مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,005
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,269
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پایش وضعیت و عیب یابی ژنراتور الکتریکی خودرو با استفاده از سیگنال های ارتعاشی و سیستم استنتاج تطبیقی عصبی – فازی (انفیس)

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 103

چکیده

 ژنراتور الکتریکی خودرو به خصوص در خودروهای واجد شبکه انتقال داده, دارای نقش حیاتی و بسیار مهمی می باشد. به طوری که بروز عیب الکتریکی در ژنراتور, می تواند موجب بروز خسارات سنگینی بر سایر بخش های سامانه های الکتریکی و الکترونیکی خودرو شود لذا عیب یابی و پایش وضعیت ژنراتور به منظور جلوگیری از بروز عیب در سایر بخش ها از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. هدف از این مقاله پایش وضعیت و عیب یابی ژنراتور الکتریکی خودرو با استفاده از سیگنال های ارتعاشی و سامانه استنتاج تطبیقی عصبی فازی می باشد. ابتدا عیوب عمدی شامل قطع یک فاز, قطع مثبت رگولاتور ولتاژ, سوختن یک دیود و دو دیود مثبت مجموعه یک سو کننده ایجاد شد. سپس سیگنال های ارتعاشی حالت سالم و حالت های معیوب مذکور با استفاده از دو سنسور ارتعاش سنج نصب شده بر روی بدنه ژنراتور و دستگاه تحلیل سیگنال های ارتعاشی به مدت 30 ثانیه در دورهای 1000, 1500 و 2000 دور بر دقیقه موتور خودرو استخراج شد. پس از آن, برای تجزیه سیگنال با ویولت بسته ای سطح یک, موجک پایه ای که دارای بیشترین میانگین انرژی به آنتروپی شانون میباشد, به عنوان مناسب ترین موجک پایه انتخاب شد و انرژی باندهای فرکانسی اول و دوم محاسبه و به عنوان بردار ورودی به شبکه انفیس اعمال شد. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان می دهد که مدل انفیس پیشنهادی روش موثر و هوشمندی برای تشخیص و طبقه بندی عیوب ژنراتور الکتریکی خودرو با دقت خوب می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نوری خاجوی، مهرداد، ربیعی، عباس، و نصیری، صیاد. (1396). پایش وضعیت و عیب یابی ژنراتور الکتریکی خودرو با استفاده از سیگنال های ارتعاشی و سیستم استنتاج تطبیقی عصبی – فازی (انفیس). مکانیک هوا فضا، 13(2 (پیاپی 48))، 91-103. SID. https://sid.ir/paper/101954/fa

    Vancouver: کپی

    نوری خاجوی مهرداد، ربیعی عباس، نصیری صیاد. پایش وضعیت و عیب یابی ژنراتور الکتریکی خودرو با استفاده از سیگنال های ارتعاشی و سیستم استنتاج تطبیقی عصبی – فازی (انفیس). مکانیک هوا فضا[Internet]. 1396؛13(2 (پیاپی 48)):91-103. Available from: https://sid.ir/paper/101954/fa

    IEEE: کپی

    مهرداد نوری خاجوی، عباس ربیعی، و صیاد نصیری، “پایش وضعیت و عیب یابی ژنراتور الکتریکی خودرو با استفاده از سیگنال های ارتعاشی و سیستم استنتاج تطبیقی عصبی – فازی (انفیس)،” مکانیک هوا فضا، vol. 13، no. 2 (پیاپی 48)، pp. 91–103، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101954/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button