مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

42
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

8
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل مؤثر بر داوری طرح نهایی دانشجویان معماری در دانشگاه های ایران

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 89

چکیده

 عوامل مؤثر بر داوری طرح نهایی دانشجویان معماری در دانشگاه های ایران مائده میاحی1, سعید میرریاحی* 2, محمدابراهیم مظهری3, یداله مهرعلی زاده4 1-گروه معماری, واحد اهواز, دانشگاه آزاد اسلامی, اهواز 2-دانشیار مدعو, گروه معماری, واحد اهواز, دانشگاه آزاد اسلامی, اهواز/ دانشیار, دانشکده معماری و شهرسازی, دانشگاه شهید بهشتی, تهران, saiid. mirriahi@gmail. com 3-استادیار مدعو, گروه معماری, واحد اهواز, دانشگاه آزاد اسلامی, اهواز / استادیار, دانشکده فنی و مهندسی, دانشگاه شهید چمران اهواز. 4-استاد مدعو, گروه علوم تربیتی, واحد اهواز, دانشگاه آزاد اسلامی, اهواز/ استاد, دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی, دانشگاه شهید چمران اهواز چکیده: (922 مشاهده) ارزیابی طرح های معماری, به قضاوت درباره طرح می پردازد؛ به این صورت که میزان معیارهای متغیر در طراحی را از جنبه مورد نظر اندازه گیری کرده و سپس آن را قضاوت می کند. با توجه به نقش مهم داوری در دروس طرح های معماری, درصورتی که نوع داوری مشخص نباشد, فضای مناسب بر داوری را تحت تأثیر قرار می دهد, باعث ورود مطالبات بی ارتباط با اهداف آموزشی می شود و زمینه رشد و استعدادهای دانشجویان را از بین خواهد برد. هدف پژوهش حاضر, دست یابی به معیارها و شاخص های داوری واقع بینان در زمینه دانش و توان تخصصی دانشجویان معماری در ایران است. پرسش های اصلی پژوهش این است که معیارهای ارزش یابی و داوری پروژه های معماری در دانشگاه های مطرح رشته معماری در ایران چه هستند؟ دیدگاه اساتید در این راستا چیست؟ روش تحقیق از نوع آمیخته (کمی-کیفی) و هدف, کاربردی است. جامعه آماری, 17 نفر از اعضای هیئت علمی مشهور گروه معماری در دانشگاه های شهید بهشتی, تهران, علم و صنعت و شهید چمران اهواز هستند. نمونه گیری به صورت سامان مند و غیرتصادفی انجام شد. ابزار جمع آوری داده از طریق پرسش نامه از نوع لیکرت است و یک سؤال به صورت گزینشی تدوین شد. دو سؤال به صورت پرسش نامه باز مصاحبه شد. برای دست یابی به نتایج دقیق تر, نظرات اساتید جوان در زمینه داوری طرح های معماری گرفته شدند. بر این اساس, 25 نفر از اساتید جوان که در حال گذراندن مقطع دکتری خود در دانشگاه های مطرح معماری بوده و سابقه تدریس در کارگاه طراحی معماری در دانشگاه را داشتند, به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. نتایج و اطلاعات با نرم افزار SPSS و با به کارگیری روش های آماری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادند معیارهای نهایی مربوط به ارزیابی فرآیند طراحی به دو زیرشاخه مطالعات و طراحی تقسیم می شوند. مطالعات به دو زیرگروه دانش اولیه و توجه به مطالعات فنی تقسیم شده و طراحی به دو زیرگروه مهارت طراحی و پیشبرد روند طراحی دسته بندی می شود؛ به غیر از دانش اولیه, سایر عوامل بر محصول نهایی اثرگذار هستند. از دید خبرگان, مطالعات و دانش فنی بیشترین اثرگذاری بر محصول نهایی را دارند. از نگاه اساتید جوان, پیشبرد روند طراحی بیشترین تأثیر را بر نمره دهی اساتید دارد و بعد از آن مهارت طراحی, مطالعات و دانش فنی قرار دارد. در نهایت, پیشنهادها و راهکارهایی برای هیئت داوری, آموزش دهندگان معماری و متخصصان ​ارائه شدند تا منجر به ارتقای کیفیت سطح داوری اساتید شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button