ارزیابی ایمنی و قابلیت مطلوب بهره برداری از پلها به عنوان یکی از شریانهای حیاتی، از اولویت خاصی برخوردار است. با توجه به تعداد زیاد پلهای فلزی موجود در کشور و همچنین برخی نقاط ضعف مانند لرزش و خیز قابل ملاحظه که در زمان بهره برداری در این پلها مشاهده شده اند. در تحقیق حاضر پس از ارزیابی آسیب پذیری پلهای فلزی در مقابل زلزله، عملکرد یک مدل پل فولادی با عرشه ارتوتروپیک در مقابل سربارهای موجود مورد بررسی قرار گرفته و نقاط ضعف آن مشخص شده اند. سپس روشهای مختلف مقاوم سازی این پل مورد بررسی قرار گرفته و راه حل بهینه ارایه شده است. همچنین ضمن تعیین عمر باقیمانده اتصالات عرشه از نظر خستگی، عملکرد لرزه ای مدل پل، با دو روش ارزیابی بر اساس نیرو و عملکرد تعیین شده است.در ارزیابی براساس نیرو نقطه ضعف لرزه ای پل مشخص شده و روش تقویت پیشنهادی ارائه گردیده است. در ارزیابی بر اساس عملکرد پاسخ غیر خطی پل، از شروع تشکیل اولین مفصل پلاستیک تا حالت تعادل غیر ارتجاعی (الاستیک) در طی زلزله سطح طراحی(DLE) و سپس تا حدی نهایی (ULS)، مورد بررسی قرار گرفته است. در طی فرآیند جاری شدن و کاهش سختی سازه پل، تاثیر آن بر روی افزایش زمان تناوب و افزایش میرایی ویسکوز موثر سازه مشخص شده است.