مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

928
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

636
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کاهش مدت زمان دوره گذرای گرم شدن در موتور احتراق داخلی از طریق پیش گرمایش اجزای موتور

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 27

چکیده

دوره گرم شدن موتور یک دوره گذرای حرارتی است که در آن, دمای موتور و اجزای آن در اثر شار حرارتی ناشی از احتراق از دمای محیط به دمای پایای کارکرد موتور و از دیدگاه حرارتی به شرایط پایای حرارتی می رسند. چون این زمان در موتور احتراق داخلی از نظر حرارتی گذرا محسوب می گردد, لذا توسط روش های تحلیل انتقال حرارت پایا قابل تجزیه و تحلیل نیست و باید از روش های تحلیل انتقال حرارت گذرا برای این منظور بهره برد. یکی از مناسب ترین روش های تحلیل انتقال حرارت گذرا روش ظرفیت حرارتی فشرده است که در راستای دستیابی به اهداف پژوهش پیش رو استفاده شده است. البته به کارگیری روش یاد شده مستلزم برآورده شدن شرایط خاصی است که در جای خود به آن ها پرداخته خواهد شد. در این پژوهش انتقال حرارت در اجزای اصلی موتور مانند سمبه (پیستون), بدنه موتور (بلوک سیلندر), بستار (سرسیلندر), روغن و خنک کننده موتور در مرحله گذرای گرم شدن موتور به کمک روش ظرفیت حرارتی فشرده بررسی و معادلات انتقال حرارت در این دوره ارایه می گردد. معادلات انتقال حرارت اجزای موتور در دوره یاد شده به صورت یک دستگاه معادلات تفاضلی (دیفرانسیل) ظاهر می شوند. به دلیل وجود جملات غیرخطی پیچیده در معادلات یاد شده, حل تحلیلی آن ها به سادگی امکان پذیر نیست و لذا برای حل آن ها از نرم افزار متلب استفاده می شود. پس از تکمیل نرم افزار یاد شده, رفتار حرارتی اجزای موتور, به ویژه خنک کننده آن که از اهمیت بسزایی برخوردار است استخراج می گردد. پس از استخراج دمای خنک کننده, نتایج یاد شده با نتایج تجربی تجربی حاصل از آزمون موتور در دوره گرم شدن آن که در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو), صورت گرفته است, مقایسه می شود و بدین ترتیب درستی و صحت نتایج به دست آمده بررسی می شود. در نهایت نیز پس از تایید روش های اتخاذ شده, راهکارهای پیشنهادی کاهش زمان گرم شدن موتور مطرح می شود و نتایج حاصل از تاثیر روش های یاد شده بر رفتار حرارتی خنک کننده ارایه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قاسمیان مقدم، علی، و جزایری، سیدعلی. (1388). کاهش مدت زمان دوره گذرای گرم شدن در موتور احتراق داخلی از طریق پیش گرمایش اجزای موتور. تحقیقات موتور، 5(17)، 15-27. SID. https://sid.ir/paper/135612/fa

    Vancouver: کپی

    قاسمیان مقدم علی، جزایری سیدعلی. کاهش مدت زمان دوره گذرای گرم شدن در موتور احتراق داخلی از طریق پیش گرمایش اجزای موتور. تحقیقات موتور[Internet]. 1388؛5(17):15-27. Available from: https://sid.ir/paper/135612/fa

    IEEE: کپی

    علی قاسمیان مقدم، و سیدعلی جزایری، “کاهش مدت زمان دوره گذرای گرم شدن در موتور احتراق داخلی از طریق پیش گرمایش اجزای موتور،” تحقیقات موتور، vol. 5، no. 17، pp. 15–27، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/135612/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button