مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

622
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

619
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر ابعاد توانمندی روان شناختی بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان های کشاورزی (مورد مطالعه: استان های شمال غرب کشور)

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 57

چکیده

 شواهد حاکی از آن است که عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان های کشاورزی در سطح مطلوبی نمی باشد که این مسأله ضرورت شناخت متغیرهای تأثیرگذار بر بهبود عملکرد شغلی آن ها را افزایش داده است. از این رو, هدف اصلی این تحقیق توصیفی-همبستگی بررسی تأثیر ابعاد توانمندی روان شناختی بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان های کشاورزی استان های شمال غرب کشور بود. جامعه آماری این تحقیق را 295 نفر از آموزشگران هنرستان های کشاورزی در استان های آذربایجان غربی, آذربایجان شرقی, اردبیل و زنجان تشکیل دادند که 210 نفر از آن ها با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر پانلی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز از طریق برآورد مدل اندازه گیری و پس از انجام اصلاحات لازم به دست آمد. داده های گردآوری شده با استفاده از تکنیک چند متغیره مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که فرضیه های تحقیق مورد تأیید قرار گرفته و پنج بعد توانمندی روان شناختی شامل احساس شایستگی, احساس خودمختاری, احساس مؤثر بودن, احساس معنی دار بودن و احساس اعتماد از اثر معنی داری بر متغیر وابسته برخوردار بودند و 40 درصد از واریانس عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان های کشاورزی را تبیین کردند. در مجموع, می توان نتیجه گرفت که یکی از پیش-شرط های اصلی برای افزایش سطح عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان های کشاورزی, بهبود سطح توانمندی روان شناختی آموزشگران به واسطه توجه به ابعاد اصلی آن به ویژه احساس معنی داری و احساس شایستگی (خودکارآمدی) است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صفا، لیلا، رضایی، روح اله، و آذرنژاد، کریم. (1398). تأثیر ابعاد توانمندی روان شناختی بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان های کشاورزی (مورد مطالعه: استان های شمال غرب کشور). علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 15(1 )، 41-57. SID. https://sid.ir/paper/109232/fa

    Vancouver: کپی

    صفا لیلا، رضایی روح اله، آذرنژاد کریم. تأثیر ابعاد توانمندی روان شناختی بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان های کشاورزی (مورد مطالعه: استان های شمال غرب کشور). علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران[Internet]. 1398؛15(1 ):41-57. Available from: https://sid.ir/paper/109232/fa

    IEEE: کپی

    لیلا صفا، روح اله رضایی، و کریم آذرنژاد، “تأثیر ابعاد توانمندی روان شناختی بر عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان های کشاورزی (مورد مطالعه: استان های شمال غرب کشور)،” علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، vol. 15، no. 1 ، pp. 41–57، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/109232/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا