از زمان های بسیار دور که در ساخت پروژه های عمرانی و بخصوص شبکه های ارتباطی از روش های ابتدایی استفاده می شد تا حال حاضر که روش های پیچیده و دقیق مطرح شده اند، آب و هوا و خصوصیات مختلف آن همواره به عنوان یکی از عوامل مهم و حیاتی در روند ایجاد یک سازه دخالت مستقیم داشته اند.ایران با واقع شدن در جنوب غربی آسیا و در حد فاصل بین دو عرض جغرافیایی 25 تا 42 درجه شمالی همواره محل عبور سیستم ها و توده های مختلف اقلیمی بوده که برآیند آن به وجود آمدن پهنه های گوناگون اقلیمی بر روی سرزمین ایران بوده است. لذا با توجه به گوناگونی اقلیمی این سرزمین، هر گونه ساخت و بهره برداری از پروژه های ارتباطی، مستلزم توجه دقیق به این پدیده های اقلیمی است. در این مطالعه جهت دستیابی به پهنه هایی با ویژگی های اقلیمی یکسان، اقدام به پهنه بندی غرب و شمال غرب ایران با توجه به مدیریت روسازی راه گردید.برای انجام این کار از 10 پارامتر هواشناسی متعلق به 38 ایستگاه سینوپتیک موجود در منطقه برای یک دوره 15 ساله (2005-1991) بهره گرفته شد. ابتدا داده های هواشناسی به نمره استاندارد Z تبدیل و سپس با استفاده از روش تحلیل خوشه ای، خوشه بندی ایستگاه ها انجام شد. سپس بر اساس خوشه های به دست آمده پهنه بندی اقلیمی انجام گرفت. در نهایت پهنه بندی مورد نظر بر روی پهنه آب های زیر زمینی قرار داده شد و پیشنهادات لازم برای هر پهنه جهت مدیریت صحیح روسازی راه ارایه گردید.