مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,499
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

963
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی انتقال قیمت در ساختار بازار گوشت مرغ ایران

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 21

چکیده

 تجزیه و تحلیل قیمت کالاهای کشاورزی از نظر اقتصادی و سیاسی دارای اهمیت است. انتقال نامتقارن قیمت با افزایش حاشیه بازار, سودمندی هایی برای عوامل بازاریابی کالا ایجاد می کند و بر رفاه تولید کنندگان و مصرف کنندگان اثر می گذارد. به دلیل اهمیت گوشت مرغ در تامین نیاز غذایی خانوار و شمار قابل توجه تولید کنندگان این فرآورده در کشور و تاثیر آن از دیدگاه سیاست گذاران و برنامه ریزان بخش کشاورزی, هدف این پژوهش, بررسی چگونگی انتقال قیمت بین سطوح گوناگون بازار گوشت مرغ ایران است. در این پژوهش با استفاده از آمار هفتگی قیمت ها در مرغداری, کشتارگاه و خرده فروشی گوشت مرغ در سال های 1381-84 و به کارگیری الگوی تصحیح خطا, چگونگی انتقال قیمت گوشت مرغ از مرغداری تا کشتارگاه, از کشتارگاه تا خرده فروشی و از مرغداری تا خرده فروشی بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که انتقال قیمت در تمام سطوح بازار گوشت مرغ کشور در بلند مدت متقارن و در کوتاه مدت از مرغداری تا خرده فروشی و از مرغداری تا کشتارگاه نامتقارن است. کشش های انتقال قیمت نشان می دهند که افزایش قیمت مرغ زنده در مرغداری با شدت بیشتری به سطح خرده فروشی منتقل می شوند در حالی که کاهش قیمت, به کندی به سطوح بالاتر بازار انتقال می یابد. در نتیجه عدم تقارن در انتقال قیمت در بازار گوشت مرغ, مصرف کنندگان قیمتی بیش از هزینه تمام شده فرآورده پرداخته و عوامل بازاریابی از نوسانات قیمت, سود بدست می آورند. بنابراین دولت با اجرای سیاست تنظیم بازار و رفتار عوامل بازاریابی می تواند نوسانات قیمت گوشت مرغ را کاهش و رفاه مصرف کنندگان را افزایش دهد. حضور به موقع دستگاه مباشر در بازار خرید مرغ زنده و فروش گوشت مرغ در سراسر کشور, به اجرای بهتر سیاست های تنظیم بازار کمک می کند. گسترش امکانات کشتارگاهی متناسب با میزان جوجه ریزی در مناطق گوناگون کشور نیز از میزان قدرت بازاری کشتارگاه ها که ناشی از ساختار انحصاری بازار خدمات کشتارگاهی است, می کاهد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حسینی، سیدصفدر، سلامی، حبیب اله، و نیکوکار، افسانه. (1387). الگوی انتقال قیمت در ساختار بازار گوشت مرغ ایران. اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی)، 2(1)، 1-21. SID. https://sid.ir/paper/124458/fa

Vancouver: کپی

حسینی سیدصفدر، سلامی حبیب اله، نیکوکار افسانه. الگوی انتقال قیمت در ساختار بازار گوشت مرغ ایران. اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی)[Internet]. 1387؛2(1):1-21. Available from: https://sid.ir/paper/124458/fa

IEEE: کپی

سیدصفدر حسینی، حبیب اله سلامی، و افسانه نیکوکار، “الگوی انتقال قیمت در ساختار بازار گوشت مرغ ایران،” اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی)، vol. 2، no. 1، pp. 1–21، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/124458/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button