مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

879
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

632
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی میزان آگاهی از دانشجویان رشته های کشاورزی در ایران از اصول کشاورزی پایدار

صفحات

 صفحه شروع 216 | صفحه پایان 228

چکیده

 به منظور ارزیابی اطلاعات دانشجویان کشور از اصول کشاورزی پایدار, دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی و نیز کارشناسی ارشد پنج رشته تحصیلی (زراعت, باغبانی, گیاهپزشکی, خاکشناسی و آبیاری) در دانشگاههای تهران, تبریز, شیراز, بوعلی سینا همدان, شهید باهنر کرمان, فردوسی مشهد, آزاد اسلامی مشهد و واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران, مورد بررسی قرار گرفتند. ارزیابی از طریق پرسشنامه هایی انجام شد که در آن با طرح 12 سوال, آگاهی دانشجویان از مفاهیم کشاورزی پایدار (8 سوال) و کاربردهای آن (4 سوال) سنجش می شد. به علاوه با طرح 2 سوال منابع کسب اطلاعات و نیز نظر دانشجویان در مورد اهمیت آموزش کشاورزی پایدار به عنوان درس یا دروس رسمی در رشته تحصیلی آنان بررسی شد. نتایج 347 پرسشنامه پس از استخراج مورد تجزیه و تحلیل و مقایسات آماری قرار گرفت. مقایسه فراوانی پاسخ های صحیح حاکی از وجود تفاوت معنی دار بین دانشگاههای تحت بررسی بود, علاوه بر این کلیه دانشجویان تحت بررسی از مفاهیم کشاورزی پایدار در مقایسه با کاربردهای آن آگاهی کمتری داشتند. البته در هیچیک از دانشگاههای تحت بررسی فراوانی پاسخ های صحیح از 50 درصد تجاوز نکرد. مقایسه بین رشته ای نشان داد که دانشجویان رشته های زراعت و باغبانی در مقایسه با گیاهپزشکی, خاکشناسی و آبیاری از سطح آگاهی بالاتری برخوردار بودند. مقطع تحصیلی تاثیر معنی داری بر سطح اطلاعات دانشجویان از اصول کشاورزی پایدار داشت. البته تفاوت بین رشته های تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشابه بود. نتایج این نظرسنجی نشان داد که کتابهای غیردرسی و مطالب پراکنده درسی مهمترین منابع کسب اطلاعات از اصول کشاورزی پایداری می باشد. 70 درصد از دانشجویان کارشناسی و 93 درصد از دانشجویان کارشناسی ارشد ضرورت گنجاندن دروس مرتبط با کشاورزی پایدار در رشته تحصیلی خود را زیاد تا خیلی زیاد قلمداد کردند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کوچکی، علیرضا، نصیری محلاتی، مهدی، و عاقل، حسن. (1383). ارزیابی میزان آگاهی از دانشجویان رشته های کشاورزی در ایران از اصول کشاورزی پایدار. پژوهشهای زراعی ایران، 2(2)، 216-228. SID. https://sid.ir/paper/119028/fa

    Vancouver: کپی

    کوچکی علیرضا، نصیری محلاتی مهدی، عاقل حسن. ارزیابی میزان آگاهی از دانشجویان رشته های کشاورزی در ایران از اصول کشاورزی پایدار. پژوهشهای زراعی ایران[Internet]. 1383؛2(2):216-228. Available from: https://sid.ir/paper/119028/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا کوچکی، مهدی نصیری محلاتی، و حسن عاقل، “ارزیابی میزان آگاهی از دانشجویان رشته های کشاورزی در ایران از اصول کشاورزی پایدار،” پژوهشهای زراعی ایران، vol. 2، no. 2، pp. 216–228، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/119028/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button