مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

737
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

465
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی اثرات عملیات خروج چوب با تراکتور کشاورزی بر خصوصیات فیزیکی خاک جنگل (مطالعه موردی: بخش گرازبن جنگل خیرود)

صفحات

 صفحه شروع 666 | صفحه پایان 677

چکیده

 سیستم های بهره برداری با تراکتور, معمولی ترین انواع تجهیزات کوچک مقیاس هستند. در جنگل های شمال ایران, تراکتورهای کشاورزی مجهز شده به تریلی دو چرخ, به طور فراوانی برای عملیات پیش حمل چوب آلات کاتینی و هیزمی استفاده می شود. این مطالعه در بخش گرازبن جنگل خیرود انجام شد. اهداف این تحقیق شامل ارزیابی اثرات شیب, شدت تردد تراکتور و عمق خاک بر روی وزن مخصوص ظاهری خاک, تخلخل خاک و مقاومت به نفوذ در خاک قهوه ای جنگلی دارای بافت لومی تا لوم رسی در مسیرهای حمل چوب با تراکتور بود. این پژوهش در قالب طرح فاکتوریل کامل تصادفی در سه تکرار در سه کلاسه شیب (شیب 0-10 درصد (رو به پایین), شیب 10-20 درصد (رو به پایین) و شیب 0-10 درصد (رو به بالا)), سه شدت ترافیک (کمتر از 5 تردد, 5-10 تردد و بیش از 10 تردد) و چهار عمق خاک از سطح زمین (5, 10, 15 و 20 سانتی متری) در مسیرهای حمل و نقاط دست نخورده اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که شیب, شدت تردد تراکتور و عمق خاک دارای اثر معنی داری بر وزن مخصوص ظاهری خاک هستند. مسیرهای حمل رو به بالا دارای بیشترین مقدار وزن مخصوص در بین کلاسه های شیب هستند. تخلخل خاک با افزایش تعداد تردد به طور معنی داری کاهش یافت. بیشترین کاهش تخلخل خاک بعد از 10 تردد رخ داده است که مقدار آن 38.6 درصد است. همچنین مسیرهای حمل رو به بالا دارای بیشترین مقدار مقاومت به نفوذ در بین کلاسه های شیب بودند. با افزایش عمق خاک, مقدار مقاومت به نفوذ در مسیرهای حمل افزایش یافت. مسیرهای با شیب 0-10 درصد (رو به پایین) کمترین مقدار وزن مخصوص و مقاومت به نفوذ را نشان دادند, در حالی که مسیرهای با شیب 10-20 درصد (رو به پایین) دارای مقادیر متوسط و مسیرهای 0-10 درصد (رو به بالا) دارای بیشترین مقدار کوبیدگی خاک بودند. بنابراین, می توان نتیجه گیری نمود که عملیات پیش حمل با تراکتور باید در مسیرهای با شیب ملایم برنامه ریزی شده و تا حد امکان مسیرهای پیش حمل با شیب رو به بالا از عملیات چوبکشی مستثنی شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جورغلامی، مقداد، سلطانپور، شکوه، اتحادی ابری، مریم، و مجنونیان، باریس. (1392). ارزیابی اثرات عملیات خروج چوب با تراکتور کشاورزی بر خصوصیات فیزیکی خاک جنگل (مطالعه موردی: بخش گرازبن جنگل خیرود). تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، 21(4 (54))، 666-677. SID. https://sid.ir/paper/111589/fa

    Vancouver: کپی

    جورغلامی مقداد، سلطانپور شکوه، اتحادی ابری مریم، مجنونیان باریس. ارزیابی اثرات عملیات خروج چوب با تراکتور کشاورزی بر خصوصیات فیزیکی خاک جنگل (مطالعه موردی: بخش گرازبن جنگل خیرود). تحقیقات جنگل و صنوبر ایران[Internet]. 1392؛21(4 (54)):666-677. Available from: https://sid.ir/paper/111589/fa

    IEEE: کپی

    مقداد جورغلامی، شکوه سلطانپور، مریم اتحادی ابری، و باریس مجنونیان، “ارزیابی اثرات عملیات خروج چوب با تراکتور کشاورزی بر خصوصیات فیزیکی خاک جنگل (مطالعه موردی: بخش گرازبن جنگل خیرود)،” تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، vol. 21، no. 4 (54)، pp. 666–677، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/111589/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا