در باور عمومی، «تقلید کردن» معمولا نقطه مقابل«خلاقیت» تلقی می شود. در حوزه طراحی معماری نیز، که اساس آن را خلاقیت شکل می دهد، دیدگاه اجتناب از تقلید، کم وبیش به چشم می خورد. برخی معلمان با بیانیه هایی مانند «از خودتان خلاقیت داشته باشید و از دیگران تقلید نکنید»، به دانشجویان چنین القا می کنند که تقلید کردن منافی خلاقیت است. در این پژوهش، به روش «مفهوم سازی»با استدلال منطقی بر تاملات نظری و از منظر روان شناسی یادگیری تقلیدی، ردپای تقلید از نیم کره چپ مغز نوآموز طراح، به خلاقیت در نیم کره راست او دنبال می شود و این فرضیه تنویر می گردد که «تقلید درست» راه انداز «خلاقیت» است. در مقاله مفهوم «تقلید ضمنی» مطرح و توجه به آن برای انتقال «دانش ضمنی» مهارت های طراحانه معلم به شاگرد معماری ضروری دانسته می شود. در این تحقیق، پرسش هایی در انتهای بحث می آید که مسیر پژوهش های آینده را با منظور «تقلید درست برای یادگیری طراحی معماری» روشن می کند.