مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

710
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

520
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی امکان افزایش اعتماد در بازار داخلی پسته ایران: (مطالعه موردی: استان کرمان)

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 69

چکیده

 بازار محصولات کشاورزی یک نظام ارتباطی میان افراد است که اعتماد همچون ماده پیوند دهنده و قوام بخش, این ارتباط ها را سرپا نگه می دارد, و موجب دست یابی به هدف های تجاری می شود. در این مطالعه با استفاده از نظرهای 110 کشاورز و 119 تاجر, عوامل موثر بر افزایش اعتماد در بازار پسته در استان کرمان بررسی شد. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی چند مرحله ای استفاده شد. نتایج با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و تخمین رگرسیون تحلیل شد. بررسی اثر عوامل اقتصادی و اجتماعی پاسخ گویان بر اندازه اعتماد آنها به بازار نشان داد که افزایش سن, سابقه بالاتر, صادر کننده بودن, افزایش سطح مالکیت و جاگیر شدن در شهر, متغیرهایی است که باعث افزایش اعتماد آنها می گردد, در حالی است که افزایش سواد باعث کاهش سطح اعتماد می شود. از دیدگاه کشاورزان و تاجران, مهمترین عوامل ایجاد کننده اعتماد در بازار پسته, شهرت و سرمایه خریدار, و مهمترین عوامل ایجاد کننده بی اعتمادی نپرداختن به موقع پول از سوی خریدار و نبود معیارهای کیفی مشخص در قیمت گذاری است. اندازه گیری تمایل به پرداخت کشاورزان و تاجران برای افزایش اعتماد در بازار پسته نشان داد که تمایل به پرداخت کشاورزان و تاجران برای افزایش اعتماد در بازار پسته به طور متوسط برابر با 279.07 و 507.43 ریال بر کیلوگرم است. با توجه به نتایج 4 راه کار برای افزایش اعتماد در بازار پسته پیشنهاد شد. این راه کارها شامل طراحی سازمان یا موسسه ای برای تضمین معاملات میان خریداران و فروشندگان, اعلام تعداد چک های برگشتی و تاخیری خریداران از سوی بانک ها, ایجاد صندوق نظرخواهی و پیشنهاددهی و برقراری جلسه های مشترک برای افزایش اعتماد در بازار پسته است, که اولویت بندی آن بر اساس نظر پاسخ گویان مشخص گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدالهی عزت آبادی، محمد. (1391). بررسی امکان افزایش اعتماد در بازار داخلی پسته ایران: (مطالعه موردی: استان کرمان). اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی)، 6(1)، 41-69. SID. https://sid.ir/paper/124488/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالهی عزت آبادی محمد. بررسی امکان افزایش اعتماد در بازار داخلی پسته ایران: (مطالعه موردی: استان کرمان). اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی)[Internet]. 1391؛6(1):41-69. Available from: https://sid.ir/paper/124488/fa

    IEEE: کپی

    محمد عبدالهی عزت آبادی، “بررسی امکان افزایش اعتماد در بازار داخلی پسته ایران: (مطالعه موردی: استان کرمان)،” اقتصاد کشاورزی (اقتصاد و کشاورزی)، vol. 6، no. 1، pp. 41–69، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/124488/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا