Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,415
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,830
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گونه شناسی مسجد- مدرسه در معماری اسلامی ایران، بررسی چگونگی ارتباط میان فضای آموزشی و نیایشی

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 54

چکیده

 اگرچه آگاهی اندکی از وضعیت فراگیری دانش در ایران پیش از اسلام در دست می باشد, با ورود اسلام به ایران, دانش اندوزی که این بار با دین پیوندی مستحکم داشت, در این سرزمین به شکوفایی می رسد. بر اساس سنت وعظ و خطابه پیامبر(ص) به یارانش, نخستین مکانی که در سده های نخستین اسلامی به منظور آموزش مورد استفاده قرار می گرفت, مسجد بود. با اینکه در دوره های بعد, مدارس مستقل به وجود آمدند, به دلیل آموزش دینی مدارس, دوباره پیوند مسجد و مدرسه به گونه های مختلف شکل می گیرد و مسجد-مدرسه در معماری اسلامی مطرح می شود, اما به این گونه معماری تاکنون بسیار کم پرداخته شده است. اینکه دو فضای آموزشی و نیایشی در دوره های مختلف معماری اسلامی ایران چگونه با یکدیگر ارتباط داشته اند, و مسجد- مدرسه چه ویژگی هایی دارد که از دیگر گونه های ترکیبی متمایز می شود, به طور دقیق و کامل شناخته شده نیست. شناخت چگونگی پیوند این دو فضا در دوره های مختلف مد نظر این پژوهش است و اینکه این پیوند چه گونه هایی را دربرداشته و در کدام یک از این گونه ها ارتباط میان فضای آموزشی و نیایشی کامل تر برقرار می شود که بتوان واژه مسجد- مدرسه را برای آن به کار برد؛ بنابراین در این نوشتار, سیر تحول ارتباط میان فضای آموزشی و نیایشی و گونه های مختلف ساختارهای فضایی آن در معماری اسلامی ایران مورد بررسی قرار می گیرد. این پژوهش از نوع کاربردی و توسعه ای بوده و در آن از مطالعات کتابخانه ای و میدانی بهره گرفته شده است. در پایان, گونه های مختلف فضاهای ترکیبی آموزشی و نیایشی به ترتیب بیان می گردد و بر اساس جدول های مربوط, دسته بندی شده و کامل ترین آن ها با معیارهای مطرح شده در نوشتار به عنوان مسجد- مدرسه شناخته می شود. مسجد حکیم اصفهان به عنوان نخستین بنایی دانسته می شود که در آن, دو فضا به طور کامل ترکیب گردیده و در دسته بندی های پایانی, روند تکاملی ترکیب دو فضای آموزشی و نیایشی در معماری اسلامی ایران تا ساخت گونه مسجد- مدرسه و فراوانی آن در دوره قاجار نشان داده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هوشیاری، محمدمهدی، پورنادری، حسین، و فرشته نژاد، سیدمرتضی. (1392). گونه شناسی مسجد- مدرسه در معماری اسلامی ایران, بررسی چگونگی ارتباط میان فضای آموزشی و نیایشی. مطالعات معماری ایران، 2(3)، 37-54. SID. https://sid.ir/paper/219479/fa

    Vancouver: کپی

    هوشیاری محمدمهدی، پورنادری حسین، فرشته نژاد سیدمرتضی. گونه شناسی مسجد- مدرسه در معماری اسلامی ایران, بررسی چگونگی ارتباط میان فضای آموزشی و نیایشی. مطالعات معماری ایران[Internet]. 1392؛2(3):37-54. Available from: https://sid.ir/paper/219479/fa

    IEEE: کپی

    محمدمهدی هوشیاری، حسین پورنادری، و سیدمرتضی فرشته نژاد، “گونه شناسی مسجد- مدرسه در معماری اسلامی ایران, بررسی چگونگی ارتباط میان فضای آموزشی و نیایشی،” مطالعات معماری ایران، vol. 2، no. 3، pp. 37–54، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/219479/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا