مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

103
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

24
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرایند رویت تا خلق اثر در نقاشی­های مجموعه­ای امپرسیونیستی کلود مونه

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 134

چکیده

 بازنمایی تصویر در آثار امپرسیونیستی کلود مونه, نحوه رویت طبیعت را به صورتی دیگرگونه به تصویر می­کشد؛ گونه­ای از نگریستن که به تناسب و ضرورت, شیوه خاصی از بازنمایی را می­طلبد. توصیف و تفسیر نوینی که مونه از طبیعت ارائه می­دهد, چهره­ای متفاوت از این مقوله آشنا و تکراری را بر بوم باز می تاباند. افزون بر این, وی با تمهیدات و شگردهای نوین بصری, تحولی شگرف در زمینه موضوع نقاشی و شیوه ساخت آن ایجاد می­کند. در پژوهش پیش رو, نویسندگان بر آن بوده­اند تا با هدف بررسی شیوه نگریستن مونه و در پی آن تحول در زبان تصویری وی, براساس بازنمایی لحظه, روش ادراکی نقاش را با عطف به ارزش­های تصویری مورد تحلیل و تفسیر قرار داده و به این پرسش پاسخ دهند که نحوة رویت طبیعت در نزد مونه چگونه در فرایند خلق اثر به کاربست تکنیک و تمهیدات بصری خاص انجامیده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر شیوه رویت و ادراک مونه از طبیعت در حال گذار بوده است. یافته­های پژوهش نمایانگر آن است که طرح لمحه­ای چون لحظه آنی برای مونه به مثابه مقوله­ای فرار و احاطه­ناپذیر, سبب می­شود که موضوع نقاشی حکم آینه­ بازتاب دهنده­ای را بیاید که شرایط جوی هر دم متغیر را در لحظه آنی استحاله ثبت ­کند. مونه این چنین حقیقت مسلم و ثابت انگاشته شده طبیعت در شیوه­های پیشین نقاشی را به ادراک و تجربه فردی هنرمند در لحظه معطوف می­کند. مونه با اولویت دادن به نور و ادراک و به واسطه به کارگیری تمیهدات بصری متناسب با نگرش خود, به گزارش احساس خود از طبیعت می­پردازد و به سنت رئالیسم ژرف نمایانه پایان می­بخشد. او در بازی متقابل و متعارض انعکاس­ها و روشنی­ها  تعامل شئ و محیط را برجسته می­کند و بیش از موضوع سعی در فراچنگ آوردن جایگاهی نادیدنی و احاطه­ناپذیر را دارد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button