Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Soffeh

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    80
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1566
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1566

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Soffeh

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    80
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    2895
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2895

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Soffeh

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    80
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2021
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2021

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    80
  • صفحات: 

    5-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1189
  • دانلود: 

    744
چکیده: 

یادگیری طراحی معماری در ادوار تاریخی به شکل های مختلف انجام می گرفته است و در حال حاضر این یادگیری به صورت دانشگاهی است. بسیاری از صاحب نظران و خبرگان معماری نقش محوری ای برای دروس طراحی در دوره آموزش معماری قائل شده اند. درس طرح معماری یک در مقطع کارشناسی، از آن حیث که اولین تجربه یادگیرندگان طراحی است، اهمیت ویژه ای دارد. از آنجا که آموزش این درس به صورت نفربه نفر است و انجام فعل طراحی توسط هر یادگیرنده به منزله یادگیری طراحی در نظر گرفته می شود، تفاوت های یادگیرندگان در آن اهمیت می یابد. هدف در این نوشتار بررسی اهمیت و جایگاه تفاوت های فردی فراگیران در درس کارگاه طرح معماری یک در مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان، از یک طرف، و بازخوانی مقوله ای از تفاوت های فردی با عنوان مزاج و سنجش تاثیر آن در این درس، از طرف دیگر، است. به منظور جلوگیری از اطاله کلام در این نوشتار از این درس با عنوان درس طرح یک استفاده شده است. برای فهمیدن اهمیت تفاوت های فردی در درس طرح یک ابتدا جایگاه این درس در سرفصل مصوب دوره تحلیل شده و از طرف دیگر، در یک نمونه موردی یعنی دانشگاه کاشان کنکاش شده است. در پایان بررسی تاثیر تفاوت های مزاجی، به کمک تحلیل داده های آماری مبتنی بر مشاهده عملکرد یادگیری دانشجویان این درس، در دانشگاه کاشان انجام شده است. همه این تحلیل ها مبتنی بر نظرات در خصوص انجام فعل طراحی در زمینه علم طراحی پژوهی است. این پژوهش ما را به این نتیجه رساند که درس طرح یک در دوره کارشناسی معماری جایگاهی ویژه دارد. این جایگاه، از یک طرف، به دلیل اهمیت توجه به ویژگی های فراگیران طراحی در این درس است و از طرف دیگر، محل مناسبی برای انجام پژوهش هایی میان تفاوت های یادگیرندگان و ارتباط آن با عملکرد آن ها در یادگیری طراحی است. اهمیت تفاوت های فردی یادگیرندگان این درس از منظری تازه با بازخوانی تفاوت های مزاجی دانشجویان بررسی شد و مشخص گردید مزاج فراگیران طراحی در عملکرد آن ها در یادگیری طراحی تاثیر می گذارد، بدین ترتیب که گرمی و تری مزاج دانشجویان عملکرد بهتری را در یادگیری طراحی نسبت به سردی و خشکی نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1189

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 744 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    80
  • صفحات: 

    25-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2969
  • دانلود: 

    1814
چکیده: 

از دهه 1980 میزان سلامت و طول عمر معیار ارزیابی و شاخص توسعه یافتگی کشورها شد و سلامت با ابعاد گسترده آن، از جمله توجه به تعامل با محیط، مطرح شد. علی رغم این نگرش رو به رشد، هنوز شاهد بی توجهی معماران و برنامه ریزان کالبدی در طراحی و ساخت محیط و بی پاسخ ماندن نیازهای روانی کاربران هستیم. فقدان محیط پاسخ گو به نیازهای عصب-روان شناختی، به ویژه در بخش های سکونتی، مراقبتی، و درمانی، منجر به کاهش توجه به ابعاد سلامت محیطی شده است. ارتقای سطح کیفی فضای زندگی و افزایش کارآمدی و پاسخ گویی محیط کالبدی به نیازهای روانی کاربران از طریق توجه به اصول مبتنی بر علوم اعصاب از اهداف نگارش این مقاله پژوهشی است. در این مطالعه از روش پژوهش مروری با متد تحلیل محتوای کیفی (استقرایی) استفاده شده است. یافته های این پژوهش بر سه ویژگی «تجربه معماری: خودآگاهی ذاتی» و «معماری مبتنی بر حواس: پاسخ گوی اعصاب شناختی و عاطفی» و «معماری همه حسی (چندحسی) به مثابه درمان» دلالت دارد. بنابراین پارادایم جدید معماری مبتنی بر عصب-روان شناختی در آینده نزدیک منجر به تحولاتی در معماری خواهد شد. پیوند معماری عصب محور با سه حوزه علوم اعصاب شناختی، رفتاری، و عاطفی به منظور پاسخ گویی به نیازهای روان شناختی و توسعه سلامت محیطی نقش بزرگی در مفهوم محیط پاسخ گو و معماری انسان محور و سلامت محور دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2969

