Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

58
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

374
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی مفهوم هویت ملی و مولفه های آن در کتاب تاریخ پایه دهم

صفحات

 صفحه شروع 66 | صفحه پایان 80

چکیده

 هویت به عنوان عنصر تشخص بخش و انسجام بخش نقش بسزایی در کنش های فردی و جمعی در سطح خرد و کلان دارد زیرا به عنوان شناسنامه و اصالت مردم یک سرزمین در طول تاریخ شناخته می شود. در این تحقیق بر اساس نظرات صاحبنظران مختلف به دنبال تعریف هویت ملی وبررسی مولفه های آن هستیم. روش تحقیق کتابخانه ای و اسنادی است و مبنای کار تحلیل و بررسی مفهوم هویت ملی و مولفه های آن در کتاب تاریخ پایه دهم است. بر اساس یافته های تحقیق مهمترین مولفه های هویت در کتاب تاریخ عبارتند از: میراث فرهنگی, باورها و اعتقادات, خانواده, جشن ها و مراسم ها, آموزش و علم, سبک زندگی, شیوه معیشتی, صنایع دستی, هنر و معماری, ابنیه تاریخی است. درواقع مولفه های هویت بازتابی از ساختار و شرایط درونی جامعه و روابط و تعاملات با دنیای خارج است و حالت پویا و سیالی دارد و قابلیت تغییر پذیری را دارد. نتایج بررسی کتاب نشان می دهد اطلاعات کتاب بیشتر حالت تاریخ نگاری و روایتی دارد و صرفا دانش تاریخی و محفوظات دانش آموزان را افزایش می دهد و به ابعاد تاریخی, سیاسی, جغرافیایی و مذهبی هویت ملی بیشتر از ابعاد اجتماعی, فرهنگی, زبانی –,ادبی پرداخته شده است. با توجه به اهمیت مفهوم هویت لازم است محتوی کتاب های تاریخ به صورت ملموس تر و عینی تر اسطورها و شخصیت های تاریخی و همچنین رویدادهای تاریخی را مورد توجه قرار دهند تا هم زمینه آشنایی و آگاهی نسل جوان با الگوهای تاریخی فراهم شود و هم اینکه رویدادهای مثبت و منفی هم حالت عبرت آموزی و هم احساس تفاخر و تعلق و در نهایت وحدت ملی را برای نسل جوان تداعی و تقویت کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسمی جوشقانی، زهرا. (1401). واکاوی مفهوم هویت ملی و مولفه های آن در کتاب تاریخ پایه دهم. پژوهش در آموزش تاریخ، 3(4 )، 66-80. SID. https://sid.ir/paper/1052786/fa

    Vancouver: کپی

    اسمی جوشقانی زهرا. واکاوی مفهوم هویت ملی و مولفه های آن در کتاب تاریخ پایه دهم. پژوهش در آموزش تاریخ[Internet]. 1401؛3(4 ):66-80. Available from: https://sid.ir/paper/1052786/fa

    IEEE: کپی

    زهرا اسمی جوشقانی، “واکاوی مفهوم هویت ملی و مولفه های آن در کتاب تاریخ پایه دهم،” پژوهش در آموزش تاریخ، vol. 3، no. 4 ، pp. 66–80، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1052786/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا