مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,948
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی، ساخت و کنترل یک مدل خودرو بادی ایرفویلی

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 134

چکیده

 در این نوشتار طراحی و ساخت یک مدل خودرو بادی ایرفویلی به همراه روش کنترل حرکت آن ارایه شده است. این مدل بر اساس آنالیزها و نظریه های دقیق مهندسی, برای اولین بار در کشور ساخته شده است. نیروی محرک خودروهای بادی صرفا از انرژی باد, که انرژی در دسترسی است, تامین می شود. در برخی از خودروهای بادی به جای بادبان از ایرفویل صلب که فناوری جدیدتری است, استفاده می شود. اساس حرکت در این نوع خودروها استفاده از نیروی برآ و پسای ایجاد شده به واسطه روش باد بر روی ایرفویل خودرو, و تبدیل این نیروها به نیروی جلوبرنده با استفاده از تنظیم مناسب جهت ایرفویل است. بدین طریق خودرو می تواند با کنترل صحیح, در جهتی متفاوت با جهت وزش باد, و حتی در خلاف جهت باد حرکت کند. خودرو طراحی شده یک مدل بدون سرنشین است و به منظور چرخش ایرفویل و چرخ جلو در هر جهت دلخواه از دو موتور الکتریکی بهره می برد. این دو موتور به وسیله پالس های رادیویی ایجاد شده توسط یک کنترل کننده رادیویی چهار کاناله فرمان می پذیرند. محاسبات مربوط به طراحی این خودرو به عنوان اصول طراحی خودروهای بادی در مقیاس های مختلف, با سرنشین یا بدون سرنشین مورد استفاده قرار می گیرد. نتایج حاصل از آزمایش دینامیکی این خودرو نشان می دهد که بهترین نقطه برای شروع حرکت خودرو نقطه ایی است که در آن باد طبیعی با زاویه 90 درجه نسبت به محور طولی خودرو بوزد. همچنین در سرعت های باد حدود 10 متر بر ثانیه سرعت خودرو بیشتر از 1.75 سرعت باد می شود که در مقایسه با خودروهای مدل هم سایز, با بادبان غیر صلب, رکورد بسیار بالایی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خیاط، مرتضی، و راد، منوچهر. (1387). طراحی, ساخت و کنترل یک مدل خودرو بادی ایرفویلی. مهندسی عمران شریف (شریف ویژه مهندسی عمران)، 24(44 (ویژه مهندسی عمران و مکانیک))، 125-134. SID. https://sid.ir/paper/128084/fa

    Vancouver: کپی

    خیاط مرتضی، راد منوچهر. طراحی, ساخت و کنترل یک مدل خودرو بادی ایرفویلی. مهندسی عمران شریف (شریف ویژه مهندسی عمران)[Internet]. 1387؛24(44 (ویژه مهندسی عمران و مکانیک)):125-134. Available from: https://sid.ir/paper/128084/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی خیاط، و منوچهر راد، “طراحی, ساخت و کنترل یک مدل خودرو بادی ایرفویلی،” مهندسی عمران شریف (شریف ویژه مهندسی عمران)، vol. 24، no. 44 (ویژه مهندسی عمران و مکانیک)، pp. 125–134، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/128084/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا