مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,101
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی فشار شروع ته نشینی آسفالتین طی فرآیند کاهش فشار در حضور دی اکسید کربن با استفاده از نظریه های هوش مصنوعی

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 91

چکیده

 تزریق امتزاجی دی اکسید کربن به عنوان یکی از روش های متداول ازدیاد برداشت نفت از مخازن با تغییر خواص سیالات نفتی می تواند باعث بروز برخی مشکلات مانند ته نشینی آسفالتین شود که خود منجر به کاهش نفوذپذیری سازند و قابلیت کاهش تولید چاه های نفت و یا گرفتگی دهانه چاه و تسهیلات سرچاهی می گردد. پیش بینی فشار شروع ته نشینی آسفالتین به منظور بهینه سازی عملیات تزریق امتزاجی دی اکسیدکربن از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. هدف این تحقیق, پیش بینی فشار شروع ته نشینی آسفالتین طی کاهش فشار در حضور دی اکسید کربن با استفاده از مدل های هوش مصنوعی می باشد. این روش شامل یک شبیه ساز به نام “Intelligent Proxy Simulator (IPS)” مبتنی بر ساختار شبکه های عصبی مصنوعی با استفاده از دو الگوریتم آموزشی پس انتشار خطا و الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات می باشد. جهت ارزیابی نتایج شبکه های هوش مصنوعی در پیش بینی فشار شروع ته نشینی آسفالتین از مدل جامد ترمودینامیکی در نرم افزار CMG (Winprop) استفاده شده است. نتایج به دست آمده از مدل های هوش مصنوعی در پیش بینی فشار شروع ته نشینی آسفالتین طی کاهش فشار در حضور دی اکسید کربن نتیجه رضایت بخش تری نسبت به مدل جامد ترمودینامیکی دارد. نتایج این تحقیق نشان داد با توجه به ته نشینی آسفالتین طی کاهش فشار در حضور دی اکسید کربن و اثرات مخرب این پدیده, میتوان با تکیه بر توانایی های شبکه های توسعه داده شده هوش مصنوعی و فراهم نمودن بانک اطلاعاتی از متغیرهای تاثیرگذار به صورت نظری, از ایجاد ته نشینی آسفالتین در فرآیند کاهش فشار در حضور دی اکسیدکربن در شرایط واقعی تا حدودی جلوگیری کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خامه چی، احسان، بهوندی، رضا، و یثربی، سیدوحید. (1391). پیش بینی فشار شروع ته نشینی آسفالتین طی فرآیند کاهش فشار در حضور دی اکسید کربن با استفاده از نظریه های هوش مصنوعی. پژوهش نفت، 22(71)، 81-91. SID. https://sid.ir/paper/115180/fa

    Vancouver: کپی

    خامه چی احسان، بهوندی رضا، یثربی سیدوحید. پیش بینی فشار شروع ته نشینی آسفالتین طی فرآیند کاهش فشار در حضور دی اکسید کربن با استفاده از نظریه های هوش مصنوعی. پژوهش نفت[Internet]. 1391؛22(71):81-91. Available from: https://sid.ir/paper/115180/fa

    IEEE: کپی

    احسان خامه چی، رضا بهوندی، و سیدوحید یثربی، “پیش بینی فشار شروع ته نشینی آسفالتین طی فرآیند کاهش فشار در حضور دی اکسید کربن با استفاده از نظریه های هوش مصنوعی،” پژوهش نفت، vol. 22، no. 71، pp. 81–91، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/115180/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button