مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

790
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

711
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مولفه های اقتصادی- اجتماعی موثر بر مشارکت عشایر استان کرمان در تشکیل بازارهای محلی لبنیات

صفحات

 صفحه شروع 387 | صفحه پایان 396

چکیده

 عشایر به دلیل آنکه در پرورش دام از مکمل های غذایی طبیعی استفاده کرده و از هورمون ها و مواد شیمیایی مصنوعی به هیچ وجه استفاده نمی کنند. محصولات لبنی تولیدی آنها ارگانیک بوده که قابلیت های فراوانی برای تجاری شدن و عرضه در بازارهای محلی دارند. در این راستا هدف از پژوهش حاضر بررسی مولفه های اقتصادی- اجتماعی موثر بر مشارکت عشایر در تشکیل بازارهای محلی لبنیات در استان کرمان می باشد. روش نمونه گیری مورد استفاده در این تحقیق به صورت خوشه ای دو مرحله ای است. در خوشه اول, ایلات منتخب استخراج شده و در خوشه دوم روش کار به صورت روش نمونه گیری تصادفی است که تعداد 366 پرسشنامه از عشایر پنج ایل مهم استان کرمان شامل ایلات سلیمانی, مهنی, کچمی, جبالبارزی و آئینه ای در سال 1394 جمع آوری شد. به منظور دستیابی به نتایج مورد نظر در این مطالعه از مدل لاجیت استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که عشایر ایلات مختلف استان کرمان تمایل به دریافت, حدود 22600 ریال برای فروش یک لیتر محصول شیر در بازارهای محلی عرضه محصولات لبنی دارند. همچنین نتایج حاصل از مدل لاجیت نشان داد که متغیرهای تعداد دام, سن, وضعیت تاهل, تحصیلات, بعد خانوار, میزان درآمد سالانه دامداری و میزان مخارج سالانه خانوارهای ایلات منتخب نیز تاثیر معنی داری بر تمایل به دریافت عشایر دارند. نتایج حاصل از این تحقیق مبین امکان تشکیل بازارهای محلی با مشارکت خود عشایر می باشد و سیاستگذاری مناسب قیمتی برای محصولات ارگانیک در این نوع بازارها نتایج مناسبی در جهت افزایش منافع عشایر و بهبود مطلوبیت جامعه به همراه خواهد داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سعیدی گراغانی، حمیدرضا، آذرنیوند، حسین، ارزانی، حسین، رفیعی، حامد، و مهرابی، حسن. (1395). بررسی مولفه های اقتصادی- اجتماعی موثر بر مشارکت عشایر استان کرمان در تشکیل بازارهای محلی لبنیات. مرتع، 10(4)، 387-396. SID. https://sid.ir/paper/136434/fa

    Vancouver: کپی

    سعیدی گراغانی حمیدرضا، آذرنیوند حسین، ارزانی حسین، رفیعی حامد، مهرابی حسن. بررسی مولفه های اقتصادی- اجتماعی موثر بر مشارکت عشایر استان کرمان در تشکیل بازارهای محلی لبنیات. مرتع[Internet]. 1395؛10(4):387-396. Available from: https://sid.ir/paper/136434/fa

    IEEE: کپی

    حمیدرضا سعیدی گراغانی، حسین آذرنیوند، حسین ارزانی، حامد رفیعی، و حسن مهرابی، “بررسی مولفه های اقتصادی- اجتماعی موثر بر مشارکت عشایر استان کرمان در تشکیل بازارهای محلی لبنیات،” مرتع، vol. 10، no. 4، pp. 387–396، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136434/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button