مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

408
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

140
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش مؤلفه های کالبدی محیط درخلاقیت و پویایی ذهنی کودکان (در فضای معماری مختص کودک رده سنی 3 تا 6 سال)

صفحات

 صفحه شروع 150 | صفحه پایان 162

چکیده

 بیان مساله: کودکی از مهم ترین دوره های زندگی هرانسانی است و شکوفایی بسیاری ازاستعدادهای خارق العاده دراین زمان اتفاق می افتد. پژوهشگران ازمیان فاکتورهای موثر بر رشد خلاقیت, در تحقیقات خود جنبه های عاطفی و شناختی و شیوه های آموزشی را مورد بازبینی قرار داده اند. اما تاثیر کیفیت فضای معماری در پرورش خلاقیت کمتر مورد توجه قرارگرفته چون سنین کودکی ازحساسترین سنین می باشد و می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. سوالات تحقیق: در پی این مهم که پرورش استعدادهای کودک چگونه رخ می دهد برآن شدیم که درپاسخ گویی به سؤالاتی برآییم: مؤلفه های کالبدی فضای کودک چیست وکیفیت فضا در برآینداین مؤلفه ها چگونه بررشدش اثر دارد؟ روش تحقیق: دراین پژوهش که برمبنای روش توصیفی و تحلیلی می باشد, برای بدست آوردن یافته های پژوهش اطلاعاتی ازرفتار کودکان که درنتیجه تجربه فضایی می باشد با استفاده از روش تحقیق زمینه ای مورد کنکاش قرارگرفته است چراکه تأثیر فضا ومحیط بررفتار تأثیری متقابل بوده ویکی ازابزارهایی است که می توان محیط ومؤلفه های آنراسنجید. بنابراین چهار کودک در سنین بین3تا6سال را بصورت انتخابی (با مشورت گرفتن ازمشاورکودک مستقردر مهدکودک) از دو مهد کودک انتخاب کرده و به بررسی رفتار 24ساعته آنهاپرداختیم. فرمت چک لیست ها در سه گروه جداگانه برای مهدکودک, خانه و بیرون از خانه و مهد در فضای شهر و اجتماع طراحی شده است. انتخاب کودکان بدون توجه به سطح اقتصادی خانواده و انتخاب دو جنس مختلف از یک مهد در راستای تأثیر جنسیت بر فضا و برعکس آن بوده است. اما انتخاب مهدکودک بر اساس سطح بندی اجتماعی-اقتصادی از دو منطقه مرفه و فقیرنشین در شهر و دارای بیشترین پیشینه و بالاترین آمارکودک دربین مهدهای منطقه خود, بوده است. زما ن بندی پژوهش هم بدینصورت بوده که در فصل پاییز(سه دوره یک ماهه) بدلیل طبیعت رنگارنگ و مطبوعش, این چهار کودک در فضاهای مختلف مورد ارزیابی همان سه چک لیست ذکر شده قرار گرفتند. مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری: در بررسی چک لیست ها کودکان انتخاب شده در پایان فصل به کنجکاوترین کودکان در مهدکودک خود تبدیل شده و دارای بالاترین سطح شرکت در فعالیت های جمعی شده اند و در هرچهار کودک خصیصه ی کمک رسانی به دوستان و ریسک و خطرپذیری بسیار مشهود بوده است و در خانه هم به عنوان فردی کمک رسان به والدین تبدیل شده مسئولیت پذیری و خلاقیتش در انجام کارهای شخصی اش بالاتر رفته و با توجه به مؤلفه های طراحی فضای کودک در فضاهای انتخاب شده استتنتاج شدکه مؤلفه های طراحی اثر مثبت بر رشد کودک داشته است وفرضیه تحقیق که به دنبال اثبات تاثیرمولفه های کالبدی فضای کودک بررشد کودک بوده محقق شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button