Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

743
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

821
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عکاسی، دستگاه تداوم ساز شمایل نگاری مدرن

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 28

چکیده

 می توان ساخت شمایل را برخاسته از نگاه و فهم عمیق انسان از جهان بینی او دانست که از دیوارنگاره های کهن تا شمایل های مذهبی مسیحی و سرانجام نمودهای عصر مدرن را شامل می شده و عموماً با کتمانِ نوعی ترس, خواست تسلط بر آنچه که می تواند چندپاره در آینده رخ دهد, به منظور دورکردن بلایا و مرگ و نیز دستیابی به مغفرت, بهروزی و سعادت همراه بوده است. در این صورت این پرسش به ذهن خطور می کند که چگونه است که پس از اختراع عکاسی, با قرارگرفتن عکس ها در کنار شمایل ها که گاه خود برخاسته از متن مذهبی نیز هستند, شمایل نگاری با ایجاد واقع گرایی عکاسانه, وارد ساحتی مدرنیستی می شود؟ به عبارتی سؤال اساسی این است که عکاسی, به ویژه در عکس هایی با موضوع اجتماعی و در میان آنها عکس های خصوصی و خانوادگی, چگونه به عنوان رسانه ای مدرن, خاستگاهی شمایلی داشته و می تواند در بستر زندگی امروز, با ویژگی های ذاتی خود همچون وضوح, دقت در جزئیات, اشارتگری به «آن-جا-بودگی» مصداق و در نتیجه, واقع گرایی عکاسانه, کارکردی غیرواقع گرایانه و متافیزیکی بیابد؟ فرض بر این است که جوهرة ناب عکاسی که همانا «ارجاع» به مصداق است, با تکیه بر کیفیات و فرم عکاسانه, می تواند در ساخت کیفیت شمایل وار و مدرن عکس ها در بطن زندگی امروز مطرح شود. هدف اصلی بررسی کیفیات خاص عکاسی به ویژه در دوران گذار از مدرنیزم با نگاهی به چند نمونه عکس مطرح و نیز مرور متون نظری مرتبط و مؤخر در ارتباط با نشانگان عکاسی است تا صورت و محتوای عکاسی به مثابه «دستگاه تداوم ساز شمایل سازی مدرن» (با وجود تأکید بر اصالت نمایه ای آثار عکاسی براساس روش های نشانه شناسانه) روشن شود. روش (تحقیق) براساس نشانه شناسی عکاسی «رولان بارت»1 و نیز «کریستین متز»2 است که به نحوة مطالعة نشانگان متن عکس در نشانه شناسی جایگاهی ویژه بخشیده اند. به این نتیجه خواهیم رسید که عکاسی در فلسفه و جایگاه وجودی خود, خصلت های شمایل نگاری در گذشته را تداوم داده و بر اصالت و هویت متنی آن در عصر دیجیتال به نحوی گسترده تر تأکید داشته که اصالتی عکاسانه نیز به شمایل نگاری مدرن بخشیده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن پور، محمد، الستی، احمد، و بلخاری، حسن. (1398). عکاسی, دستگاه تداوم ساز شمایل نگاری مدرن. باغ نظر، 16(73 )، 17-28. SID. https://sid.ir/paper/125419/fa

    Vancouver: کپی

    حسن پور محمد، الستی احمد، بلخاری حسن. عکاسی, دستگاه تداوم ساز شمایل نگاری مدرن. باغ نظر[Internet]. 1398؛16(73 ):17-28. Available from: https://sid.ir/paper/125419/fa

    IEEE: کپی

    محمد حسن پور، احمد الستی، و حسن بلخاری، “عکاسی, دستگاه تداوم ساز شمایل نگاری مدرن،” باغ نظر، vol. 16، no. 73 ، pp. 17–28، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125419/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا