Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    67
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1385
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1385

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    67
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    807
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

لفظ وجود بر دو معنای اسمی و مصدری دلالت می کند. منظور از وجود اسمی، حقیقت و ذات شیء است و منظور از وجود مصدری، وجود انتزاعی ذهنی است. هر یک از این مدلولات لفظ وجود، ویژگی هایی دارند که می توان برای وجود اسمی ویژگی های طرد عدم، قبول شدت و ضعف، قبول اشتداد، بساطت و شناخته شدن به شهود، و برای وجود مصدری می توان ویژگی های قابلیت جمع با عدم به اختلاف جهت، عام و کلی بودن و عدم اطلاق بر ذات را نام برد. چون وجود مصدری به معنای اثباتی آن، مفهوم کلی و باصطلاح یک امر معقول است، در این مقاله از جایگاه آن در میان معقولات سه گانه بحث شده است. در پایان نیز برخی از کارکردها و تبعات فلسفی تمایز میان وجود اسمی و مصدری بررسی می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 807

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    67
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1046
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مساوقت وجود با علم یکی از دیدگاه های فلسفه حکمت متعالیه است که نتیجه منطقی آن برخورداری هر موجودی از جمله جماد و نبات از گونه ای شعور و ادراک است. گر چه می توان این دیدگاه را از پیامدهای فلسفی اصالت وجود، تشکیک در وجود و بساطت وجود دانست ولی بنظر می رسد که این نظریه با اصل تجرد علم و ادراک - که مقبول صدرالمتالهین است - در تعارض آشکار قرار دارد و در نتیجه، این سوال پیش می آید که آیا اعتقاد به وجود نوعی ادراک در اجسام به معنای مادی بودن ادراک است؟ و اگر چنین نیست پس چگونه موجود مادی محض دارای علم و ادراک است؟ در این مقاله تلاش می کنیم تحلیل فلسفی ای از اصل تجرد علم و اصل مساوقت وجود با علم بدست دهیم و سازواری آن دو را با یکدیگر بررسی کنیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1046

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بهارنژاد زکریا

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    67
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1862
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

نظریه تشکیک از معدود مسائلی است که مورد توجه تمام نحله های فلسفی (مشاء، اشراق و حکمت متعالیه) منطقیان، متکلمان و عرفای مسلمان قرار گرفته است و بدلیل همین توجه و دقت متفکران مسلمان بوده است که به تدریج بالنده و در سیر تکاملی خود به کمال نسبی و قابل قبول نایل گردیده است.این نظریه در معناشناسی منطقی و فلسفی، و همچنین در معرفت شناسی منطقی و فلسفی، و همچنین در معرفت شناسی و جهان شناسی فیلسوفان و عرفاین مسلمان تاثیر جدی داشته است. نظریه تشکیک در رابطه با این پرسش مطرح شده است که: «حقیقت وجود واحد است یا کثیر؟» پاسخ به این پرسش به نوعی تبیین کننده موضع فکری و جهان شناسی کسانی است که به آن پاسخ می دهند. بطور کلی سه پاسخ عمده به این پرسش داده شده است:1. حقیقت وجود «واحد» است و در عالم وحدت برقرار است (دیدگاه عرفا).2. حقیقت وجود «کثیر» است، بنابراین در عالم کثرت حاکم است (دیدگاه منسوب به فیلسوفان مشاء).3. حقیقت وجود، در عین اینکه واحد است، کثیر است و در عین کثرت وحدت دارد (دیدگاه فیلسوفان صدرایی).مهمترین نزاع و ثمره آن، در جهان شناسی عرفا و فیلسوفان صدرایی نمود یافته است که بر اساس آن عرفا قائل به نظریه «تشکیک در مظاهر و مجالی وجود» ند، لیکن نتیجه دیدگاه فیلسوفان صدرایی اعتقاد به نظریه «تشکیک در مراتب وجود» می باشد.در این مقاله، ضمن تبیین سیر تاریخی مساله، دیدگاه عرفا، متکلمان، فلاسفه و منطقیان مسلمان مورد بحث و کنکاش قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1862

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خیاطیان قدرت اله

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    67
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2474
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