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1814 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خسروی مولود

نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    80
  • صفحات: 

    41-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2037
  • دانلود: 

    1607
چکیده: 

امروزه با پیشرفت علوم انسانی و تکنولوژی بسیاری از تعاریف مرتبط با زندگی انسان ها در حال تغییر و تحولات زیربنایی هستند. در این میان، علاوه بر نمایش و گردآوری و نگهداری آثار، دگرگونی توصیف ناپذیر در تعاریف جدید و نوع نگاه به موزه در دوره معاصر، گرامی داشت مخاطبان و واگذاری کارکردهای موثر در امور آموزش، پژوهش و انتشار مطالب، طی سال هایی که از ایجاد اولین موزه ها تاکنون می گذرد، به تامل بسیار نیاز دارد. از سوی دیگر، با وجود اهمیت جایگاه موزه در حد یک نهاد اجتماعی، در برخی از موزه ها تغییر خاصی به چشم نمی خورد. در کشور ما نیز برخی موزه ها همچنان در رخوت و در برخی موارد تقلیدی از گالری های نمایشی غربی، بدون در نظر گرفتن ساختارهای عملکردی و پشتیبانی های فنی، هستند و به نظر نمی رسد که تعهد قابل ملاحظه ای در قبال جامعه و یا حتی مخاطبین خود داشته باشند. این تفاوت فاحش نگارنده را بر آن داشت تا، با نگاهی دوباره، مولفه های تاثیرگذار اصلی در این خصوص را بررسی و مشخص کند که توجه به تاریخچه و سیر تحولات نهاد موزه چه نکات موثری در شکل گیری کالبد و محتوای موزه از دید طراحان خواهد داشت؟ و گرامی داشت مخاطبان موزه چگونه صورت می گیرد؟ روش تحقیق در این پژوهش ترکیبی توام از دو روش توصیفی و تحلیلی است و ضمن استفاده از منابع مکتوب، از مصاحبه با طراحان و موزه داران پژوهشگر به منظور شفاف کردن و تعمیق پاسخ گویی به پرسش های تحقیق بهره زیادی گرفته شده است. این مقاله در سه بخش اصلی تنظیم شده است که ابتدا به هویت شناسی موزه، پس از آن به محتوای موزه، و سپس به کالبد و تنوع کالبدی آن پرداخته و زیرمجموعه های این موارد از جمله مخاطب شناسی بررسی شده است. همچنین در نتیجه گیری و جمع بندی مقاله به این موضوع اشاره می شود که ضروری است با نگاهی دوباره به ریشه های شکل گیری موزه، تعاریف و تحولات و وظایف حیاتی آن، به مثابه یک نهاد اجتماعی، موجبات پرداختن به طراحی کالبد و محتوای هر موزه، به منزله یک اثر معماری و پذیرای حضور مخاطبین تبیین شود. همچنین در این مقاله به ضرورت توجه به دستیابی به یک برنامه مرجع در شکل گیری محتوا و کالبد و تعامل دوجانبه میان طراحان و موز ه داران در همه مراحل از تبیین صورت مساله و خلق سناریوی هر موزه تا پایان طراحی و اجرا توجه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2037

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1607 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ادیب زاده بهمن

نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    80
  • صفحات: 

    61-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    718
  • دانلود: 

    654
چکیده: 

