مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

955
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

720
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اندازه گیری ظرفیت باربری جاده جنگلی تازه روسازی شده به روش صحرایی با استفاده از نفوذسنج دینامیک (DCP)

صفحات

 صفحه شروع 183 | صفحه پایان 193

چکیده

 جاده های جنگلی با وجود هزینه بر بودن, به عنوان عاملی ضروری برای دسترسی به منظور مدیریت منابع جنگلی مطرح هستند. کیفیت این جاده ها تا حدود زیادی به نوع مصالح به ویژه در روسازی بستگی دارد که گاهی تا 70 درصد هزینه کل را دربر می گیرد. هدف از این مطالعه بکار بردن ابزار نفوذسنج دینامیک (DCP) به منظور کنترل و بررسی مقدار ظرفیت باربری کالیفرنیا (CBR) در جاده تازه تکمیل شده با استفاده از تثبیت کننده یونی در بخش نم خانه جنگل خیرود بود. به این منظور با استفاده از DCP اقدام به برآورد ظرفیت باربری در رابطه با عمق در 28 نمونه و با پنترومتر مقاومت به نفوذ سطح جاده در محور وسط و کناره ها گردید. سپس مقادیر ایندکس نفوذ حاصل از DCP تبدیل به مقادیر CBR گردید. نتایج نشان داد که با وجود استفاده از تثبیت کننده, مقاومت قسمت های با مصالح رس و مخلوط درشت دانه بیشتر از قسمت دارای خاک رس می باشد. همچنین بین مقادیر دو ابزار در لایه سطحی همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد. به طوری که مقادیر CBR جاده کمتر از حد انتظار و ناکافی برای عبور ترافیک و در کلاسه ضعیف از نظر ترافیک پذیری قرار داشت. با توجه به عدم انجام آزمایش CBR در پروژه جاده های جنگلی به دلیل زمان و هزینه بر بودن, استفاده از DCP به عنوان ابزاری ساده, کارا, کم هزینه و بدون تخریب برای برآورد CBR عرصه توصیه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدی، احسان، صوفی مریو، حمید، و فتحی، جعفر. (1391). اندازه گیری ظرفیت باربری جاده جنگلی تازه روسازی شده به روش صحرایی با استفاده از نفوذسنج دینامیک (DCP). تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، 20(2 (48))، 183-193. SID. https://sid.ir/paper/111552/fa

    Vancouver: کپی

    عبدی احسان، صوفی مریو حمید، فتحی جعفر. اندازه گیری ظرفیت باربری جاده جنگلی تازه روسازی شده به روش صحرایی با استفاده از نفوذسنج دینامیک (DCP). تحقیقات جنگل و صنوبر ایران[Internet]. 1391؛20(2 (48)):183-193. Available from: https://sid.ir/paper/111552/fa

    IEEE: کپی

    احسان عبدی، حمید صوفی مریو، و جعفر فتحی، “اندازه گیری ظرفیت باربری جاده جنگلی تازه روسازی شده به روش صحرایی با استفاده از نفوذسنج دینامیک (DCP)،” تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، vol. 20، no. 2 (48)، pp. 183–193، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/111552/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button