مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

126
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

47
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

متنوع سازی صادرات محصولات پلاستیکی ایران با رویکرد ساختارگرایان جدید

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 110

چکیده

 صنعت محصولات پلاستیکی طیف وسیعی از محصولات پایه تا واسطه ای و نهایی را شامل می شود. گسترش و نفوذ محصولات پلاستیکی به صنایع مختلف و نیز تامین نیاز خانوارها سبب شده این صنعت جزو صنایع پیشرو به شمار آید و تنوع صادراتی در آن برای کشورها اهمیت یابد. بدین منظور هدف از پژوهش فعلی استفاده ازکلانداده پیچیدگی اقتصادی و ارایه نتایج آن در راستای افزایش متنوع سازی محصولات صنعت پلاستیک ایران می باشد. مقاله با تحلیل داده های تجارت جهانی بر اساس کدهای شش رقمی HS برای 128 کشور طی سال های 2014-2018 با رویکرد ساختارگرایان جدید و بهره گیری از تیوری فضای محصول و علم شبکه محصولاتی را جهت افزایش تنوع صادراتی ایران در صنعت پلاستیک معرفی و توالی فعال سازی این محصولات را مشخص نموده است. نتایج پژوهش دلالت بر آن دارد که ایران از میان 122 کد محصول پلاستیکی در صادرات 14 محصول دارای مزیت نسبی آشکار شده, 47 محصول دارای مزیت نسبی پنهان و 61 محصول فاقد مزیت نسبی آشکار و پنهان می باشد. در مرحله بعد با لحاظ نمودن این که شاخص منفعت فرصت بزرگتر یا برابر با صفر باشد, محصولات دارای مزیت نسبی پنهان از 47 به 12 کاهش و نهایتا توالی فعال سازی این 12 محصول با استراتژی های مختلف و نیز استراتژی ترکیبی با روش های بردا و کپ لند تعیین گردید. بر اساس استراتژی ترکیبی, صادرات لوله پلی وینیل کلرید, سفت و سخت, کیسه های پلیمرهای اتیلن و لوله های پلاستیکی انعطاف پذیر بخش عمده فرصت های صادراتی ایران را تشکیل می دهند.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خسروی، انور، دایی کریم زاده، سعید، شاهمرادی، بهروز، و سلطان پناه، هیرش. (1401). متنوع سازی صادرات محصولات پلاستیکی ایران با رویکرد ساختارگرایان جدید. صنعت لاستیک ایران، 26(104 )، 93-110. SID. https://sid.ir/paper/1044071/fa

    Vancouver: کپی

    خسروی انور، دایی کریم زاده سعید، شاهمرادی بهروز، سلطان پناه هیرش. متنوع سازی صادرات محصولات پلاستیکی ایران با رویکرد ساختارگرایان جدید. صنعت لاستیک ایران[Internet]. 1401؛26(104 ):93-110. Available from: https://sid.ir/paper/1044071/fa

    IEEE: کپی

    انور خسروی، سعید دایی کریم زاده، بهروز شاهمرادی، و هیرش سلطان پناه، “متنوع سازی صادرات محصولات پلاستیکی ایران با رویکرد ساختارگرایان جدید،” صنعت لاستیک ایران، vol. 26، no. 104 ، pp. 93–110، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1044071/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button