هر شهروندی حقوقی دارد و شهروند اسلامی از این حقوق مستثنی نیست. این مقاله، که پیش درآمدی برای روشن کردن «حقوق جوارح» به منزله یکی از «حقوق فطری» شهروند اسلامی است، به استناد رساله حقوق امام سجاد (ع) نگارش شده است. به دلیل وسعت ابعاد حقوق جوارح، در این مقاله تمرکز بر روی «حق چشم»، به منزله یکی از جوارح، با هدف کاربردی کردن آن در نظام معماری و شهرسازی کشور است. سیمای شهر اسلامی نه تنها باید پاسخ گوی حق دیدن یا نظاره باشد، بلکه باید بستری برای جلوه باشد. آنچه از شهر با حق چشم در تماس است، سیمای شهری است، و سیمای شهر مخلوق رابطه ای نظام مند میان «حق جلوه» و «حق نظاره» است و از این رو آموزه های اسلامی، در رعایت حق جلوه و نظاره، که بنیان اصلی در تدوین احکام و حقوق ناظر بر سیمای شهر اسلامی است، در این نگارش مورد نظر خواهد بود.اینکه حق جلوه و نظاره چگونه، در کجا، و به چه میزان بروز و ظهور کند از تعریف حدود و صغور آن بر اساس حق استیفا و حق تمتع به دست می آید، می توان گفت سیمای شهر اسلامی مطلوب از تعادل و ارتباط منطقی میان جلوه و نظاره با رعایت حق استیفا و حق تمتع به دست خواهد آمد. و اگر در ایجاد این نظام حقوق شهری موفق عمل شود، نه تنها بر کالبد شهر، بلکه بر روابط اجتماعی و فرهنگی و... نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 718

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 654 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    80
  • صفحات: 

    69-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1578
  • دانلود: 

    709
چکیده: 

اهمیت فضاهای معاشرت پذیر تولیدشده از سوی مردم در برابر فضاهای از پیش طراحی و برنامه ریزی شده، نظیر پارک ها و کافه ها، در عرضه فرصت های جدید معاشرت و پاسخ دهی به مجموعه متنوعی از نیازهای مردم آشکار می شود. در این پژوهش کیفی، با استفاده از روش های مردم نگارانه، فضاهای معاشرت پذیر همگانی شناسایی و با نزدیکی بیشتر دانش جامعه شناسی شهری و طراحی شهری به توصیف کاراکترهای فیزیکی محیط مصنوع و حالات اجتماعی تسهیل کننده تعاملات اجتماعی در بستر زندگی روزمره مردم پرداخته شده است. با عنوان نمونه موردی پژوهش، خیابان اصلی محله گیشا، جایی که زندگی روزمره ساکنین با آن پیوند دارد، با قابلیت بستری برای گروه وسیعی از حالات و رفتارهای اجتماعی، مطالعه شده است. داده های پژوهش ابتدا با تکیه بر دستاورد های مشاهده مستقیم، نقشه های رفتاری، مشاهده مشارکتی، و سپس با مصاحبه های عمیق گروهی شامل چهار گروه پنج نفره و ده مصاحبه فردی گردآوری شده است. تحلیل های توصیفی از دستاوردهای این پژوهش، از شکل گیری فضاهای معاشرت پذیر در لبه ها، آستانه ها، و تجهیزات شهری در خیابان محله خبر می دهد و با عرضه 5 مضمون اصلی، شامل در مرکز محله بودن، جستجو در محیط، راهبرد خلاقانه، تعلیق هنجاری، و لذت تعامل با دیگران، نحوه تولید این فضاها برای کشف و مناسب سازی از سوی مردم تفسیر می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1578

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 709 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    80
  • صفحات: 

    85-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    539
  • دانلود: 

    563
چکیده: 

در سال های اخیر دولت سیاست جذب جمعیت به مناطق مرزی و تقویت امنیت این مناطق با کمک ساکنان بومی را در پیش گرفته است. شهرستان قصر شیرین یکی از شهرستان های مرزی غرب کشور واقع در استان کرمانشاه است که، در اجرای این سیاست، توسعه آن مد نظر بوده است. برنامه ریزی توسعه این شهرستان با پیچیدگی ها، تضادها، و عدم قطعیت هایی روبه رو است که توجه به آن ها برای انطباق با واقعیت و تحقق پذیری بیشتر برنامه ضروری است. رهیافت اختیار راهبردی در برنامه ریزی راهبردی، امکان مدیریت پیچیدگی ها، تضادها، و عدم قطعیت ها را در موضعی تعادلی در فرایند تصمیم سازی و فراورده آن فراهم می کند. این امر از طریق به کارگیری فنون شفاف و ساده در چهار وضعیت صورت بندی، طراحی، مقایسه، و اختیار در فرایندی چرخه ای انجام می پذیرد. با توجه به جهت گیری نظام برنامه ریزی شهری و منطقه ای ایران به سوی برنامه ریزی راهبردی در سال های اخیر و لحاظ نکردن پیچیدگی ها، تضادها، و عدم قطعیت ها در برنامه های متداول، در این نوشتار رهیافت اختیار راهبردی، به منزله روش، به منظور برنامه ریزی برای توسعه شهرستان مرزی قصر شیرین به کار گرفته می شود و با روش علمی استدلال منطقی، فنون عمدتا کیفی آن استفاده می شود. در این پژوهش نشان داده می شود که در برنامه ریزی برای توسعه شهرستان قصر شیرین چگونه پیچیدگی ها، تضادها، و عدم قطعیت ها در فرایند تصمیم سازی و فراورده حاصل از آن مدیریت می شوند. در فرایند تصمیم سازی برای توسعه شهرستان قصر شیرین عرصه های مربوط به هریک از این موضوعات در مراحل مشخص شناسایی و در طول فرایند و نیز در طراحی بسته پیشرفت، با عنوان فراورده، بنا بر موقعیت مساله، موضعی تعادلی در برابر آن ها اتخاذ گردیده است. در رویارویی با پیچیدگی ها در فرایند تصمیم سازی عمدتا برخوردی پرجزئیات در گستره محدودی از مساله در برابر برخوردی ساده گیرانه در گستره ای وسیع اختیار شده و در فراورده آن ترتیبی از گام های تدریجی پیوسته، با توجه به پیوندهای تصمیم گیری، تدوین گردیده است. به منظور مدیریت تضادها در فرایند و فراورده، برخورد تعاملی بر برخورد انفعالی ترجیح داده شده و مدیریت عدم قطعیت ها از طریق پذیرش یا کاهش آن ها بر مبنای انعطاف پذیری فرایند تصمیم سازی انجام گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 539

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 563 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

صفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    28
  • شماره: 

    80
  • صفحات: 

    111-131
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1032
  • دانلود: 

    737
چکیده: 

دستیابی به فهم دقیق یک معماری در فهم پیدا و نهان آن است و درک این دو با بررسی کالبد و زیست جاری در آن محقق می گردد. خانه نیز، به مثابه اصلی ترین فضای زیست انسان، مفهومی است که افزون بر کالبد، معانی مختلفی را در خود جای می دهد و به نوعی ترکیبی تجربی و انتزاعی از زمان و مکان را به همراه دارد. بدین ترتیب شناخت دقیق خانه چیزی فراتر از شناخت کالبد را می طلبد. محققان مختلفی به جستجوی مفهوم خانه در بسترهای فرهنگی متفاوت پرداخته اند. در این مقاله تلاش شده است، تا با مداقه در خانه های تاریخی سنندج، خوانشی از کالبد عرضه گردد که، فراتر از ویژگی های کالبدی، از مدخل فرهنگ زیست ساکنان به موضوع تقرب یافته شود. این پژوهش با رویکردی کیفی، در سه سطح تحلیلی مبتنی بر تاثیر ویژگی های کلی شهر بر خانه ها و قیاس بین کالبد خانه ها به روش تحلیلی توصیفی از یک سو، و تحلیل مبتنی بر تطابق فرهنگ زیست و معماری خانه ها، به روش تحلیل محتوای مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته از سوی دیگر، به انجام رسیده است.نتایج نشانگر آن است که اصلی ترین ویژگی های خانه های سنندج، که آن ها را از دیگر خانه ها متمایز می کند، نحوه ارتباط با طبیعت، توجه به منظرگاه بیرونی و در عین حفظ محرمیت، وجود مرتبه بندی در کل و جزء فضاها، و تاثیرپذیری از خانه های دیوانی موجود در شهر بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1032

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 737 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button