هدف اصلی این مقاله، مطالعه مدل های تحلیل سازمان از نگاه بازاریابی و انتخاب مدل مناسب برای سازمان ها و مراکز اطلاع رسانی است. به این منظور مطالعات کتابخانه ای روی منابع، متون و ادبیات علمی مربوط به مفاهیم و اصول بازاریابی، بازاریابی خدمات و بازاریابی سازمان های اطلاع رسانی، انجام شده است که نتایج آن در ادامه به صورت جمع بندی شده آمده است. در مرحله بعد، به بررسی و بازنگری سازمان ها و مراکز اطلاع رسانی و مرور اهداف، وظایف، ساختار و رویکردهای موجود در آنها پرداخته شد و در نهایت با جمع بندی مطالب پیش گفته، مدلی جهت تحلیل سازمان ها و مراکز اطلاع رسانی از منظر بازاریابی ارائه شده است.