واژه «حجاب» و مترادفات آن در برخی از آیات قرآن کریم و روایات پیشوایان اسلام و بیشتر از آن در بسیاری از متون مهم عرفانی مکرر بکار رفته است.در این مقاله با بررسی و تفحض در آیات و روایات و منابع عرفانی، سمی شده است کاربرد واژه حجاب و مترادفات آن مطالعه، و منظور عرفا از حجاب و رفع آن توضیح داده شود و نیز بدین مطلب پرداخته شود که اصولا چه نسبت و رابطه ای بین حجاب قرآنی و حجاب عرفانی برقرار است.همچنین با توجه به زمینه بحث، از اصطلاحات مرتبط - همچون «وصول» و «قرب» - بررسی و نقد می شود تا مشخص شود که معنی و مفهوم «وصول عرفانی» با «قربی» که در قرآن کریم بکار رفته، سازگاری و تطابق دارد یا خیر؟از این بررسی، نتیجه می شود که عرفا از واژه های قرآنی - همچون حجاب - استفاده کرده و از آن؛ اصطلاح عرفانی ساخته اند و به معنای مورد نظر خود بکار گرفته اند. علاوه بر آن بین حجاب قرآنی و حجاب عرفانی، نسبت عموم و خصوص مطلق برقرار است و هر حجابی که در قرآن بکار رفته، به معنای عرفانی نمی تواند باشد. با توجه به اینکه عرفا از بین رفتن همه حجاب ها بین بنده و حق را ممکن ندانسته اند، «وصول» مورد نظر عرفا با مفهوم «قرب» در قرآن پیوند و ارتباط دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2474

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شهرآیینی سیدمصطفی

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    67
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1020
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

افضل الدین کاشانی، در روزگاری پا به عرصه تفکر فلسفی ایران زمین نهاد که فلسفه به جهت حملات تند غزالی و فخر رازی دچار رخوت و رکود شده بود و نیازمند احیا و بازسازی بود. او راه نجات فلسفه را در این دید که مباحث دردسرساز مربوط به الهیات بالمعنی الاخص را از موضوع فلسفه بیرون بگذارد و خودشناسی را اساس کار قرار دهد. آنچه شاید بتوان به لحاظ محتوایی در مقام نشان ویژه آثار فلسفی باباافضل در قیاس با آثار فلسفی پیش از او بدان اشاره کرد، پرداختن به فلسفه از منظری متفاوت با آثار فلسفی رایج تا آن روزگار است. چنانکه از بررسی اوضاع فکری و حاکم بر اوایل سده پنجم و سرتاسر سده ششم پیداست، آنچه بیش از هر چیز مخالفت اهل دین را با فلسفه سبب می شد، بیشتر در حیطه الهیات بود. از اینرو، گویی باباافضل بفراست دریافته بود که پس از حملات ویرانگر و خانمان برانداز غزالی به نظام فلسفی به ظاهر متقن و استوار مشائی، تداون فکر فلسفی به شیوه پیشینیان دیگر نه شدنی است و نه جذابیت و گیرایی لازم را برای جذب مخاطب دارد. او ضرورت چرخشی بنیادی را در رهیافت فلسفه بدستی دریافت و کوشید تا به اقدام به این مهم از سویی، آنچه را مایه نزاع میان دین باوران و فلسفه ورزان شده بود، از قلمرو فلسفه بیرون بگذارد و از دیگر سو، به شیوه ای هوشمندانه و بی آنکه چندان سر و صدایی در این باره براه اندازد، افق تازه ای را در برابر فلسفه بگشاید. او می کوشد تا به نوعی فلسفه را به سبک سقراطی احیا کند و آن را از وادی پردردسر، بی حاصل و بی روح الهیات بالمعنی الاخص، به عرصه پرشور و نشاط و کارآمد خودشناسی بکشاند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1020

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    67
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    234
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The Commensurability of existence with knowledge is one of the teachings of the Transcendent Philosophy the logical consequence of which is that each existent enjoys a kind of sensation and perception, whether it is an inanimate body or vegetative being. This view can be considered a philosophical outcome of the principiality of existence, gradation of existence, and simplicity of existence, however, it seems that this theory is in clear opposition to the principle of the immateriality of knowledge and perception acknowledged by Mulla Sadra. As a result, one might ask if believing in a kind of perception in bodies indicates the material nature of perception. Otherwise, how does a purely material existent possess knowledge and perception? In this paper, the writers have tried to provide a philosophical analysis of the principle of the immateriality of knowledge and the principle of the commensurability of existence with knowledge and explored their consistency with each other.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 234

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    67
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    787
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

