مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

84
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین جایگاه و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی–,یادگیری مبتنی بر سنتز پژوهی در شواهد پژوهشی معاصر

صفحات

 صفحه شروع 956 | صفحه پایان 968

چکیده

 پیشینه و اهداف: ورود فاوا در آموزش, سبک های سنتی را کاملاً متحول کرده و نظریات یادگیری را به چالش کشیده است. دستاوردهای چنین حضوری به کلاس های مجازی, دانشگاه هوشمند, دانشگاه مجازی و بطورکلی یادگیری الکترونیکی منجر شده است. در حقیقت ارتباطات در دنیای آموزش, مبنایی برای تمامی تعاملات میان اساتید/معلمان و فراگیران و میان مؤسسات آموزشی و دولتی و در میان سایر دستگاه­ها مبدل گردیده است. استفاده از فاوا در جهان امروز منجر به تغییرات اساسی و عمده ای در آموزش و یادگیری شده است: ارائه فراوان اطلاعات, تصور دانشجویان از جهان را دگرگون می سازد؛ توزیع وسیع و دسترسی آسان به اطلاعات, رابطه بین استادان و دانشجویان را تغییر داده است؛ انعطاف پذیری, ابعاد فضا و زمان حیات آموزشی بشر را دگرگون می سازد. تمام این تغییرات گواه این امر هستند که فاوابه تدریج به عنصر ضروری برای اصلاحات آموزشی و نوآوری های جامعه کنونی بدل شده است و نظام آموزش ما را به عصر آموزش الکترونیکی نزدیک می­کند. فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بر تدریس, یادگیری و پژوهش­های مربوطه تاثیرگذار بوده­است. هدف پژوهش حاضر, مطالعه نظام مند و ارائه ترکیبی از پژوهش های صورت گرفته در زمینه نقش فاوا در فرآیند یاددهی– یادگیری بود. روش پژوهش, کیفی و به شیوه سنتزپژوهی انجام شد. روش ها: منابع پژوهشی مرتبط از سال 2000 تا 2016 با روشی نظام مند انتخاب, واکاوی محتوایی و دسته بندی شدند؛ در غربالگری ریز 29 پژوهش مرتبط انتخاب, سپس سنتزی از یافته­های آنان ارائه شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که می توان از دو روند در رابطه فاوا و یاددهی و یادگیری سخن گفت: الف) روند تسهیل کنندگی؛ ب) روند جریان سازی. در عین حال که این دو روند در مواردی با یکدیگر همپوشانی دارند و کشیدن مرز مشخصی میان آنها مشکل می نماید اما می توان این دو روند را از هم جدا نموده و به بررسی ابعاد, خصوصیات و تأثیرات آن­ها بر فرآیند یاددهی-یادگیری پرداخت. بر این اساس, تأثیرات روند تسهیل کنندگی فاوا بر یاددهی-یادگیری در کوتاه مدت مشخص می­شود؛ اغلب بصورت سخت افزاری, ظاهر مؤلفه های یاددهی-یادگیری را تغییر می دهد. روند جریان سازی, دربرگیرنده تغییراتی است که در سطحی عمیق تر و با پیچیدگی بیشتر, کیفیت و چگونگی یاددهی-یادگیری را تغییر می­دهد. این تغییرات را می­توان به نوعی نتایج بلندمدت روند تسهیل­کننده دانست که به صورت نرم­افزاری نمود پیدا می­کند. در حقیقت کاربرد ابزارهای فناوری در کوتاه مدت شکل آموزش را تغییر داده اما پیامدهای آن در بلندمدت و در ارتباط با دیگر عوامل تأثیرگذار, منجر به بوجود آمدن رویکردها و جریان­های جدیدی در آموزش شده و روند کلی آموزش را دچار تحولات اساسی نموده است. نتیجه گیری: نتیجه به دست آمده در این پژوهش حاکی از آن است که روند جریان­ساز فاوا با ده مؤلفه­ی 1) سازنده­گرا بودن ماهیت فاوا؛ 2) ارتباط فاوا با شخصی­سازی فرآیند یاددهی و یادگیری؛ 3) فاوا در خدمت پرورش هوش­های چندگانه؛ 4) ارتباط فاوا و اثر انگیزشی یادگیری؛ 5) ارتباط فاوا با یادگیری شاگردمحور؛ 6) بهبود و ارتقای مهارت­های تفکر؛ 7) ارتباط فاوا با ارزشیابی از یادگیری؛ 8) تأکید بر خودآموزی؛ 9) شکل­دهی یادگیری عمیق, سریع و پایدار؛ و 10) تغییر نقش معلم؛ قابل تعریف است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدالملکی، صابر، خسروی، محبوبه، و ترکمان اسدی، مهشید. (1398). تبیین جایگاه و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی–,یادگیری مبتنی بر سنتز پژوهی در شواهد پژوهشی معاصر. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 13(4 )، 956-968. SID. https://sid.ir/paper/1024289/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالملکی صابر، خسروی محبوبه، ترکمان اسدی مهشید. تبیین جایگاه و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی–,یادگیری مبتنی بر سنتز پژوهی در شواهد پژوهشی معاصر. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1398؛13(4 ):956-968. Available from: https://sid.ir/paper/1024289/fa

    IEEE: کپی

    صابر عبدالملکی، محبوبه خسروی، و مهشید ترکمان اسدی، “تبیین جایگاه و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی–,یادگیری مبتنی بر سنتز پژوهی در شواهد پژوهشی معاصر،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 13، no. 4 ، pp. 956–968، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1024289/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button