مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

113
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

444
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل موانع اثربخشی دوره های ترویج کشاورزی در استان کرمانشاه

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 38

چکیده

 این پژوهش, بر مبنای تحلیل موانع دوره های ترویجی برگزارشده در استان کرمانشاه به اجرا درآمد. پژوهش از نوع کاربردی و روش تحقیق از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری این مطالعه مشتمل بر کشاورزان استان کرمانشاه بودند که در دوره های ترویجی سازمان جهاد کشاورزی شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی محتوایی آن توسط تعدادی ازمتخصصین درحوزه ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به مقدار بالاتر از 0/85 مورد تایید قرار گرفت. برای شناسایی و تلخیص موانع اثربخشی دوره های ترویجی از تحلیل عاملی اکتشافی در محیط نرم افزار IBMSPSS نسخه 21 استفاده شد و برای تایید موانع استخراج شده, از تحلیل عاملی تاییدی در محیط LISREL. نسخه 8/5 بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که موانع اثربخشی دوره های ترویجی در استان کرمانشاه را می توان در پنج عامل کلی خلاصه نمود که در مجموع حدود 70 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمودند. "عدم تناسب محتوی دوره ها با زمان و نیاز کشاورزان" به عنوان مهم ترین مانع اثربخشی در نظر گرفته شدند. افزون بر این, "فقدان نگرش مثبت مروجان و کشاورزان", "عدم مشارکت کشاورزان در برنامه ریزی دوره های ترویجی", "به روز نبودن و حرفه ای نبودن آموزشگران" و " ضعف مدیریت و کنترل کیفیت دوره های ترویجی"به ترتیب به عنوان سایر موانع مهم اثربخشی دوره های ترویجی شناخته شدند. با توجه به نتایج پیشنهاد می شود در کیفیت محتوای دوره های ترویجی مورد ارزیابی سالیانه قرار گرفته و در راستای تناسب بیشتر با نیاز کشاورزان, از مشارکت آن ها در تدوین برنامه های استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، یاسر، و عواطفی اکمل، فرشته. (1400). تحلیل موانع اثربخشی دوره های ترویج کشاورزی در استان کرمانشاه. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 17(ویژه نامه )، 27-38. SID. https://sid.ir/paper/1008042/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی یاسر، عواطفی اکمل فرشته. تحلیل موانع اثربخشی دوره های ترویج کشاورزی در استان کرمانشاه. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران[Internet]. 1400؛17(ویژه نامه ):27-38. Available from: https://sid.ir/paper/1008042/fa

    IEEE: کپی

    یاسر محمدی، و فرشته عواطفی اکمل، “تحلیل موانع اثربخشی دوره های ترویج کشاورزی در استان کرمانشاه،” علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، vol. 17، no. ویژه نامه ، pp. 27–38، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1008042/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button