شناخت و مدیریت سازوارشونده تحول نظام های دانشگاهی و گذار نسلی آن ها؛ به دلیل تعدد کنشگران و دست اندرکاران و نیز ابعاد چندگانه و هم وابسته؛ نیازمند رویکرد و روش شناسی سیستمی است. این تحقیق دانشگاه پژوهانه به لحاظ هدف کاربردی بوده و در پی تحلیل زیست بوم دانشگاه کارآفرین در آموزش عالی کشاورزی مبتنی بر موردکاوی تجربی است. مورد مطالعه در این تحقیق، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود که تلاش نهادمندی را برای گذار به دانشگاه کارآفرین آغاز نموده است. این تحقیق با بهره گیری از روش شناسی سامانه های نرم به انجام خواهد رسید. اطلاعات مورد نیاز از طریق تحلیل اسنادی و مصاحبه نیمه ساختارمند با نمونه ای برگزیده از مدیران، اعضای هیات علمی، کارشناسان، دانشجویان و دانش آموختگان منتخب به دست آمد. با تحلیل موقعیت مسیله مند، ارایه تصور غنی، تحلیل کاتوو و تعاریف ریشه ای از زیست بوم دانشگاه کارآفرین به عنوان گام های کلیدی مرسوم در فرآیند روش شناسی سامانه های نرم، مجموعه ای از اقدامات نهادی بهبودگرا برای توسعه زیست بوم کارآفرینی در دانشگاه پیشنهاد شد. با تحلیل روایت کیفی صورت گرفته، ابعاد کلیدی زیر برای موقعیت مسیله مند شناسایی شد: (1) ناکامی دانشگاه در پرورش دانش آموختگان کارآفرین برای غنابخشی به بازار کار؛ (2) فقدان برنامه مندی راهبردی دانشگاه برای تحول متوازن و توسعه یکپارچه زیرساخت ها و رشد همه جانبه شاخص های عملکردی؛ (3) ضعف حکمرانی شایسته و یکپارچه آموزش عالی و ناهمگرایی و ناهم زمانی سطوح این نظام؛ (4) عدم توسعه منسجم ساختاری برای پیشبرد کارآفرینی؛ (5) انگاره نادرست گذار دانشگاهی مبتنی بر اولویت بخشی به کارکرد کارآفرینی به قیمت کم رنگ شدن کارکرد و زوال بنیه آموزش و پژوهش دانشگاه؛ (6) چالش شکل دهی شبکه اجتماعی نهادی فراگیر با محوریت یک دانشگاه درون گرا. درس های آموخته از تجربه موردی حرکت یک دانشگاه در مسیر کارآفرینانگی با چشم انداز تحقق زیست بوم دانشگاه کارآفرین، مبین لزوم گذر از چالش های متعدد به هم مرتبط است.