صدرالمتالهین در آثار خود، بسیاری از گروه هایی را که پیش از او به طرح مسائل الهیاتی پرداخته اند مورد نقد قرار داده است؛ با عالم نمایان ظاهربین و حکمت ستیز به شدت مخالفت می نماید؛ نسبت به پیروان حکمت بحثی که دانش خود را از طریق نبوت و ولایت دریافت نکرده اند، انتقادهای تندی دارد؛ آن گروه از اهل کشف را که به دریافت های ذوقی خود اکتفا می کنند و برای سخن خود برهانی ندارند، نقد می کند؛ با اهل کلام که با روش جدال به آراء فاسد و بدعت آمیزی قائلند مخالفت است و موقعیت ایمانی عوام و اهل تقلید را متزلزل می داند.ملاصدرا بر اساس اعتقاد به وجوب نظر در معرفت، لزوم طهارت قلب در دریافت معارف و علوم حقیقی و همراهی ذوق عرفانی، برهان و تعالیم وحیانی نظام الهیاتی خود را بنیان مینهد. الهیات صدرایی در عین استفاده از برهان و حکمت، از دریافت های شهودی و آموزه های قرآنی و روایات معصومین بهره می گیرد. در الهیات متعالیه برهان عقلی، ذوق عرفانی و تعالیم وحیانی هماهنگی دارند. ملاصدرا بدون بهره گیری از راه های کلامی متعارف آن روزگار بسیاری از حقایق اسلامی را تبیین می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 787

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

BAHARNEJAD ZAKARIYA

نشریه: 

KHERADNAME-YE SADRA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    67
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    238
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The theory of gradation is one of the few problems that has attracted the attention of all philosophical schools (Peripatetic School, Illuminationist School and the Transcendent Philosophy) and Muslim logicians, mutakallimun, and gnostics. It is indeed because of this careful attention of Muslim thinkers that this theory has gradually flourished and attained relative and acceptable perfection in its process of development. This theory has greatly influenced logical and philosophical semantics, as well as the epistemology and cosmology of Muslim philosophers and gnostics. The theory of gradation has been propounded in response to the following question: Is the reality of being one or many? The answer to this question, in a way, reveals one's philosophical and cosmological propensity. Generally speaking, there are three main responses to this question:1. The reality of being is "one", and there is unity in the world (gnostics' view)2. The reality of being is "multiple", therefore, there is multiplicity in the world (this view is attributed to the Peripatetics).3. The reality of being is both one and many (Sadrian philosophers' view).The most important debate and its outcome in this regard have emerged in the cosmology of Sadrian gnostics and philosophers. Here, gnostics believe in the theory of "gradation in the loci of the manifestations of being". However, Sadrian philosophers advocate the theory of "gradation in the levels of being". In this paper, while explaining the historical development of the problem of gradation, the writer has discussed the views of Muslim gnostics, mutakallimun, philosophers, and logicians in this regard.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 238

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مرتضایی بهزاد

نشریه: 

خردنامه صدرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    67
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1391
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

بسیاری از ابتکارات ملاصدرا در حکمت متعالیه همچون «اصالت وجود»، «تشکیک در وجود»، «وحدت وجود»، «اصل علیت»، «حرکت جوهری»، «حدوث و قدم عالم» و «معاد جسمانی و روحانی» رنگ و بوی مکاشفات عرفانی دارد. بررسی هر یک از این مسائل مهم، تاثیرگذاری مکاشفات عرفانی ابن عربی را بر افکار حکمی ملاصدرا به خوبی نشان می دهد. در جای جای آثار و نوشته های ملاصدرا، اقوال ابن عربی بعنوان موید نقل می شود.مهمترین تحول فکری ملاصدرا، عدول از نظریه اصالت ماهیت و اثبات اصالت وجود است. این تحول فکری و گرایش او به اصالت وجود، مرهون عوامل متعددی بود که بخش اعظم این عوامل به جنبه های مختلف عرفان و شخصیت های عرفانی همچون ابن عربی باز می گردد.در مساله وحدت وجود و عدمیت ممکنات، موضع فکری و مشرب ذوقی ملاصدرا، به مکاشفات ابن عربی بسیار نزدیک است. مهم این نکته است که اثبات مراتب برای موجودات متکثر - در مواردی که در مقام بحث و تعلیم وجود بوده ایم و آن را متعدد و متکثر دانسته ایم - با آنچه بعدها در مورد اثبات وحدت وجود و موجود ذاتا و حقیقتا - همانطور که مذهب اولیا و عرفای بزرگ از اهل کشف و شهود است - خواهیم گفت، منافاتی ندارد.همچنین در مساله وجود ذهنی، ملاصدرا قائل به وجود ذهنی است و برای اثبات آن از سخنان ابن عربی استفاده می کند.در مساله حرکت جوهری نیز، ملاصدرا در برابر مخالفان ابتدا برهان می آورد و سپس به آیات قرآن استناد می کند، پس از آن اقوالی را از ارسطو نقل و در نهایت برای تایید مطالب خود از ابن عربی شاهد مثال می آورد.این موارد، نمونه هایی از تاثیرگذاری ابن عربی بر اندیشه های فلسفی عرفانی ملاصدراست که در این مقاله مورد بررسی و تحقیق قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1391

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button