Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,749
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,561
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گونه شناسی مسجد- مدرسه های ایران، بر اساس شیوه دسترسی

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 68

چکیده

 حکومت های مذهبی در ایران به منظور آموزش امور دینی و مذهبی در فضایی مذهبی, به کمک زمینه فراهم شده به وسیله مسجد-آرامگاه ها و مسجد-خانقاه ها, دست به ساخت کالبدی جدید به نام مسجد-مدرسه زده اند. نحوه شکل گیری این کالبد خاص و خصوصیات آن مورد مطالعات متعددی قرار گرفته است, با این وجود به نظر می رسد این کالبد هنوز آموزه های بسیاری برای معماری معاصر ایران داشته باشد.در مقاله شیوه های قابل استفاده برای گونه بندی بررسی شده و شیوه تفسیری برای گونه بندی مناسب تشخیص داده شد. بر این اساس کالبد و ساختار مسجد-مدرسه ها مطالعه شده و سعی   شد گونه بندی مناسبی بر اساس نحوه قرارگیری و ارتباط بین دو فضای آموزشی و نیایشی برای این فضای عبادی ـ آموزشی پیشنهاد شود. پژوهش حاضر بر اساس نتایج به دست آمده این نوع کالبد معماری را به سه گروه کلی تقسیم و گونه بندی می کند. در این تحقیق از روش تحقیق توصیفی, تاریخی- تحلیلی استفاده شده و اطلاعات مورد نیاز از طریق منابع مکتوب و کتابخانه ای و مطالعات میدانی جمع آوری شده است.مسجد-مدرسه های گونه اول, در منطقه مرکزی ایران -شامل اصفهان, کاشان و یزد- و با نگاه ریزبینانه به شریعت اسلامی, بر اساس جدایی فضای نیایشی و آموزشی ساخته می شده اند. مساجد گونه دوم ساده تر و مختصرتر هستند و با گستردگی جغرافیایی وسیع, در موقعیت هایی با حساسیت سیاسی و اجتماعی پایین تر طراحی و اجرا می شده اند. گونه سوم از دو گونه دیگر متاخرتر بوده و ترکیب کامل مسجد و مدرسه در آن کاملا پذیرفته شده است. این گونه در تهران و در دوره قاجار بسیار مورد توجه قرار گرفته و مساجد آن تا حدی متاثر از مسجد-مدرسه مروی هستند.بررسی ارتباطات موجود میان زمان و مکان و ساختار مسجد-مدرسه ها نشانگر تاثیر اعتقادات و حساسیت های مذهبی, میزان هزینه و فضای در نظر گرفته شده برای بنا و پیروی از شیوه ساخت مسجد-مدرسه های مشهور در شیوه ساخت مسجد-مدرسه هاست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی علمداری، آرش، موسوی، احسان، کرامتی شیخ الاسلامی، حمید، و سعادتمند، مریم. (1396). گونه شناسی مسجد- مدرسه های ایران, بر اساس شیوه دسترسی. باغ نظر، 14(53)، 57-68. SID. https://sid.ir/paper/125371/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی علمداری آرش، موسوی احسان، کرامتی شیخ الاسلامی حمید، سعادتمند مریم. گونه شناسی مسجد- مدرسه های ایران, بر اساس شیوه دسترسی. باغ نظر[Internet]. 1396؛14(53):57-68. Available from: https://sid.ir/paper/125371/fa

    IEEE: کپی

    آرش حسینی علمداری، احسان موسوی، حمید کرامتی شیخ الاسلامی، و مریم سعادتمند، “گونه شناسی مسجد- مدرسه های ایران, بر اساس شیوه دسترسی،” باغ نظر، vol. 14، no. 53، pp. 57–68، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125371/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا