چین با ارائه ابتکار کمربند-راه در رأس بازیگرانی قرار می گیرد که پیوندهای منطقه ای و اتصال میان آسیا و اروپا را دنبال می کنند. اما حضور چین در این عرصه انحصاری نیست و رقابت برای ایجاد زیرساخت در سراسر اوراسیا بازیگران زیادی دارد. هند دیگر غول آسیایی است که به آرامی در طرح های عظیم زیرساختی این ابرقاره وارد شده و به دنبال احیای طرح خاموش راه گذر ترابری بین المللی شمال– جنوب است. راه ادویه جدید، استعاره ای است که بازخیزی هند و رقابت این کشور با چین برای سلطه بر مسیرهای جا به جایی و ترابری کالا و انرژی را روایت می کند. هدف از این مقاله، کشف انگیزه ها و اهداف اصلی هند از احیای راه گذر ترابری بین المللی شمال-جنوب (راه ادویه جدید) پس از گذشت حدود 15 سال از راه اندازی آن است. مقاله نشان می دهد که تلاش هند برای بازسازی راه گذر بین المللی شمال-جنوب و ترویج راه ادویه جدید در درجه نخست معطوف به اهداف و انگیزه های امنیتی شامل رویارویی با تغییر وضعیت در جامو و کشمیر به نفع پاکستان؛ سلب فرصت های ژئوپلیتیک-ژئواستراتژیک چین در منطقه اقیانوس هند؛ ایجاد فاصله میان پاکستان با همسایگان خود به ویژه افغانستان؛ و پیوند ژئوپلیتیک با شرکای جدیدش در آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی از راه ایران است.