مرکزی اساسا درونی است. رهبران این جمهوریها بر اساس درک واقعیتهای سیاسی - اجتماعی منطقه، رفع آثار تهدیدات را از درون دنبال کرده اند. در این مقاله به پیامدهای گسترش ناتو به سوی شرق و نقش آن در تامین امینت آسیای مرکزی پرداخته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1804

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

لطافتی رویا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    85-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    778
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زبان چون دیگر اختراعات بشری به سبب نیاز انسان شکل گرفت و در نزد تمدنهای مختلف پرورده شد و زبانهای مختلف پدید آمد.ترجمه زبانی به زبان دیگر، همه در فهم مضمون آن نهفته است نه در دریافت معنای واژه ها که واژه واحد ترجمه نیست، مبنا و واحد ترجمه همان بند بند مضامین متن است. هنگام ترجمه پس از دریافت مضمون باید با واژه های زبان مقصد به خلق همان مضمون دست زد؛ باز آفرینی خلاقانه.بی تردید هیچ جهان بینی ای مختص زبان خاصی نیست. گونه گونی جهان بینیها، از درون ذات و تجربیات انسان پدید می آید و مرتبط با نوع زبان او نیست. ترجمه برای انتقال این جهان بینیها و نزدیک کردن انسانها، فرهنگها و تمدنها نخستین و مهمترین ابزار است. اگر بگوییم که ترجمه ابزاری برای آفرینش صلح است؛ سخن به گزافه نگفته ایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 778

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    93-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1190
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر ارایه تحلیلی از ساخت کنایی دو جزیی در نمونه های منتخب از حوزه زبانی آسیا است که بر این اساس از میان تمامی زبانهای متعلق بدین حوزه، زبانهای هندی/ اردو (از شاخه زبانهای هندی) و پشتو و بلوچی (از شاخه زبانهای ایرانی) مورد پژوهش واقع شده اند. شمار محدود زبانهای هندی - ایرانی مورد بررسی، ضمن در برگیری گوناگونی موجود در حوزه زبانی، امکان دسترسی به اهداف و تعمیمهای مورد بررسی در پژوهش را نیز فراهم می آورد. زبانهای مورد وصف، به عنوان نظامهای کنایی دو جزیی، جملگی، انسجامی آشکار را نسبت به پیش بینی سیلورستین (1976) در نمایش سلسله مراتب گروههای اسمی و نشان گذاری رابطه ای متجلی می سازند.تحلیل به انجام رسیده تصویرگر مجموعه ای از فرایندهای مرتبط در نمونه زبانی است که انگاره های حالت نمایی، گوناگونیهای بینازبانی متظاهر در نقشهای دستوری مفعولی و عامل و نیز انگاره های مطابقه زبانی را متبلور می سازند.در ارایه مباحث مطرح، نخست انگاره های حالت نمایی و گستره تنوعات موجود و در آن در نمونه منتخب مورد تحلیل واقع شده است. به دنبال آن، تفکیکهای رده شناختی، ضمن دلالت بر انواع تنوعات حالت نمایی، گوناگونیهای بینازبانی موثر بر مفعول و نیز عامل را مورد بحث و بررسی واقع می دارد که در قالب دو راهبرد نشان داری زبانی، تجلی ساختواژی تافته که عبارتند از: الف- حالت نمایی افتراقی در نظام اسمی که مشتمل است بر فاعل نمایی افتراقی و مفعول نمایی افتراقی، ب- مطابقه نشان دار در نظام فعلی. پژوهش حاضر ضمن توجه به نیاز اساسی موجود به تحقیقاتی بنیادین بر مجموعه ای مرتبط از زبانهای کنایی ساختواژی، به ارایه طبقه بندی متقاطع از زبانهای مورد بررسی پرداخته و نتایج سودمند حاصل از آن در ارایه تعمیمهای ساخت کنایی را مورد تاکید واقع شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1190

