Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,464
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,357
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازتاب نقش پنج ضلعی منتظم در نقوش هندسی معماری اسلامی ایران

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 40

چکیده

 یکی از ارکان اساسی معماری و تزئینات دوره ی اسلامی, استفاده از الگوهای هندسی در قالب سطوح تزیینی تحت عنوان "تزیینات هندسی" (گره ها) به منظور پوشش و فضاسازیِ بناهای اسلامی, طی قرون مختلف می باشد که بدون توجه به علم هندسه, اعداد و ریاضیات, ترسیم چنین گره هایی مقدور نمی باشد. یکی از این اعداد مقدس که نماد شکوفایی و زندگی بوده و همچنین به واسطه ی مفهوم و هندسه ی خویش, نقش مهمی در ساخت گره ها داشته است, عدد پنج می باشد. از این رو, مقاله ی حاضر, درصدد بررسی مفهوم هندسه, کاربرد و ارتباط آن, با اعداد و ریاضیات است. تا پس از بررسی عدد مقدس پنج, گره هایی را که به واسطه ی پنج ضلعی منتظم قابل ترسیم می باشند, شناسایی کرده و نحوه ی قرارگیری و میزان حضور آلت های تزیینی دیگر را در این گره ها بیابد. در انتها, با بررسی آثار موجود در بناهای اسلامی ایران, سعی در, یافت نمونه های موردی موفق از آن گره ها می باشد. لذا باتوجه به هدف نهایی, این مقاله به واسطه ی بررسی های کتابخانه ای و به کمک منابع متعدد و مطالعه ی اسناد خطی-تاریخی, با روش توصیفی-تحلیلی, سعی در بازتاب هندسه و عدد پنج در نقوش هندسی اسلامی را دارد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که مجموعاً حداقل 10 نوع گره دارای آلت پنج ضلعی منتظم وجود دارد. که این آلت به دلیل زوایای کند خود, در هیچ یک از "گره های تند" حضور ندارد. بر خلاف زوایای کند پنج ضلعی منتظم, شاهد حضور آلت شمسه ی تند 10, در دوگره, در کنار پنج ضلعی منتظم می باشیم و در "گره تند و کند گیوه (موریانه)", آلت شمسه ی تند و شمسه ی کند, بر خلاف عدم هماهنگی زوایای داخلی, به صورت همزمان در یک زمینه, قرار گرفته اند. اهداف پژوهش: 1. تبیین نحوه ی بازتاب عدد پنج و آلت پنج ضلعی منتظم, در هندسه ی نقوش اسلامی (گره ها) 2. تبیین نحوه ی قرارگیری و جانمایی آلت های تزیینی هندسی در نقوش هندسیِ دارای آلت پنج ضلعی منتظم و تعیین میزان فراوانی آلت های تزیینی دیگر, در گره های دارای آلت پنج ضلعی منتظم سوالات پژوهش: 1. نحوه ی تجلی و بازتاب عدد پنج-خصوصاً پنج ضلعی منتظم-در هندسه ی نقوش اسلامی به چه صورتی است؟ 2. نحوه ی قرارگیری و فراوانی سایر آلت های تزیینی در گره های دارای آلت پنج ضلعی منتظم به چه صورتی می باشد و مصادیق آن, در نقوش هندسی طرح های اسلامی ایران, کدام است؟

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    منتظر، بهناز، و سلطان زاده، حسین. (1397). بازتاب نقش پنج ضلعی منتظم در نقوش هندسی معماری اسلامی ایران. مطالعات هنر اسلامی، 14(30 )، 15-40. SID. https://sid.ir/paper/136760/fa

    Vancouver: کپی

    منتظر بهناز، سلطان زاده حسین. بازتاب نقش پنج ضلعی منتظم در نقوش هندسی معماری اسلامی ایران. مطالعات هنر اسلامی[Internet]. 1397؛14(30 ):15-40. Available from: https://sid.ir/paper/136760/fa

    IEEE: کپی

    بهناز منتظر، و حسین سلطان زاده، “بازتاب نقش پنج ضلعی منتظم در نقوش هندسی معماری اسلامی ایران،” مطالعات هنر اسلامی، vol. 14، no. 30 ، pp. 15–40، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/136760/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا