Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,010
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,305
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگره مولف و آثار کمال الدین بهزاد و رضا عباسی

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 100

کلیدواژه

مولف (پدید آورنده)Q2

چکیده

 آثار نگارگری ایران عرصه پرباری جهت انجام پژوهش های معاصر است. در میان نشانه های پراهمیت در آثار نگارگری ایران موضوع امضا و نام هنرمند را می توان مطرح کرد. امضا و نوشتن نام مولف به نوعی صحه بر ثبت نگاره به دست هنرمندی خاص است. این سنت به نوعی اثر را شناسنامه دار و به عبارتی اصل و نسب دار می کند. نام هنرمند که بر سینه اثر بدرخشد رابطه خویشاوندی آن درست از کار در می آید و راه بر انتساب آن به هر هنرمند یا هنرمندان دیگر بسته می شود. بحث مولف, امضا و روش به کارگیری آن توسط هنرمندان ایرانی مانند رضا عباسی و کمال الدین بهزاد در دوره صفوی و تیموری با توجه به نظریه های انتقادی معاصر هدف مهم این پژوهش تلقی می شود. نیل به این هدف با روشی تطبیقی - تحلیلی تحقق پیدا می کند تا پاسخی بر این سوال باشد که نظریه مولف را چگونه می توان دسته بندی کرد و در آثار رضا عباسی و بهزاد چگونه مقوله مولف / پدید آورنده و رقم زدن را می توان تحلیل کرد؟به منظور فراهم ساختن پاسخ مساله پیش گفته, در بخش اول, بحث مولف در حوزه نقد ادبی بررسی می شود. سپس به طور تطبیقی بحث مولف در نگاره های دو هنرمند مذکور از دوره صفوی و تیموری مقایسه می شود. نتیجه حاصل این است که بسیاری از هنرمندان ایرانی و سرآمد آنها «رضا عباسی» و «کمال الدین بهزاد», به صورت عملی نظریه هایی درباره مولف مطابق نظریه های انتقادی معاصر را در آثارشان به مرحله اجرا درآورده اند. در سده دهم به دلیل تحولات خاص, مفهوم جدیدی از هنرمند به میان می آید. تا پیش از این زمان, اثر هنری از بقیه وجوه شرایط تحقق یک اثر (مانند مخاطب و هنرمند) با اهمیت تر بود. با تنومند شدن رو به فزونی وجه هنرمند و مولف, یافتن ردپای مولف در اثر هنری ویژگی برجسته ای شد. جدا از مضامین سنتی مربوط به هنرمند و مولف, اعتقاد به حضور غایب مولف در آثار بهزاد و کاربرد آن به مثابه مولفه ای کارکردی در آثار رضا عباسی مناسب ترین نتیجه همخوانی با نظریه های معاصر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آفرین، فریده. (1392). نگره مولف و آثار کمال الدین بهزاد و رضا عباسی. باغ نظر، 10(25)، 89-100. SID. https://sid.ir/paper/125621/fa

    Vancouver: کپی

    آفرین فریده. نگره مولف و آثار کمال الدین بهزاد و رضا عباسی. باغ نظر[Internet]. 1392؛10(25):89-100. Available from: https://sid.ir/paper/125621/fa

    IEEE: کپی

    فریده آفرین، “نگره مولف و آثار کمال الدین بهزاد و رضا عباسی،” باغ نظر، vol. 10، no. 25، pp. 89–100، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/125621/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا