Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    60
  • صفحات: 

    7-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1299
  • دانلود: 

    606
چکیده: 

چکیده فارسی:یکی از مشخصات هر پارادایم علمی، موضع آن در قبال چیستی پدیده های اجتماعی و به تعبیر دقیق تر، ماهیت شناسی و هستی شناسی امور اجتماعی به مثابه یکی از پیش فرض های بنیادین علوم انسانی است. در این نوشتار، ضمن بازخوانی پاسخ سه پارادایم عمده در علوم انسانی به این پرسش، به پاسخ «پارادایم اجتهادی دانش دینی» (پاد) پرداخته، آن را تحلیل و تبیین و ویژگی های آن در پرتو پارادایم های رقیب بیان می کنیم.از دیدگاه این نوشتار، در پارادایم اجتهادی، پدیده های اجتماعی برخلاف دیدگاه پوزیتیویستی (که آنها را عینی و مستقل می شمارد.) و برخلاف پارادایم انتقادی (که آنها را بر پایه زیرساخت های غیرعینی و غیرثابت تحلیل می کند.) و برخلاف پارادایم تفسیری (که آنها را ذهنی و غیرمستقل می خواند)، اموری عینی و حقیقی اما غیرمستقل اند. پارادایم اجتهادی ضمن توجه به برخی عوامل انسانی و اجتماعی تاریخی بر آن است که تا حد امکان، عوامل انگیزشی انسانی، اجتماعی و تاریخی را در پژوهش علمی کنار گذارد تا به واقعیت عینی مستقل از آدمیان دست یابد.به نظر می رسد نوشتارهایی از این دست، زمینه عرضه پارادایم جدیدی از دانش را فراهم می سازد و وجوه امتیاز آن را می نمایاند و در نهایت، به تبیین بهتر و مقبول تری از امور انسانی و اجتماعی می انجامد. چکیده عربی:إنّ احدی ممیزات أی رؤیة علمیة هی موقفه إزاء ماهیّة الظواهر الاجتماعیة، و بعبارة أدق تحدید ماهیّة و وجود المسائل الاجتماعیة کإحدی الفرضیات الرئیسیة المسبقة فی العلوم الانسانیة. فی هذا البحث علاوة علی دراسة و مراجعة أجوبة ثلاث رؤی رئیسیة فی العلوم الانسانیة علی هذا السؤال فقد تطرقنا الی جواب الرؤیة الاجتهادیة للعلوم الدینیة و قمنا بتحلیله و شرحه و أظهرنا خصائصه علی ضوء الرؤی المنافسة. تعتقد هذه الدراسة أنّ الظواهر الاجتماعیة فی الرؤیة الاجتهادیة هی اُمور عینیة و حقیقة و لکن غیر مستقلة علی خلاف الرؤیة الیقینیة (التی تعدّها اُموراً عینیة و مستقلة) و علی خلاف الرؤیة التفسیریة (التی تراها ذهنیة و غیر مستقلة) و علی خلاف الرؤیة الانتقادیة (التی تری بأنّها قامت علی اُسس غیر عینیة و لا ثابتة) إنّ الرؤیة الاجتهادیة و ضمن اهتمامها ببعض العوامل الانسانیّة و الاجتماعیة و التاریخیة ترکن الدوافع الانسانیة و الاجتماعیة و التاریخیة ما استطاعت جانباً فی البحوث العلمیة لکی تصل الی الحقیقة العینیة المستقلة عن الناس. و کا یبدو فإنّ مثل هذا الدراسات تهییء الأجواء لظهور رؤیة جدیدة علن العلم و تبیّن میزتها و فی النهایة تُظهر الُامور الانسانیة و الاجتماعیة بشکل افضل و أحسن.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1299

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 606 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

پایا علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    60
  • صفحات: 

    31-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    994
  • دانلود: 

    514
چکیده: 

چکیده فارسی:اندیشه مربوط به طراحی و تدوین الگویی «ایرانی ـ اسلامی» برای دستیابی به توسعه، مدتی است که در کشور مطرح شده است. در این زمان، برخی نویسندگان و نهادها مقالات و طرح هایی در خصوص مشخصه های چنین الگویی ارایه کرده اند. در مقاله حاضر استدلال می شود که با توجه به آنکه همه الگوهای توسعه در زمره تکنولوژی ها محسوب می شوند و همه تکنولوژی ها به ظرف و زمینه ای که در آن به کار می روند، حساس اند و علاوه بر آن حامل ارزش هایی هستند که طراحان و نیز به کاربرندگان در آنها به ودیعه می گذارند، تکمیل و تدوین یک «الگوی ایرانی ـ اسلامی توسعه» به مثابه یک «تکنولوژی بومی» ممکن است؛ اما نکته مهمی که کمتر به آن توجه می شود، آن است که چنین الگویی (به فرض کارآمد بودن و طراحی عقلانی داشتن)، جز در برخی جزئیات با دامنه محدود، با الگوهای کارآمدی که در دیگر کشورها، برای توسعه به کار می روند، تفاوتی نخواهد داشت. به این اعتبار، یاد کردن از چنین الگویی با عنوان «الگوی ایرانی ـ اسلامی»، عمدتا نوعی «نامگذاری» و فعالیت «زبانی ـ معنایی» است و جنبه واقعی آن چندان برجسته نیست. چکیده عربی:إنّ فکرة تصمیم و کتابة اُنموذج ایرانی- اسلامی مطروحة فی البلاد منذفترة. و خلال هذه الفترة  تم تقدیم دراسات و تصامیم حول ممیزات هکذا اُنموذج من قبل بعض الکتاب و المؤسسات. و فی هذه الدراسة تم الاستدلال علی أنّ تصمیم و کتابة اُنموذج ایرانی- اسلامی للتنمیة  بمثابة  تکنلوجیا محلیة بالاساس هو ممکن مع الأخذ بنظر الاعتبار بأنّ جمیع النماذج التنمویة  تُعدّ من ضمن التکنلوجیات و جمیع التکنلوجیات تتأثر بالاجواء و المجالات التی تستخدم فیها و فضلاً عن هذا فإنها تتمتع بخصائص قیّمة  استودعها فیها مصمّموها و مستخدموها. ولکنّ المسألة الهامة و التی تحظی باهتمام قلیل هی أنّ مثل هکذا اُنموذج (علی افتراض فاعلیته و تمتعه بتصمیم عقلی) فلیس یختلف کثیراً مع النماذج الفاعلة التی تستخدم فی سائر البلدان للتنمیة إلا فی بعض الجوانب الجزئیة و ضمن نطاق محدد. و علیه فإنّ تسمیة هکذا اُنموذج بأنه اُنموذج ایرانی- اسلامی، هو مجرد تسمیة لغویة- معنائیة و لیس له تجسید حقیقی بارز.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 994

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 514 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
نویسندگان: 

نسرین مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    60
  • صفحات: 

    61-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    883
  • دانلود: 

    453
چکیده: 

چکیده فارسی:به نظر می رسد اگر موجبیت گرایی درست باشد، یعنی اگر هر رخدادی معلول رخدادهای پیشین خود باشد، آنچه یک عامل انسانی انجام می دهد، معلول رخدادهایی است که بسیاری از آنها، پیش از تولد عامل رخ داده اند؛ به این ترتیب هیچ عاملی در آنچه انجام می دهد، مسوولیت اخلاقی ندارد. از سوی دیگر، اگر ناموجبیت گرایی درست باشد، یعنی برخی از رخدادها تصادفا رخ دهند، باز هم مسوولیتی متوجه هیچ عاملی نیست. رودریک چیزهلم با معرفی مفهوم علیت عاملی سعی دارد راه استدلال دوشاخه ای بالا را سد کند. مطابق نظریه او، هر رخداد ارادی محصول زنجیره ای از رخدادهاست که در نهایت، عامل آن رخداد ایجاد کرده است و خود این عامل معلول چیز دیگری نیست. در این مقاله، پس از بیان نظریه چیزهلم و پاسخ او به برخی منتقدان، ایرادهایی به نظریه او وارد می شود که کفایت این نظریه را به شدت به چالش می کشند. چکیده عربی:مثلما یبدو للنار أنّه کانت العلّیة  صحیحة، أی أنّ کل حادثة هی معلولة للحوادث السابقة، ما یؤدّیه شخص ما أنّما هو بسبب حوادث أکثرها قد ظهرت و حدثت قبل ولادة ذلک الشخص. و علیه فلا مسؤولیة  أخلاقیة  علی أیًّ شخص فیما یقوم به و یفعل. و من ناحیة اُخری إذا کانت الّلاعلّیة  صحیحة، أی أنّ بعض الأحداث تحدث صدفة بلا أی سبب فهنا أیضاً لا مسؤولیة تقع علی أیّ شخص. و قد حاول رودریک جیزهلم أن یغلق طریق الاستدال ذی الفرعین الآنف الذکر و وفقاً لنظریته فإنّ کل حادث ارادی هو نتیجة سلسلة من الحوادث تنتهی أخیراً عند فاعل تلک الحادثة. و نفس هذا الفاعل هو معلول لشیء آخر. فی هذا البحث و بعد التعریف بنظریة جیزهلم و اجابته علی انتقادات بعض منتقدیه، أوردنا بعض الاشکالات علی نظریة جیزهلم تشکک بقوة فی کفاءتها و کفایتها.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 883

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 453 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

اشتریان کیومرث

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    60
  • صفحات: 

    75-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    912
  • دانلود: 

    567
چکیده: 

چکیده فارسی:تجربه عنصر اساسی در دانش ضمنی است که توجه روزافزونی را در سیاست گذاری بخش عمومی به خود جلب کرده است. این مقاله در پی ارایه روش شناسی مستندسازی دانش های ضمنی و تجربیات سیاستی، در سازمان های عمومی، بر اساس ترکیبی از مدل اکتشاف، تنقیح و تجرید با مدل مرحله ای سیاست گذاری عمومی است.در این مقاله نخست، به مبانی روش شناسانه دانش ضمنی می پردازیم و نشان می دهیم که تکثرگرایی روش شناختی، در مقابل پوزیتیویسم، بنیان مناسب تری برای سیاست گذاری خواهد بود. سپس درباره روش شناسی گزارش های مستندسازی بحث کرد و تشریح مساله تکالیف قانونی، سابقه تحلیلی از اقدامات پیشین، تحلیل و ارایه راه حل و در نهایت ارزیابی نهایی از اجرای طرح، بر اساس شاخص های موردنظر را مطرح خواهیم کرد.در این مقاله، یک تجربه اجرایی مطالعه شده، جوهره مدیریتی آن کشف و در پرتو نظریه های مرتبط نقادی و تنقیح می شود تا آماده ارتقا به سطحی نظری شود. سپس تجریدی نظری انجام می شود تا مدل مدیریتی موردنظر فراهم گردد. در پایان، این تجربه در قالب مدل مرحله ای سیاست گذاری عمومی تشریح می شود. چکیده عربی:إنّ التجربة عنصر رئیسی فی المعرفة الضمنیة و قد استقطبت اهتماماً متزایداً فی مجال البرمجة العامة. و هذه الدراسة فی صدد تقدیم اُسلوب محدّد لتوثیق المعارف الضمنیة و التجارب السیاسیة  داخل المنظمات العامة وفق ترکیبة من نماذج الکشف و التنقیح و التجرید مع نموذج مرحلی للبرمجة العامة. و فی هذه الدراسة نتطرق أولاً الی اُسس تحدید اُسلوب المعرفة الضمنیة و نبیّن أن التعددیة فی تحدید الاسلوب هو أکثر تناسباً من الوضعیة الیقینیة فی مجال البرمجة و التخطیط. و من ثم نبحث موضوع تحدید اُسلوب التقاریر الموثقة. و نقوم بشرح هذه المسآلة و الواجبات القانونیة و الخلفیة التحلیلة عن الاجراءات السابقة  و نقدم تحلیلاً و حلاً و فی النهایة تقییماً لتنفیذ هذا المشروع وفق المؤشرات المطلوبة. و فی هذا البحث قمنا بدراسة تجربة تنفیذیة و کشفنا عن أصلها الاداری و انتقدناها و نقّحناها علی ضوء النظریات المرتبطة بها لتستطیع الارتقاء الی المستوی النظری. و من ثم أجرینا تجریداً نظریاً لنحصل علی اُنموذج اداری. و فی الختام قمنا بشرح هذه التجربة کاُنموذج مرحلی للسیاسة العامة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 912

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 567 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نویسندگان: 

طالبان محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    60
  • صفحات: 

    99-119
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    842
  • دانلود: 

    483
چکیده: 

