علم حضوری نظریه خاصی در باب علم است که در فلسفه اسلامی و بخصوص در فلسفه صدرایی بخوبی پرورده شده و آثار معرفت شناختی آن آشکار گشته است. علم حضوری بدون اصالت وجود قابل دفاع نیست. بر اساس فلسفه صدرایی علم عین وجود است نه چیزی عارض یا اضافه بر آن. از اینرو، مراتب مختلف وجود دارای مراتب خاصی از علم و آگاهی هستند. در این میان، انسان علاوه بر وجود خود بر قوای نفسانی و معلومات خود نیز علم حضوری دارد. از آنجا که علم حضوری آغازگاه علم انسان است و پس از آن است که مفهوم سازی و علم حصولی شروع می شود، از اینرو بمدد این نظریه می توان نقص و خطای اصلی ایده آلیسم، سولیپسیسم، شکاکیت و نهایتا سوبژکتیویسم را آشکار کرد و از آنها فراتر رفت.در این مقاله سعی می شود ضمن معرفی اجمالی نظریه علم حضوری، بر توانایی آن در فراروی از اقسام مختلف سوبژکتیویسم استدلال شود.