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    123-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1043
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مشارکت فرایندی است که افراد دخیل در آن به صورتی فعال، آگاه، آزاد و مسوول، برای رسیدن به هدفی مشترک تلاش می کنند. مشارکت زنان به عنوان یکی از اصول تحقق توسعه، از زوایای مختلف قابل بررسی است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر مشارکت اجتماعی زنان روستایی در فراگرد توسعه است.نظریه های اندیشمندان حوزه نوسازی و همچنین نظریات فمینیستی، خصوصا آرای فمینیستهای لیبرال، پایه نظری این بررسی است. صاحب نظران نوسازی با در نظر گرفتن مشارکت به عنوان یکی از ملزومات اساسی نوسازی، متغیرهای روان شناختی و ادراکی را در میزان مشارکت موثر می دانند. این گروه ویژگیهای درونی نظیر اعتماد به نفس، نوع نگرش زنان به خود، انگیزه موفقیت، حس همکاری و ... را در تحقق مشارکت دخیل می دانند. این در حالی است که فمنیستهای لیبرال بر عوامل بیرونی و زمینه های ساختاری و اجتماعی مشارکت تاکید دارند. به این معنی که ایجاد زمینه های ساختاری مشارکت در گرو وجود فرهنگ مشارکت است. یعنی اگر شرایط ساختاری مناسبی فراهم باشد، به ویژگیها و متغیرهای درونی مشارکت می انجامد.این پژوهش به روش مصاحبه (در فاصله ماههای مهر تا اردیبهشت سال 1382) در یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی انجام شده و نتایج مصاحبه های به عمل آمده از 155 زن این روستا که بین سنین 15 تا 60 سال قرار داشتند مورد تحلیل قرار گرفته است. میانگین مشارکت اجتماعی زنان روستایی بر اساس این تحقیق، سطح پایینی را نشان می دهد و تنها 4 درصد پاسخگویان، مشارکت اجتماعی بالایی داشته اند. مشارکت این تعداد عمدتا به صورت مشارکتهای سنتی و مذهبی، مشارکت در مراسم مولودی، هیاتهای مذهبی و خانه بهداشت بوده و در واقع نوعی مشارکت منفعلانه است. از سوی دیگر بر اساس تحلیلهای آماری انجام شده، وجود رابطه بین مشارکت اجتماعی زنان روستایی با متغیرهای نگرش زنان نسبت به خود (عوامل درونی)، سن، تحصیلات (عوامل زمینه ای) میزان دسترسی آنها به مراکز شهری و همچنین وسایل ارتباط جمعی (عوامل ساختاری) تایید شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1043

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

یونسی مصطفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1384
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    141-147
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1350
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در بستر فلسفه تطبیقی و بینا فرهنگی نوع مواجه یک فیلسوف با فیلسوف دیگر مساله بسیار مبنایی است. با توجه به این نکته مواجه خاص فارابی دو همپرسه افلاطون به نام منون و گورگیاس بررسی می شود. مواجه او در قالب اصطلاح و عنوان خوانش دیالکتیکی و هرمنوتیکی قابل طرح است. در این عبارت هرمنوتیکی اشاره به آن دارد که بین فارابی و متون منون و گورگیاس و نیز در درون این دو متن سطوح، لایه ها و واسطه های متعدد و متفاوتی وجود دارد؛ دیالکتیکی بدین معنا است که خوانش وی به صورت سوال و جوابهای مفید و مختصر است و در نهایت، خوانش یعنی ساختن معنا با عنایت به متن و زمینه.ویژگیهای خوانش هرمنوتیکی و دیالکتیکی فارابی از منون و گورگیاس عبارت است از: وی این دو همپرسه را بر اساس مضمون یا موضوع آنها بمثابه دو بخش یا سطح در کل فلسفه افلاطون خلاصه می کند، از این رو برای فهم  این دو همپرسه باید آنها را در بستری وسیعتر قرار داد که در آن این دو با کل و نیز همپرسه های قبل و بعد از خود ارتباط دارند. علاوه بر آن، گورگیاس در ارتباط با یا در مجموعه ای از همپرسه ها قرار دارد که در مجموع شبکه ای را در پیوند با منون برقرار می سازند. بر اساس روایت فارابی فلسفه افلاطون با پژوهش در باب کمال انسان به عنوان اولین سطح در همپرسه الکیبیادس اول شروع می شود. برای این کمال به شناخت نیاز است که همپرسه تئاتتوس به صورت مضمونی به این سطح دوم می پردازد. وی پس از آن متوجه پژوهش در باب سعادت در همپرسه فیلبوس و چگونگی شناخت آن در پروتاگوراس می شود. همچنین، افلاطون در خصوص کیفیت و چگونگی کسب این دانش خاص در همپرسه منون به جستجو می پردازد. بنا به گفته فارابی در منون (به معنای ثابت) به عنوان سطح پنجم فلسفه افلاطون وی به دنبال این مهم است که آیا کسب این دانش میسر می باشد و در صورت مثبت بودن با چه روشی این کار باید انجام شود. در این راستا، افلاطون مورد روایت فارابی این چنین شناختی را از طریق صناعت/ تخنه ممکن می داند. از این رو قدم بعد جستجو و یافتن این قبیل صناعات معروف در میان شهروندان شهرهای مختلف است. بنا به گفته فارابی صناعات مذکور برای افلاطون شش تا است که با قیاس کلامی در همپرسه اوتیفرون شروع و با مقوله زبان، شعر، خطابه، سفسطه ادامه یافته و به صنعت دیالکتیک در همپرسه پارمندیس پایان می پذیرد. بنا بر روایت فارابی گورگیاس (به معنای خدمت) پس از همپرسه ایوان در باب شعر و قبل از سوفیست درباره سفسطه قرار دارد. در این متن افلاطون در پی این دو مساله است که آیا این صنعت به ما شناخت یا صرفا روش داده و چه میزان از این صنعت شناخت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1350

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button