چکیده فارسی:در علوم اجتماعی، بسیاری از فرضیات علی به شکل شرط لازم و / یا کافی وجود دارند. با توجه به اهمیت این فرضیات لازم است به چگونگی ارزیابی تجربی یا روش های آزمون آنها توجه شود. محققانی که فرضیات علی به شکل شرط لازم و / یا کافی را به صورت کمی می آزمایند، معمولا توجه ندارند که تکنیک های آماری شان برای آزمون این گونه فرضیات مناسب هستند یا خیر؟ از آنجا که کتاب های درسی در حوزه روش های آماری، به فرضیات شرط لازم و / یا کافی و چگونگی آزمون آنها اشاره ای نکرده اند، محققان کمی از همان رویه های متعارف آماری که برای فرضیات غیرشرط لازم و / یا غیرشرط کافی به کار گرفته می شود، برای آزمون فرضیات شرط لازم و / یا کافی استفاده می کنند. این مقاله نشان می دهد با توجه به ویژگی های فرضیات شرط لازم و / یا کافی، رویه های متعارف آماری نمی توانند پاسخ های معتبری ارایه دهند؛ به همین سبب ممکن است برای فرضیه شرط لازم و / یا کافی در تحقیق تجربی، از داده هایی تایید آماری به دست آوریم که یک مشاهده ساده نشان دهد این داده ها از آن فرضیه حمایت نمی کنند. چکیده عربی:توجد فی العلوم الاجتماعیة عدّة فرضیات علّیة بصورة الشرط اللازم أو الشرط الکافی. و نظراً لأهمیة هذه الفرضیات فمن الضروری الاهتمام بکیفیة التقییم التجریبی أو أسالیب اختبارها. إنّ الباحثین الذین یختبرون الفرضیات العلّیة  بصورة الشرط اللازم أو الشرط الکافی بشکل کمّی لایهتمون علی العموم بهذه المسألة و هی هل أن أسالیبهم الاحصائیة مناسبة الاجراء اختیار لمثل هکذا فرضیات أم لا. و حیث أنّ المناهج الدراسیة فی مجال «أسالیب الاحصاء» لم تُشر الی الفرضیات ذات الشرط اللازم أو ذات الشرط الکافی و کیفیة اختبارها. و یستخدم الباحثون الکمّیون أیضاً نفس الأسالیب الاحصائیة المتداولة التی تستخدم فی الفرضیات التی لیس لها شرط لازم أو شرط کافی فی اختبار الفرضیات ذات الشرط اللازم أو ذات الشرط الکافی. و تبیّن هذه الدراسة أنّه بالنظر الی خصائص الفرضیات ذات الشرط اللازم أو ذات الشرط الکافی فأنّ الأسالیب الاحصائیة المتداولة  لا تُقدّم اُجوبة  شافیة یُعتدّ بها و لذا فمن الممکن الحصول من معطیات ما علی مؤیّدات احصائیة للمفرضیة ذات الشرط اللازم أو ذات الشرط الکافی فی البحث التجریبی.و من خلال مطالعة بسیطة نری أنّ هذه المعطیات لا تؤیّد تلک الفرضیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 842

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 483 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    60
  • صفحات: 

    121-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1015
  • دانلود: 

    486
چکیده: 

چکیده فارسی:آزمایش فکری ابزاری ابتکاری است که نقش مهمی در حوزه های مختلف علوم (اعم از علوم عقلی و علوم تجربی طبیعی و انسانی) ایفا می کند. مهم ترین ویژگی این آزمایش ها آن است که بدون داده تجربی تازه ای، ما را به شرایط معرفتی جدیدی می رساند و می تواند نظر ما را در مورد یک نظریه تغییر دهد. درباره نحوه عملکرد آزمایش های فکری، دیدگاه های مختلفی وجود دارند. در این مقاله، ابتدا نمونه هایی از آزمایش فکری و ویژگی های آنها ارایه و سپس دیدگاه استدلالی نورتن تشریح می شود که یکی از مشهورترین دیدگاه ها درباره آزمایش فکری است. در ادامه انتقادات سه تن از منتقدان اصلی دیدگاه استدلالی ارایه شده، در پایان نشان داده می شود با وجود مزایای بسیار دیدگاه استدلالی، نورتن باید نظر خود را مبنی بر اینکه در آزمایش فکری از تجربه فراتر نمی رویم، تعدیل کند. چکیده عربی:أنّ الاختبار الفکری أداة مبتکرة تؤدّی دوراً مهماً فی مختلف المجالات العلمیة. و إنّ أهم ممیزات هذه الاختبارات هی أنّها تضعنا فی أجواء معرفیة جدیدة من دون أن نخوض تجربة جدیدة.و تستطیع أن تغیر رأینا فی نظریة  ما. و توجد رؤی مختلفة فیما یختص أداه الاختبارات الفکریة. فی بدایة هذا البحث قدّمت نماذج من الاختبارات الفکریة  و خصائصها و من ثم شرحت رؤیة نورتن الاستدلالیة  و هی إحدی أهم و أشهر الرؤی حول الاختبار الفکری و بعده قدّمت ثلاث انتقادات لثلاث منتقدین رئیسیین للرؤیة الاستدلالیة. و فی الختام بیّنت أنّه علی الرغم من الممیزات الکثیرة التی تتمتع بها الرؤیة الاستدلالیة فلابد لنورتن أن یصحح رؤیته القائلة: إننا لا نتخطّی التجربة فی الاختبار الفکری.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1015

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 486 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button