مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

246
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

99
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین مدل مفهومی تأثیر معماری انعطاف پذیر بر رفتار اجتماعی دانش آموزان در حیاط و راهرو در مدارس ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 138 | صفحه پایان 149

چکیده

 بیان مساله: عدم حضور کودکان در اجتماع و نداشتن مهارت در برقراری ارتباط با یکدیگر مسأله ­ای است که امروزه عامل بروز بسیاری از مشکلات رفتاری در اجتماع شده است. نحوه­ ی برقراری ارتباط بین دانش­ آموزان در مدرسه به عنوان خانه دوم, یکی از عوامل تاثیرگذار بر رفتار اجتماعی آن­ ها بوده است. شرایط نامناسب محیط مدارس و عدم هماهنگی محیط با شخصیت دانش ­آموزان لزوم توجه به مسائل پرورشی, رفتاری, اجتماعی و محیطی را دو چندان می­ کند. سوال تحقیق: معماری انعطاف ­پذیر چگونه بر رفتارهای اجتماعی دانش ­آموز تاثیر می­ گذارد؟ اهداف تحقیق: با توجه به تأثیری که فضاهای باز و بینابینی می­ تواند بر رفتار دانش ­آموزان داشته باشد, پژوهش حاضر در پی تأکید بر اهمیت معماری در حیاط و راهرو, جهت بهبود روابط و رفتارهای اجتماعی دانش ­آموزان است. روش تحقیق: این پژوهش با استفاده از روش تلفیقی (کیفی-کمی) به دنبال یافتن تأثیر معماری انعطاف­ پذیر بر روابط اجتماعی و وجود رابطه بین این دو مؤلفه در میان دانش ­آموزان در موقعیت­ های مختلف است, بدین صورت که ابتدا 8 مدرسه با روش تصادفی خوشه ­ای چند مرحله ­ای انتخاب شد و با روش­ های توصیفی-تحلیلی و نیمه­ آزمایشی مبتنی بر مشاهدات دقیق و مطالعات کتابخانه ­ای و میدانی به جمع ­آوری اطلاعات قبل و بعد از آزمون پرداخت. یک مدرسه بعنوان مدرسه مورد آزمون و مدرس­ای دیگر با شرایط تقریبا یکسان گروه گواه نابرابر در نظر گرفته شد و مدارس دیگر به دلیل داشتن محیط­ های انعطاف­ پذیر مورد مطالعه قرار گرفتند. از بین 32 مؤلفه حاصله از مبانی نظری و مصاحبه با خبرگان, بعد از امتیازدهی 7 مؤلفه بدست آمد. اطلاعات پیش از آزمون و پس از آزمون به کمک مشاهدات و 220 پرسشنامه جمع ­آوری شد و در نهایت در نرم افزار SPSS به کمک آزمون تی و شفه تحلیل داده ­ها صورت پذیرفت. مهم­ ترین یافته ­ها و نتیجه ­گیری تحقیق: نتایج این پژوهش بیانگر آن است که ابعاد رفتار اجتماعی که از نظر آلتمن به چهار دسته "ازدحام, خلوت, قلمرو و فضای شخصی" تقسیم می ­شود؛ در میان دانش ­آموزان از ابعاد کالبدی محیط از جمله معماری انعطاف­ پذیر که شامل مؤلفه ­های "تنوع­ پذیری, تغییر­پذیری و تطبیق ­پذیری" است تأثیر می ­پذیرد. میان رفتار اجتماعی دانش ­آموزان قبل و بعد از ایجاد تغییرات در حیاط و راهرو تفاوت معناداری وجود دارد, تغییرات بر کیفیت محیط آموزشی و در نتیجه رفتار اجتماعی دانش ­آموزان تأثیر می ­گذارد, محدودۀ رفتاری آنها را تغییر می ­دهد. در نهایت امکان مشارکت مستقیم دانش­ آموزان در خلق و بهره­ برداری از یک محیط جمعی چند عملکردی و همچنین فعالیت انفرادی در جمع را میسر می­ سازد. از طرفی تعامل فعال در محیط در کنار حفظ حریم­ ها و فضای شخصی امکان رشد اجتماعی دانش ­آموزان را فراهم می ­سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button